The integrated approach in Malaysian education: the International Islamic University Malaysia as the model

Reformasi pendidikan di Malaysia pada tahun 1980an dan 1990an mempunyai hubungan rapat dengan saranan-saranan daripada Persidangan Sedunia Mengenai Pendidikan Yang Pertama di Makkah pada tahun 1977 dan juga kesedaran tentang lcepentingan nitai moral dan akhlak. Pendidikan di Malaysia bukan sahaj...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Baba, Sidek
Format: Article
Language:English
Published: Yayasan Takmir 2009
Subjects:
Online Access:http://irep.iium.edu.my/21180/
http://irep.iium.edu.my/21180/
http://irep.iium.edu.my/21180/1/the_integrated_approach_in_malaysian_education__the_international_islamic_university_as_the_model___sidek_bin_baba.pdf
Description
Summary:Reformasi pendidikan di Malaysia pada tahun 1980an dan 1990an mempunyai hubungan rapat dengan saranan-saranan daripada Persidangan Sedunia Mengenai Pendidikan Yang Pertama di Makkah pada tahun 1977 dan juga kesedaran tentang lcepentingan nitai moral dan akhlak. Pendidikan di Malaysia bukan sahaja bagi tujuan pemupukan perpaduan nasional dalam konteks masyarakat herbilang kaum tetapijuga penyepaduan ilmu. Makalah ini menyorot usaha-usaha untuk menjelmakan pendidikan bersepadu dari peringkat sekalah sehingga lcemuncaknya di peringkat pengajian tinggi melalui penubuhan dan peranan Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UlAM). Kejayaan UIAM dari sudut penyepaduan ilmu pengetahuan dan melahirkan pelajar yang holistik telah menjadikan ia model bagi banyak institusi Islam dalam dan luar negara. Perkembangan UlAM dari sudut ilmu-ilmu Islam seperti disiplin ekanomi dan lcewangan Islam yang praktikal dan pengaruhnya melalui pelajar antarabangsa memungkinkan peranannya yang lebih besar Ice arah kebangkitan semula zaman lcegemitangan Islam.