Investigation on the teaching of critical and creative thinking in Malaysia

Artikel ini merupakan satu tinjauan literatur menyentuh kajian yang pernah dijalankan di Malaysia berhubung dengan pengajaran kemahiran berfikir kritis dan kreatif. Literatur yang ditinjau terbatas kepada institusi pendidikan tinggi awam di Lembah Klang dan Bahagian Penyelidikan dan Perancangan Pend...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hashim, Rosnani
Format: Article
Language:English
Published: Yayasan Takmir 2002
Subjects:
Online Access:http://irep.iium.edu.my/26898/
http://irep.iium.edu.my/26898/1/RH_Investigation_on_the_Teaching_of_Critical_n_creative_thinking.PDF
Description
Summary:Artikel ini merupakan satu tinjauan literatur menyentuh kajian yang pernah dijalankan di Malaysia berhubung dengan pengajaran kemahiran berfikir kritis dan kreatif. Literatur yang ditinjau terbatas kepada institusi pendidikan tinggi awam di Lembah Klang dan Bahagian Penyelidikan dan Perancangan Pendidikan, KPM. Kajian ini dibahagikan kepada empat bahagian: (a) guru dalam perkhidmatan dan pra-perkhidmatan; (b) pendidikan menengah; (c) pendidikan rendah; dan (d) kemahiran kreatif. Kajian mendapati bahawa metodologi yang lazim digunakan adalah metodologi empiris, walaupun ada segelintir yang menggunakan kaedah kualitatif. Kajian ini menunjukkan bahawa masalah yang paling serius dihadapi ialah ketidaksediaan para guru melaksanakan agenda ini kerana kekurangan ilmu dan kemahiran.