Satus sosio ekonomi dan komitmen ibu bapa terhadap pencapaian pelajar dalam Penilaian Menengah Rendah, Malaysia

Kajian ini membincangkan tentang status sosio ekonomi (SSE) serta komitmen ibu bapa terhadap pencapaian pelajar dalam Penilaian Menengah Rendah (PMR), Malaysia. Di antara objektif-objektifnya ialah mengenalpasti perbezaan prestasi akademik pelajar SSE tinggi, SSE pertengahan dan SSE rendah; menerok...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Salleh, Mohamad Johdi, Hashim, Che Noraini, Hassanaen, Ismael, Dawi, Amir Hasan
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2009
Subjects:
Online Access:http://irep.iium.edu.my/13004/
http://irep.iium.edu.my/13004/
http://irep.iium.edu.my/13004/1/Procedng_-_SES_Ibubapa_%26_Pencapaian_PMR_-_14th_ICE_Brunei_2009.pdf
Description
Summary:Kajian ini membincangkan tentang status sosio ekonomi (SSE) serta komitmen ibu bapa terhadap pencapaian pelajar dalam Penilaian Menengah Rendah (PMR), Malaysia. Di antara objektif-objektifnya ialah mengenalpasti perbezaan prestasi akademik pelajar SSE tinggi, SSE pertengahan dan SSE rendah; meneroka faktor-faktor berlakunya perbezaan prestasi akademik di antara pelajar-pelajar daripada golongan-golongan kelas sosial di atas; mengenalpasti pengaruh atau komitmen ibu bapa terhadap prestasi anak-anak mereka dalam peperiksaan; dan, mengetahui komitmen ibu bapa daripada golongan SSE tinggi, pertengahan dan rendah dalam membantu mencapai kejayaan. Kajian ini dijalankan di beberapa buah sekolah di Selangor, Malaysia, melibatkan pelajar-pelajar Tingkatan Empat terdiri daripada kelas cemerlang, kelas sederhana, dan kelas paling rendah pencapaian PMR mereka. Penyelidik turut menemubual beberapa orang guru untuk menjelaskan persoalan berkaitan kajian. Kajian ini menggunakan kaedah soal selidik, temu bual, dan penelitian dokumentasi. Dapatan kajian menunjukkan bahawa kesungguhan usaha dan ketinggian komitmen telah terbukti menghasilkan perubahan dan kejayaan kedudukan iaitu bukan semua pelajar dari golongan SSE rendah akan menghadapi kegagalan. Pengalaman membesar dalam kemiskinan telah menjadikan mereka seorang dewasa berketerampilan, tinggi jati diri, jitu pendirian, sakhsiah berkualiti, lantas berperanan positifkonstruktif dalam keluarga, masyarakat, dan negara, bahkan sebahagian telah terserlah ke tahap persada dunia. Anjakan ini amat berkait-rapat dengan sikap guru-guru, ibu bapa dan masyarakat sekeliling yang mendorong khasnya pelajar-pelajar dengan cara memahami, menyayangi, dan menghargai kesungguhan mereka untuk berjaya di dalam pelajaran. Sesungguhnya paradigma ini boleh direalisasikan dengan ikhtiar dan tawakkal sebagai manusia ciptaan Allah SWT yang Maha Pemurah dan Penyayang.