Keberkesanan penggunaan model bentuk muka bumi sungai bagi meningkatkan prestasi pelajar dalam Mata Pelajaran Geografi Tingkatan 1

Kajian ini dijalankan untuk menguji keberkesanan penggunaan model bentuk muka bumi sungai bagi meningkatkan prestasi pelajar dalam mata pelajaran Geografi Tingkatan 1. Kajian ini dijalankan berdasarkan pendekatan jenis penyelidikan eksperimen kuasi. Populasi kajian adalah Sekolah Menengah Kebangsaa...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Ambotang, Abdul Said, Mohamad, Baharom, Salleh, Mohamad Johdi, Francis, Nelly
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2011
Subjects:
Online Access:http://irep.iium.edu.my/30709/
http://irep.iium.edu.my/30709/2/Proceding_2011_-_UMS_-_Penggunaan_Model_Bentuk_Muka_Bumi_Sungai_Geografi_Tingkatan_1.pdf
id iium-30709
recordtype eprints
spelling iium-307092013-07-18T01:34:39Z http://irep.iium.edu.my/30709/ Keberkesanan penggunaan model bentuk muka bumi sungai bagi meningkatkan prestasi pelajar dalam Mata Pelajaran Geografi Tingkatan 1 Ambotang, Abdul Said Mohamad, Baharom Salleh, Mohamad Johdi Francis, Nelly L Education (General) LB2361 Curriculum Kajian ini dijalankan untuk menguji keberkesanan penggunaan model bentuk muka bumi sungai bagi meningkatkan prestasi pelajar dalam mata pelajaran Geografi Tingkatan 1. Kajian ini dijalankan berdasarkan pendekatan jenis penyelidikan eksperimen kuasi. Populasi kajian adalah Sekolah Menengah Kebangsaan Takis, Papar. Sampel terdiri daripada 40 orang pelajar yang dipilih daripada 2 buah kelas. Penyelidik telah membahagikan sampel kepada 2 kumpulan iaitu kumpulan kawalan dan kumpulan rawatan. Kumpulan rawatan akan diajar dengan menggunakan model sebagai alat bantu mengajar manakala kumpulan kawalan diajar tanpa menggunakan model iaitu melalui kaedah konvensional. Instrumen yang digunakan oleh penyelidik dalam kajian ini ialah set soalan ujian pra dan pasca serta borang soal selidik. Apabila data diperoleh, penyelidik memproses data tersebut dengan menggunakan perisian SPSS versi 17.0 (Statistical Package for Social Science Version 17.0). Analisis ujian-t digunakan untuk membandingkan perbezaan pencapaian pra ujian dan ujian pasca antara kumpulan rawatan dan kumpulan kawalan. Aras kesignifikan kajian ditentukan pada tahap p<0.05. Melalui keputusan data yang telah dianalisis menunjukkan kesemua hipotesis yang dibina dalam kajian ini adalah ditolak, ini menunjukkan bahawa terdapat perbezaan yang positif dan signifikan iaitu 0.00 (p<0.05). Oleh itu, daripada hasil kajian ini dapat disimpulkan bahawa pengajaran mata pelajaran Geografi dengan menggunakan alat bantu mengajar seperti model Bentuk Muka bumi sungai dapat membantu meningkatkan kefahaman dan juga prestasi pelajar. 2011-07-14 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://irep.iium.edu.my/30709/2/Proceding_2011_-_UMS_-_Penggunaan_Model_Bentuk_Muka_Bumi_Sungai_Geografi_Tingkatan_1.pdf Ambotang, Abdul Said and Mohamad, Baharom and Salleh, Mohamad Johdi and Francis, Nelly (2011) Keberkesanan penggunaan model bentuk muka bumi sungai bagi meningkatkan prestasi pelajar dalam Mata Pelajaran Geografi Tingkatan 1. In: National Seminar on History and Geography Education, 13 - 14 July 2011, University Malaysia of Sabah.
