Pengetahuan pelajar Sarjana Muda Pendidikan tentang kanak-kanak berkeperluan khas

Pengetahuan setiap guru aliran perdana tentang kanak-kanak berkeperluan khas mempunyai impak terhadap pelaksanaan program pendidikan inklusif. Pelaksnaa dan peluasan program pendidikan inklusif adalah fokus dalam transformasi Pendidikan Khas 2010-2020. Untuk memastikan keberkesanan program pendidika...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Saad, Supiah
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2012
Subjects:
Online Access:http://irep.iium.edu.my/26632/
http://irep.iium.edu.my/26632/
http://irep.iium.edu.my/26632/2/proceeding_Ptahuan_Pljr_BEd_Ttg_Kanak2_Berkeperluan_Khas.pdf
id iium-26632
recordtype eprints
spelling iium-266322012-12-28T09:14:51Z http://irep.iium.edu.my/26632/ Pengetahuan pelajar Sarjana Muda Pendidikan tentang kanak-kanak berkeperluan khas Saad, Supiah LC1390 Education of special classes of persons Pengetahuan setiap guru aliran perdana tentang kanak-kanak berkeperluan khas mempunyai impak terhadap pelaksanaan program pendidikan inklusif. Pelaksnaa dan peluasan program pendidikan inklusif adalah fokus dalam transformasi Pendidikan Khas 2010-2020. Untuk memastikan keberkesanan program pendidikan inklusif, setiap guru aliran perdana mesti diberi kersus pendedahan yang komprehensif dalam pendidikan khas. Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti sejauh mana kursus berkaitan kanak-kanak berkeperluan khas berjaya: i) meningkatkan pengetahuan asas tentang kategori murid kelainan upaya (OKU); ii) menambah kefahaman tentang peranan guru aliran perdana dan pendidikan murid OKU; iii) memahami keunikan kanak-kanak OKU, keperluan serta kekangan mereka dalam pendidikan; iv) membangkitkan kesedaran tentang kegigihan OKU yang berjaya dalam kehidupan; dan v) membentuk keinginan untuk menyumbang dalam membantu kejayaan OKU. Seramai 148 orang pelajar Sarjana Muda Pendidikan disebuah IPTA telah dipilih sebagai sampel kajian. Daripada jumlah tersebut, 81 orang merupakan pelajar kursus jarak jauh dalam pelbagai opsyen manakala selebihnya adalah pelajar ambilan terus lepasan sekolah. Data dikutip berdasarkan tugasan refleksi bagi kursus wajib fakulti. Daripada dapatan analisis data, perbandingan antara dua kumpulan tersebut dibuat berdasarkan tema-tema yang dicetuskan setiap responden. Implikasi kajian ini ialah setiap pelajar yang mengikuti kursus wajib fakulti mempunyai tahap pengetahuan yang lebih tinggi dan kesedaran tentang keperluan kanak-kanak OKU dalam pendidikan formal di Malaysia. 2012-01-28 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://irep.iium.edu.my/26632/2/proceeding_Ptahuan_Pljr_BEd_Ttg_Kanak2_Berkeperluan_Khas.pdf Saad, Supiah (2012) Pengetahuan pelajar Sarjana Muda Pendidikan tentang kanak-kanak berkeperluan khas. In: Seminar Internasional Pasca Siswazah Pendidikan Khas UKM-UPI Siri II 2012, 27th January 2012 - 28th January 2012, Universiti Kebangsaan Malaysia. http://sippk-ukm-upi.blogspot.com/2011/10/isu-isu-semasa-pendidikan-khas-malaysia.html
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution International Islamic University Malaysia
building IIUM Repository
collection Online Access
language English
topic LC1390 Education of special classes of persons
spellingShingle LC1390 Education of special classes of persons
Saad, Supiah
Pengetahuan pelajar Sarjana Muda Pendidikan tentang kanak-kanak berkeperluan khas
description Pengetahuan setiap guru aliran perdana tentang kanak-kanak berkeperluan khas mempunyai impak terhadap pelaksanaan program pendidikan inklusif. Pelaksnaa dan peluasan program pendidikan inklusif adalah fokus dalam transformasi Pendidikan Khas 2010-2020. Untuk memastikan keberkesanan program pendidikan inklusif, setiap guru aliran perdana mesti diberi kersus pendedahan yang komprehensif dalam pendidikan khas. Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti sejauh mana kursus berkaitan kanak-kanak berkeperluan khas berjaya: i) meningkatkan pengetahuan asas tentang kategori murid kelainan upaya (OKU); ii) menambah kefahaman tentang peranan guru aliran perdana dan pendidikan murid OKU; iii) memahami keunikan kanak-kanak OKU, keperluan serta kekangan mereka dalam pendidikan; iv) membangkitkan kesedaran tentang kegigihan OKU yang berjaya dalam kehidupan; dan v) membentuk keinginan untuk menyumbang dalam membantu kejayaan OKU. Seramai 148 orang pelajar Sarjana Muda Pendidikan disebuah IPTA telah dipilih sebagai sampel kajian. Daripada jumlah tersebut, 81 orang merupakan pelajar kursus jarak jauh dalam pelbagai opsyen manakala selebihnya adalah pelajar ambilan terus lepasan sekolah. Data dikutip berdasarkan tugasan refleksi bagi kursus wajib fakulti. Daripada dapatan analisis data, perbandingan antara dua kumpulan tersebut dibuat berdasarkan tema-tema yang dicetuskan setiap responden. Implikasi kajian ini ialah setiap pelajar yang mengikuti kursus wajib fakulti mempunyai tahap pengetahuan yang lebih tinggi dan kesedaran tentang keperluan kanak-kanak OKU dalam pendidikan formal di Malaysia.
format Conference or Workshop Item
author Saad, Supiah
author_facet Saad, Supiah
author_sort Saad, Supiah
title Pengetahuan pelajar Sarjana Muda Pendidikan tentang kanak-kanak berkeperluan khas
title_short Pengetahuan pelajar Sarjana Muda Pendidikan tentang kanak-kanak berkeperluan khas
title_full Pengetahuan pelajar Sarjana Muda Pendidikan tentang kanak-kanak berkeperluan khas
title_fullStr Pengetahuan pelajar Sarjana Muda Pendidikan tentang kanak-kanak berkeperluan khas
title_full_unstemmed Pengetahuan pelajar Sarjana Muda Pendidikan tentang kanak-kanak berkeperluan khas
title_sort pengetahuan pelajar sarjana muda pendidikan tentang kanak-kanak berkeperluan khas
publishDate 2012
url http://irep.iium.edu.my/26632/
http://irep.iium.edu.my/26632/
http://irep.iium.edu.my/26632/2/proceeding_Ptahuan_Pljr_BEd_Ttg_Kanak2_Berkeperluan_Khas.pdf
first_indexed 2023-09-18T20:39:38Z
last_indexed 2023-09-18T20:39:38Z
_version_ 1777409277970874368