The integrated approach in Malaysian education: the International Islamic University Malaysia as the model
Reformasi pendidikan di Malaysia pada tahun 1980an dan 1990an mempunyai hubungan rapat dengan saranan-saranan daripada Persidangan Sedunia Mengenai Pendidikan Yang Pertama di Makkah pada tahun 1977 dan juga kesedaran tentang lcepentingan nitai moral dan akhlak. Pendidikan di Malaysia bukan sahaj...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Yayasan Takmir
2009
|
Subjects: | |
Online Access: | http://irep.iium.edu.my/21180/ http://irep.iium.edu.my/21180/ http://irep.iium.edu.my/21180/1/the_integrated_approach_in_malaysian_education__the_international_islamic_university_as_the_model___sidek_bin_baba.pdf |
Summary: | Reformasi pendidikan di Malaysia pada tahun 1980an dan 1990an mempunyai
hubungan rapat dengan saranan-saranan daripada Persidangan Sedunia
Mengenai Pendidikan Yang Pertama di Makkah pada tahun 1977 dan juga
kesedaran tentang lcepentingan nitai moral dan akhlak. Pendidikan di Malaysia
bukan sahaja bagi tujuan pemupukan perpaduan nasional dalam konteks
masyarakat herbilang kaum tetapijuga penyepaduan ilmu. Makalah ini menyorot
usaha-usaha untuk menjelmakan pendidikan bersepadu dari peringkat sekalah
sehingga lcemuncaknya di peringkat pengajian tinggi melalui penubuhan dan
peranan Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UlAM). Kejayaan UIAM
dari sudut penyepaduan ilmu pengetahuan dan melahirkan pelajar yang holistik
telah menjadikan ia model bagi banyak institusi Islam dalam dan luar negara.
Perkembangan UlAM dari sudut ilmu-ilmu Islam seperti disiplin ekanomi dan
lcewangan Islam yang praktikal dan pengaruhnya melalui pelajar antarabangsa
memungkinkan peranannya yang lebih besar Ice arah kebangkitan semula zaman
lcegemitangan Islam. |
---|