Memperkasakan pendidikan luar bandar
Kajian memperkasakan pendidikan luar bandar merupakan kajian yang dijalankan untuk meningkatkan kualiti pendidikan di kawasan luar bandar supaya pencapaian pendidikan di setiap kawasan adalah sama rata atau hampir sama tanpa adanya perbezaan yang begitu ketara. Kajian ini mendapati bahawa pendidi...
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
2009
|
Subjects: | |
Online Access: | http://irep.iium.edu.my/11670/ http://irep.iium.edu.my/11670/1/Procedng_-_Memperkasakan_Pend_Luar_Bandar.pdf |
Summary: | Kajian memperkasakan pendidikan luar bandar merupakan kajian yang dijalankan untuk
meningkatkan kualiti pendidikan di kawasan luar bandar supaya pencapaian pendidikan di setiap
kawasan adalah sama rata atau hampir sama tanpa adanya perbezaan yang begitu ketara. Kajian ini
mendapati bahawa pendidikan luar bandar berada pada tahap rendah kerana beberapa faktor, iaitu tiada
kesedaran ibu bapa, kemiskinan keluarga, sikap pelajar, kekurangan bahan bantu mengajar, kemudahan
infrastruktur, dan jurang pendapatan penduduk yang ketara. Kajian ini menggunakan kaedah
pemerhatian dan pembacaan. Dalam hal ini, pihak kerajaan telah mewujudkan Pelan Induk
Pembangunan Pendidikan ( PIPP ) bagi mengatasi permasalahan ini agar generasi yang dididik mampu
mengangkat negara ke mercu kejayaan selaras dengan matlamat Wawasan 2020. Antaranya,
memperbaiki sistem pendidikan di sekolah luar bandar, mengubah persepsi ibu bapa terhadap sistem
persekolahan yang diperkenalkan, mempertingkatkan bahan bantu mengajar berbentuk teknologi,
mewujudkan iklim persekolahan yang selesa, dan memperkenalkan kaedah bagi merapatkan jurang
pendapatan penduduk luar bandar yang seterusnya menghapuskan kemiskinan tegar penduduk luar
bandar. |
---|