Pembelajaran Bahasa Inggeris berbantukan web (WBAL) terhadap kesamaratan akses antara pelajar bandar dan luar bandar
Satu daripada punca kemunduran pelajar luar bandar bersebab kemiskinan prasarana pembelajaran di sekolah. Kelemahan ini lebih ketara bagi pengajaran dan pembelajaran Bahasa Inggeris disebabkan kekurangan guru yang layak dan mahir. Pelajar luar bandar ini juga kurang bernasib baik berbanding rakan me...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
2005
|
Subjects: | |
Online Access: | http://irep.iium.edu.my/25940/ http://irep.iium.edu.my/25940/1/RH_Pmbelajaran_BI_Berpandukan_Web_%28WBAL%29.PDF |
id |
iium-25940 |
---|---|
recordtype |
eprints |
spelling |
iium-259402016-02-19T09:54:55Z http://irep.iium.edu.my/25940/ Pembelajaran Bahasa Inggeris berbantukan web (WBAL) terhadap kesamaratan akses antara pelajar bandar dan luar bandar Hashim, Rosnani Hashim, Sulaiman L Education (General) PE English T Technology (General) Satu daripada punca kemunduran pelajar luar bandar bersebab kemiskinan prasarana pembelajaran di sekolah. Kelemahan ini lebih ketara bagi pengajaran dan pembelajaran Bahasa Inggeris disebabkan kekurangan guru yang layak dan mahir. Pelajar luar bandar ini juga kurang bernasib baik berbanding rakan mereka di bandar sebab Bahasa Inggeris jarang sekali didengar atau pun digunakan dalam komunikasi harian. Kajian ini merupakan satu usaha untuk menentukan sama ada akses kepada pembelajaran Bahasa Inggeris dapat ditingkatkan dengan menyediakan kemudahan pembelajaran bersandarkan Web. Tiga buah sekolah bandar dan tiga buah sekolah luar bandar yang mewakili tiga peringkat pembelajaran, iaitu Tahun Tiga, Tahun Lima dan Tingkatan Satu telah dipilih. kaedah eksperimental menggunakan kumpulan rawatan dan kawalan di setiap sekolah. Guru mengajar berbantukan Web selama 20 waktu meliputi hampir 10 minggu. Hasil kajian menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan dalam pencapaian Bahasa Inggeris bagi kumpulan rawatan berbanding kumpulan kawalan secara kesuluruhannya, bagi pelajar bandar berbanding luar bandar, dan di antara tiga tahap pendidikan. 2005 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://irep.iium.edu.my/25940/1/RH_Pmbelajaran_BI_Berpandukan_Web_%28WBAL%29.PDF Hashim, Rosnani and Hashim, Sulaiman (2005) Pembelajaran Bahasa Inggeris berbantukan web (WBAL) terhadap kesamaratan akses antara pelajar bandar dan luar bandar. In: Konvension Teknologi Pendidikan Ke-18, 16-19 September, 2005, Kuala Terengganu. |
repository_type |
Digital Repository |
institution_category |
Local University |
institution |
International Islamic University Malaysia |
building |
IIUM Repository |
collection |
Online Access |
language |
English |
topic |
L Education (General) PE English T Technology (General) |
spellingShingle |
L Education (General) PE English T Technology (General) Hashim, Rosnani Hashim, Sulaiman Pembelajaran Bahasa Inggeris berbantukan web (WBAL) terhadap kesamaratan akses antara pelajar bandar dan luar bandar |
description |
Satu daripada punca kemunduran pelajar luar bandar bersebab kemiskinan prasarana pembelajaran di sekolah. Kelemahan ini lebih ketara bagi pengajaran dan pembelajaran Bahasa Inggeris disebabkan kekurangan guru yang layak dan mahir. Pelajar luar bandar ini juga kurang bernasib baik berbanding rakan mereka di bandar sebab Bahasa Inggeris jarang sekali didengar atau pun digunakan dalam komunikasi harian. Kajian ini merupakan satu usaha untuk menentukan sama ada akses kepada pembelajaran Bahasa Inggeris dapat ditingkatkan dengan menyediakan kemudahan pembelajaran bersandarkan Web. Tiga buah sekolah bandar dan tiga buah sekolah luar bandar yang mewakili tiga peringkat pembelajaran, iaitu Tahun Tiga, Tahun Lima dan Tingkatan Satu telah dipilih. kaedah eksperimental menggunakan kumpulan rawatan dan kawalan di setiap sekolah. Guru mengajar berbantukan Web selama 20 waktu meliputi hampir 10 minggu. Hasil kajian menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan dalam pencapaian Bahasa Inggeris bagi kumpulan rawatan berbanding kumpulan kawalan secara kesuluruhannya, bagi pelajar bandar berbanding luar bandar, dan di antara tiga tahap pendidikan. |
format |
Conference or Workshop Item |
author |
Hashim, Rosnani Hashim, Sulaiman |
author_facet |
Hashim, Rosnani Hashim, Sulaiman |
author_sort |
Hashim, Rosnani |
title |
Pembelajaran Bahasa Inggeris berbantukan web (WBAL) terhadap kesamaratan akses antara pelajar bandar dan luar bandar |
title_short |
Pembelajaran Bahasa Inggeris berbantukan web (WBAL) terhadap kesamaratan akses antara pelajar bandar dan luar bandar |
title_full |
Pembelajaran Bahasa Inggeris berbantukan web (WBAL) terhadap kesamaratan akses antara pelajar bandar dan luar bandar |
title_fullStr |
Pembelajaran Bahasa Inggeris berbantukan web (WBAL) terhadap kesamaratan akses antara pelajar bandar dan luar bandar |
title_full_unstemmed |
Pembelajaran Bahasa Inggeris berbantukan web (WBAL) terhadap kesamaratan akses antara pelajar bandar dan luar bandar |
title_sort |
pembelajaran bahasa inggeris berbantukan web (wbal) terhadap kesamaratan akses antara pelajar bandar dan luar bandar |
publishDate |
2005 |
url |
http://irep.iium.edu.my/25940/ http://irep.iium.edu.my/25940/1/RH_Pmbelajaran_BI_Berpandukan_Web_%28WBAL%29.PDF |
first_indexed |
2023-09-18T20:38:39Z |
last_indexed |
2023-09-18T20:38:39Z |
_version_ |
1777409216943751168 |