Kemahiran memupuk iltizam terhadap sains di kalangan kanak-kanak

Kanak-kanak adalah ‘saintis’ ketika mereka bermain. Apabila kanak-kanak diberi peluang untuk meneroka, mengamati, menguji, membuat eksperimen dan memperkembangkan pemikiran mengenai sesuatu objek atau fenomena yang berlaku di alam persekitaran melalui bermain dan berdasarkan pengalaman secara langsu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Badzis, Mastura
Format: Book Chapter
Language:English
Published: Institut Islam Hadhari, UKM 2011
Subjects:
Online Access:http://irep.iium.edu.my/30647/
http://irep.iium.edu.my/30647/
http://irep.iium.edu.my/30647/1/Kemahiran_memupuk_iltizam_terhadap_sains_di_kalangan_kanak.pdf
id iium-30647
recordtype eprints
spelling iium-306472015-11-12T01:53:11Z http://irep.iium.edu.my/30647/ Kemahiran memupuk iltizam terhadap sains di kalangan kanak-kanak Badzis, Mastura L Education (General) LB1101 Child study Kanak-kanak adalah ‘saintis’ ketika mereka bermain. Apabila kanak-kanak diberi peluang untuk meneroka, mengamati, menguji, membuat eksperimen dan memperkembangkan pemikiran mengenai sesuatu objek atau fenomena yang berlaku di alam persekitaran melalui bermain dan berdasarkan pengalaman secara langsung, rasa ingin tahu yang tinggi akan akan dating dari dalaman diri. Ini dapat menyemarakkan semangat kanak-kanak untuk mempelajari sesuatu. Kecenderungan dan keiltizaman kanak-kanak terhadap sains akan terbetuk seandainya pendidik mahupun ibubapa dapat memahami prinsip asas bagaimana kanak-kanak belajar dan menyelami bagaimana kanak-kanak berfikir. Itukah persoalan utama yang dikupas dalam kertas kerja ini. Penerapan konsep sains tauhidik akan dapat digarap dengan sempurna bila terbina keiltizaman yang sebenar terhadap sains dalam jiwa anak-anak tanpa paksaan. Children are ‘scientists’ as they play. When children are given opportunity to explore, observe, examine, experiment and develop a mindset of an object or phenomenon that occurs in the natural environment through play and direct experience, high curiosity will come from internal self the spirit children’s to learn something. Children’s inclination and commitment toward science will be developed provided that science teachers or parents can understand the basic principles of how children learn and comprehend how children think. This is the key question explored in this paper. The application of tauhidic science concepts will be infused when the commitment toward any real science develops without force. Institut Islam Hadhari, UKM 2011 Book Chapter PeerReviewed application/pdf en http://irep.iium.edu.my/30647/1/Kemahiran_memupuk_iltizam_terhadap_sains_di_kalangan_kanak.pdf Badzis, Mastura (2011) Kemahiran memupuk iltizam terhadap sains di kalangan kanak-kanak. In: Pendidikan Sains Berteraskan Tauhid. Institut Islam Hadhari, UKM, UKM, Bangi, pp. 131-147. ISBN 978-983-44351-5-8 http://www.ukm.my/hadhari
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution International Islamic University Malaysia
building IIUM Repository
collection Online Access
language English
topic L Education (General)
LB1101 Child study
spellingShingle L Education (General)
LB1101 Child study
Badzis, Mastura
Kemahiran memupuk iltizam terhadap sains di kalangan kanak-kanak
description Kanak-kanak adalah ‘saintis’ ketika mereka bermain. Apabila kanak-kanak diberi peluang untuk meneroka, mengamati, menguji, membuat eksperimen dan memperkembangkan pemikiran mengenai sesuatu objek atau fenomena yang berlaku di alam persekitaran melalui bermain dan berdasarkan pengalaman secara langsung, rasa ingin tahu yang tinggi akan akan dating dari dalaman diri. Ini dapat menyemarakkan semangat kanak-kanak untuk mempelajari sesuatu. Kecenderungan dan keiltizaman kanak-kanak terhadap sains akan terbetuk seandainya pendidik mahupun ibubapa dapat memahami prinsip asas bagaimana kanak-kanak belajar dan menyelami bagaimana kanak-kanak berfikir. Itukah persoalan utama yang dikupas dalam kertas kerja ini. Penerapan konsep sains tauhidik akan dapat digarap dengan sempurna bila terbina keiltizaman yang sebenar terhadap sains dalam jiwa anak-anak tanpa paksaan. Children are ‘scientists’ as they play. When children are given opportunity to explore, observe, examine, experiment and develop a mindset of an object or phenomenon that occurs in the natural environment through play and direct experience, high curiosity will come from internal self the spirit children’s to learn something. Children’s inclination and commitment toward science will be developed provided that science teachers or parents can understand the basic principles of how children learn and comprehend how children think. This is the key question explored in this paper. The application of tauhidic science concepts will be infused when the commitment toward any real science develops without force.
format Book Chapter
author Badzis, Mastura
author_facet Badzis, Mastura
author_sort Badzis, Mastura
title Kemahiran memupuk iltizam terhadap sains di kalangan kanak-kanak
title_short Kemahiran memupuk iltizam terhadap sains di kalangan kanak-kanak
title_full Kemahiran memupuk iltizam terhadap sains di kalangan kanak-kanak
title_fullStr Kemahiran memupuk iltizam terhadap sains di kalangan kanak-kanak
title_full_unstemmed Kemahiran memupuk iltizam terhadap sains di kalangan kanak-kanak
title_sort kemahiran memupuk iltizam terhadap sains di kalangan kanak-kanak
publisher Institut Islam Hadhari, UKM
publishDate 2011
url http://irep.iium.edu.my/30647/
http://irep.iium.edu.my/30647/
http://irep.iium.edu.my/30647/1/Kemahiran_memupuk_iltizam_terhadap_sains_di_kalangan_kanak.pdf
first_indexed 2023-09-18T20:44:52Z
last_indexed 2023-09-18T20:44:52Z
_version_ 1777409607451279360