Pengetahuan pelajar Sarjana Muda Pendidikan tentang kanak-kanak berkeperluan khas
Pengetahuan setiap guru aliran perdana tentang kanak-kanak berkeperluan khas mempunyai impak terhadap pelaksanaan program pendidikan inklusif. Pelaksnaa dan peluasan program pendidikan inklusif adalah fokus dalam transformasi Pendidikan Khas 2010-2020. Untuk memastikan keberkesanan program pendidika...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
2012
|
Subjects: | |
Online Access: | http://irep.iium.edu.my/26632/ http://irep.iium.edu.my/26632/ http://irep.iium.edu.my/26632/2/proceeding_Ptahuan_Pljr_BEd_Ttg_Kanak2_Berkeperluan_Khas.pdf |
id |
iium-26632 |
---|---|
recordtype |
eprints |
spelling |
iium-266322012-12-28T09:14:51Z http://irep.iium.edu.my/26632/ Pengetahuan pelajar Sarjana Muda Pendidikan tentang kanak-kanak berkeperluan khas Saad, Supiah LC1390 Education of special classes of persons Pengetahuan setiap guru aliran perdana tentang kanak-kanak berkeperluan khas mempunyai impak terhadap pelaksanaan program pendidikan inklusif. Pelaksnaa dan peluasan program pendidikan inklusif adalah fokus dalam transformasi Pendidikan Khas 2010-2020. Untuk memastikan keberkesanan program pendidikan inklusif, setiap guru aliran perdana mesti diberi kersus pendedahan yang komprehensif dalam pendidikan khas. Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti sejauh mana kursus berkaitan kanak-kanak berkeperluan khas berjaya: i) meningkatkan pengetahuan asas tentang kategori murid kelainan upaya (OKU); ii) menambah kefahaman tentang peranan guru aliran perdana dan pendidikan murid OKU; iii) memahami keunikan kanak-kanak OKU, keperluan serta kekangan mereka dalam pendidikan; iv) membangkitkan kesedaran tentang kegigihan OKU yang berjaya dalam kehidupan; dan v) membentuk keinginan untuk menyumbang dalam membantu kejayaan OKU. Seramai 148 orang pelajar Sarjana Muda Pendidikan disebuah IPTA telah dipilih sebagai sampel kajian. Daripada jumlah tersebut, 81 orang merupakan pelajar kursus jarak jauh dalam pelbagai opsyen manakala selebihnya adalah pelajar ambilan terus lepasan sekolah. Data dikutip berdasarkan tugasan refleksi bagi kursus wajib fakulti. Daripada dapatan analisis data, perbandingan antara dua kumpulan tersebut dibuat berdasarkan tema-tema yang dicetuskan setiap responden. Implikasi kajian ini ialah setiap pelajar yang mengikuti kursus wajib fakulti mempunyai tahap pengetahuan yang lebih tinggi dan kesedaran tentang keperluan kanak-kanak OKU dalam pendidikan formal di Malaysia. 2012-01-28 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://irep.iium.edu.my/26632/2/proceeding_Ptahuan_Pljr_BEd_Ttg_Kanak2_Berkeperluan_Khas.pdf Saad, Supiah (2012) Pengetahuan pelajar Sarjana Muda Pendidikan tentang kanak-kanak berkeperluan khas. In: Seminar Internasional Pasca Siswazah Pendidikan Khas UKM-UPI Siri II 2012, 27th January 2012 - 28th January 2012, Universiti Kebangsaan Malaysia. http://sippk-ukm-upi.blogspot.com/2011/10/isu-isu-semasa-pendidikan-khas-malaysia.html |
repository_type |
Digital Repository |
institution_category |
Local University |
institution |
International Islamic University Malaysia |
building |
IIUM Repository |
collection |
Online Access |
language |
English |
topic |
LC1390 Education of special classes of persons |
spellingShingle |
LC1390 Education of special classes of persons Saad, Supiah Pengetahuan pelajar Sarjana Muda Pendidikan tentang kanak-kanak berkeperluan khas |
description |
Pengetahuan setiap guru aliran perdana tentang kanak-kanak berkeperluan khas mempunyai impak terhadap pelaksanaan program pendidikan inklusif. Pelaksnaa dan peluasan program pendidikan inklusif adalah fokus dalam transformasi Pendidikan Khas 2010-2020. Untuk memastikan keberkesanan program pendidikan inklusif, setiap guru aliran perdana mesti diberi kersus pendedahan yang komprehensif dalam pendidikan khas. Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti sejauh mana kursus berkaitan kanak-kanak berkeperluan khas berjaya: i) meningkatkan pengetahuan asas tentang kategori murid kelainan upaya (OKU); ii) menambah kefahaman tentang peranan guru aliran perdana dan pendidikan murid OKU; iii) memahami keunikan kanak-kanak OKU, keperluan serta kekangan mereka dalam pendidikan; iv) membangkitkan kesedaran tentang kegigihan OKU yang berjaya dalam kehidupan; dan v) membentuk keinginan untuk menyumbang dalam membantu kejayaan OKU. Seramai 148 orang pelajar Sarjana Muda Pendidikan disebuah IPTA telah dipilih sebagai sampel kajian. Daripada jumlah tersebut, 81 orang merupakan pelajar kursus jarak jauh dalam pelbagai opsyen manakala selebihnya adalah pelajar ambilan terus lepasan sekolah. Data dikutip berdasarkan tugasan refleksi bagi kursus wajib fakulti. Daripada dapatan analisis data, perbandingan antara dua kumpulan tersebut dibuat berdasarkan tema-tema yang dicetuskan setiap responden. Implikasi kajian ini ialah setiap pelajar yang mengikuti kursus wajib fakulti mempunyai tahap pengetahuan yang lebih tinggi dan kesedaran tentang keperluan kanak-kanak OKU dalam pendidikan formal di Malaysia. |
format |
Conference or Workshop Item |
author |
Saad, Supiah |
author_facet |
Saad, Supiah |
author_sort |
Saad, Supiah |
title |
Pengetahuan pelajar Sarjana Muda Pendidikan tentang kanak-kanak berkeperluan khas |
title_short |
Pengetahuan pelajar Sarjana Muda Pendidikan tentang kanak-kanak berkeperluan khas |
title_full |
Pengetahuan pelajar Sarjana Muda Pendidikan tentang kanak-kanak berkeperluan khas |
title_fullStr |
Pengetahuan pelajar Sarjana Muda Pendidikan tentang kanak-kanak berkeperluan khas |
title_full_unstemmed |
Pengetahuan pelajar Sarjana Muda Pendidikan tentang kanak-kanak berkeperluan khas |
title_sort |
pengetahuan pelajar sarjana muda pendidikan tentang kanak-kanak berkeperluan khas |
publishDate |
2012 |
url |
http://irep.iium.edu.my/26632/ http://irep.iium.edu.my/26632/ http://irep.iium.edu.my/26632/2/proceeding_Ptahuan_Pljr_BEd_Ttg_Kanak2_Berkeperluan_Khas.pdf |
first_indexed |
2023-09-18T20:39:38Z |
last_indexed |
2023-09-18T20:39:38Z |
_version_ |
1777409277970874368 |