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution International Islamic University Malaysia
building IIUM Repository
collection Online Access
language English
topic L Education (General)
LB2361 Curriculum
spellingShingle L Education (General)
LB2361 Curriculum
Ambotang, Abdul Said
Mohamad, Baharom
Salleh, Mohamad Johdi
Francis, Nelly
Keberkesanan penggunaan model bentuk muka bumi sungai bagi meningkatkan prestasi pelajar dalam Mata Pelajaran Geografi Tingkatan 1
description Kajian ini dijalankan untuk menguji keberkesanan penggunaan model bentuk muka bumi sungai bagi meningkatkan prestasi pelajar dalam mata pelajaran Geografi Tingkatan 1. Kajian ini dijalankan berdasarkan pendekatan jenis penyelidikan eksperimen kuasi. Populasi kajian adalah Sekolah Menengah Kebangsaan Takis, Papar. Sampel terdiri daripada 40 orang pelajar yang dipilih daripada 2 buah kelas. Penyelidik telah membahagikan sampel kepada 2 kumpulan iaitu kumpulan kawalan dan kumpulan rawatan. Kumpulan rawatan akan diajar dengan menggunakan model sebagai alat bantu mengajar manakala kumpulan kawalan diajar tanpa menggunakan model iaitu melalui kaedah konvensional. Instrumen yang digunakan oleh penyelidik dalam kajian ini ialah set soalan ujian pra dan pasca serta borang soal selidik. Apabila data diperoleh, penyelidik memproses data tersebut dengan menggunakan perisian SPSS versi 17.0 (Statistical Package for Social Science Version 17.0). Analisis ujian-t digunakan untuk membandingkan perbezaan pencapaian pra ujian dan ujian pasca antara kumpulan rawatan dan kumpulan kawalan. Aras kesignifikan kajian ditentukan pada tahap p<0.05. Melalui keputusan data yang telah dianalisis menunjukkan kesemua hipotesis yang dibina dalam kajian ini adalah ditolak, ini menunjukkan bahawa terdapat perbezaan yang positif dan signifikan iaitu 0.00 (p<0.05). Oleh itu, daripada hasil kajian ini dapat disimpulkan bahawa pengajaran mata pelajaran Geografi dengan menggunakan alat bantu mengajar seperti model Bentuk Muka bumi sungai dapat membantu meningkatkan kefahaman dan juga prestasi pelajar.
format Conference or Workshop Item
author Ambotang, Abdul Said
Mohamad, Baharom
Salleh, Mohamad Johdi
Francis, Nelly
author_facet Ambotang, Abdul Said
Mohamad, Baharom
Salleh, Mohamad Johdi
Francis, Nelly
author_sort Ambotang, Abdul Said
title Keberkesanan penggunaan model bentuk muka bumi sungai bagi meningkatkan prestasi pelajar dalam Mata Pelajaran Geografi Tingkatan 1
title_short Keberkesanan penggunaan model bentuk muka bumi sungai bagi meningkatkan prestasi pelajar dalam Mata Pelajaran Geografi Tingkatan 1
title_full Keberkesanan penggunaan model bentuk muka bumi sungai bagi meningkatkan prestasi pelajar dalam Mata Pelajaran Geografi Tingkatan 1
title_fullStr Keberkesanan penggunaan model bentuk muka bumi sungai bagi meningkatkan prestasi pelajar dalam Mata Pelajaran Geografi Tingkatan 1
title_full_unstemmed Keberkesanan penggunaan model bentuk muka bumi sungai bagi meningkatkan prestasi pelajar dalam Mata Pelajaran Geografi Tingkatan 1
title_sort keberkesanan penggunaan model bentuk muka bumi sungai bagi meningkatkan prestasi pelajar dalam mata pelajaran geografi tingkatan 1
publishDate 2011
url http://irep.iium.edu.my/30709/
http://irep.iium.edu.my/30709/2/Proceding_2011_-_UMS_-_Penggunaan_Model_Bentuk_Muka_Bumi_Sungai_Geografi_Tingkatan_1.pdf
first_indexed 2023-09-18T20:44:56Z
last_indexed 2023-09-18T20:44:56Z
_version_ 1777409611509268480