Pengantarabangsaan sastera Malaysia: Menyusun strategi pemasaran

Sastera Malaysia masih belum meluas khalayaknya di peringkat antarabangsa.Penulis Malaysia yang dikenali di luarnegara amat sedikit bilangannya dan seringkali karya-karya yang ditulis di dalam Bahasa Inggeris sering menarik perhatian dan dikaji di peringkat pengajian tinggi.Karya-karya yang ditulis...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Abdul Manaf, Nor Faridah
Other Authors: Rahamad, Mohamad Saleeh
Format: Book Chapter
Language:English
Published: Institut Terjemahan dan Buku Malaysia Berhad 2014
Subjects:
Online Access:http://irep.iium.edu.my/39688/
http://irep.iium.edu.my/39688/
http://irep.iium.edu.my/39688/8/39968.pdf
id iium-39688
recordtype eprints
spelling iium-396882016-04-13T08:13:15Z http://irep.iium.edu.my/39688/ Pengantarabangsaan sastera Malaysia: Menyusun strategi pemasaran Abdul Manaf, Nor Faridah PI Oriental languages and literatures Sastera Malaysia masih belum meluas khalayaknya di peringkat antarabangsa.Penulis Malaysia yang dikenali di luarnegara amat sedikit bilangannya dan seringkali karya-karya yang ditulis di dalam Bahasa Inggeris sering menarik perhatian dan dikaji di peringkat pengajian tinggi.Karya-karya yang ditulis di dalam Bahasa Melayu akan terpaksa diterjemahkan ke dalam Bahasa Inggeris atau bahasa-bahasa lain termasuk Bahasa Jepun, Rusia dan Cina. Malaysia sebagai sebuah negara yang mempunyai penduduk pelbagai bangsa menjadi medan penulisan sastera yang kaya dengan pengalaman yang pelbagai dan kita mempunyai ramai penulis sastera yang berbakat. Malangnya bukan sahaja kita tidak membaca sesama sendiri, dunia luar juga kurang mempunyai akses kepada karya-karya sastera kita. Makalah ini ingin meneliti kejayaan dan kekurangan kita di dalam pemasaran karya-karya kita di peringkat antarabangsa dan melihat bagaimana penulis-penulis dan negara-negara lain memasarkan karya-karya tempatan mereka di peringkat antarabangsa. Institut Terjemahan dan Buku Malaysia Berhad Rahamad, Mohamad Saleeh Mohamed Noor, Rozlan 2014 Book Chapter PeerReviewed application/pdf en http://irep.iium.edu.my/39688/8/39968.pdf Abdul Manaf, Nor Faridah (2014) Pengantarabangsaan sastera Malaysia: Menyusun strategi pemasaran. In: Sastera Teras Negara Bangsa. Institut Terjemahan dan Buku Malaysia Berhad, Kuala Lumpur, pp. 261-268. ISBN 978-967-430-744-8 http://ecommerce.itnm.com.my/books/isbn/9789674307448
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution International Islamic University Malaysia
building IIUM Repository
collection Online Access
language English
topic PI Oriental languages and literatures
spellingShingle PI Oriental languages and literatures
Abdul Manaf, Nor Faridah
Pengantarabangsaan sastera Malaysia: Menyusun strategi pemasaran
description Sastera Malaysia masih belum meluas khalayaknya di peringkat antarabangsa.Penulis Malaysia yang dikenali di luarnegara amat sedikit bilangannya dan seringkali karya-karya yang ditulis di dalam Bahasa Inggeris sering menarik perhatian dan dikaji di peringkat pengajian tinggi.Karya-karya yang ditulis di dalam Bahasa Melayu akan terpaksa diterjemahkan ke dalam Bahasa Inggeris atau bahasa-bahasa lain termasuk Bahasa Jepun, Rusia dan Cina. Malaysia sebagai sebuah negara yang mempunyai penduduk pelbagai bangsa menjadi medan penulisan sastera yang kaya dengan pengalaman yang pelbagai dan kita mempunyai ramai penulis sastera yang berbakat. Malangnya bukan sahaja kita tidak membaca sesama sendiri, dunia luar juga kurang mempunyai akses kepada karya-karya sastera kita. Makalah ini ingin meneliti kejayaan dan kekurangan kita di dalam pemasaran karya-karya kita di peringkat antarabangsa dan melihat bagaimana penulis-penulis dan negara-negara lain memasarkan karya-karya tempatan mereka di peringkat antarabangsa.
author2 Rahamad, Mohamad Saleeh
author_facet Rahamad, Mohamad Saleeh
Abdul Manaf, Nor Faridah
format Book Chapter
author Abdul Manaf, Nor Faridah
author_sort Abdul Manaf, Nor Faridah
title Pengantarabangsaan sastera Malaysia: Menyusun strategi pemasaran
title_short Pengantarabangsaan sastera Malaysia: Menyusun strategi pemasaran
title_full Pengantarabangsaan sastera Malaysia: Menyusun strategi pemasaran
title_fullStr Pengantarabangsaan sastera Malaysia: Menyusun strategi pemasaran
title_full_unstemmed Pengantarabangsaan sastera Malaysia: Menyusun strategi pemasaran
title_sort pengantarabangsaan sastera malaysia: menyusun strategi pemasaran
publisher Institut Terjemahan dan Buku Malaysia Berhad
publishDate 2014
url http://irep.iium.edu.my/39688/
http://irep.iium.edu.my/39688/
http://irep.iium.edu.my/39688/8/39968.pdf
first_indexed 2023-09-18T20:57:02Z
last_indexed 2023-09-18T20:57:02Z
_version_ 1777410372880302080