Pengantarabangsaan sastera Malaysia: Menyusun strategi pemasaran
Sastera Malaysia masih belum meluas khalayaknya di peringkat antarabangsa.Penulis Malaysia yang dikenali di luarnegara amat sedikit bilangannya dan seringkali karya-karya yang ditulis di dalam Bahasa Inggeris sering menarik perhatian dan dikaji di peringkat pengajian tinggi.Karya-karya yang ditulis...
Main Author: | |
---|---|
Other Authors: | |
Format: | Book Chapter |
Language: | English |
Published: |
Institut Terjemahan dan Buku Malaysia Berhad
2014
|
Subjects: | |
Online Access: | http://irep.iium.edu.my/39688/ http://irep.iium.edu.my/39688/ http://irep.iium.edu.my/39688/8/39968.pdf |
id |
iium-39688 |
---|---|
recordtype |
eprints |
spelling |
iium-396882016-04-13T08:13:15Z http://irep.iium.edu.my/39688/ Pengantarabangsaan sastera Malaysia: Menyusun strategi pemasaran Abdul Manaf, Nor Faridah PI Oriental languages and literatures Sastera Malaysia masih belum meluas khalayaknya di peringkat antarabangsa.Penulis Malaysia yang dikenali di luarnegara amat sedikit bilangannya dan seringkali karya-karya yang ditulis di dalam Bahasa Inggeris sering menarik perhatian dan dikaji di peringkat pengajian tinggi.Karya-karya yang ditulis di dalam Bahasa Melayu akan terpaksa diterjemahkan ke dalam Bahasa Inggeris atau bahasa-bahasa lain termasuk Bahasa Jepun, Rusia dan Cina. Malaysia sebagai sebuah negara yang mempunyai penduduk pelbagai bangsa menjadi medan penulisan sastera yang kaya dengan pengalaman yang pelbagai dan kita mempunyai ramai penulis sastera yang berbakat. Malangnya bukan sahaja kita tidak membaca sesama sendiri, dunia luar juga kurang mempunyai akses kepada karya-karya sastera kita. Makalah ini ingin meneliti kejayaan dan kekurangan kita di dalam pemasaran karya-karya kita di peringkat antarabangsa dan melihat bagaimana penulis-penulis dan negara-negara lain memasarkan karya-karya tempatan mereka di peringkat antarabangsa. Institut Terjemahan dan Buku Malaysia Berhad Rahamad, Mohamad Saleeh Mohamed Noor, Rozlan 2014 Book Chapter PeerReviewed application/pdf en http://irep.iium.edu.my/39688/8/39968.pdf Abdul Manaf, Nor Faridah (2014) Pengantarabangsaan sastera Malaysia: Menyusun strategi pemasaran. In: Sastera Teras Negara Bangsa. Institut Terjemahan dan Buku Malaysia Berhad, Kuala Lumpur, pp. 261-268. ISBN 978-967-430-744-8 http://ecommerce.itnm.com.my/books/isbn/9789674307448 |
repository_type |
Digital Repository |
institution_category |
Local University |
institution |
International Islamic University Malaysia |
building |
IIUM Repository |
collection |
Online Access |
language |
English |
topic |
PI Oriental languages and literatures |
spellingShingle |
PI Oriental languages and literatures Abdul Manaf, Nor Faridah Pengantarabangsaan sastera Malaysia: Menyusun strategi pemasaran |
description |
Sastera Malaysia masih belum meluas khalayaknya di peringkat antarabangsa.Penulis Malaysia yang dikenali di luarnegara amat sedikit bilangannya dan seringkali karya-karya yang ditulis di dalam Bahasa Inggeris sering menarik perhatian dan dikaji di peringkat pengajian tinggi.Karya-karya yang ditulis di dalam Bahasa Melayu akan terpaksa diterjemahkan ke dalam Bahasa Inggeris atau bahasa-bahasa lain termasuk Bahasa Jepun, Rusia dan Cina.
Malaysia sebagai sebuah negara yang mempunyai penduduk pelbagai bangsa menjadi medan penulisan sastera yang kaya dengan pengalaman yang pelbagai dan kita mempunyai ramai penulis sastera yang berbakat. Malangnya bukan sahaja kita tidak membaca sesama sendiri, dunia luar juga kurang mempunyai akses kepada karya-karya sastera kita.
Makalah ini ingin meneliti kejayaan dan kekurangan kita di dalam pemasaran karya-karya kita di peringkat antarabangsa dan melihat bagaimana penulis-penulis dan negara-negara lain memasarkan karya-karya tempatan mereka di peringkat antarabangsa.
|
author2 |
Rahamad, Mohamad Saleeh |
author_facet |
Rahamad, Mohamad Saleeh Abdul Manaf, Nor Faridah |
format |
Book Chapter |
author |
Abdul Manaf, Nor Faridah |
author_sort |
Abdul Manaf, Nor Faridah |
title |
Pengantarabangsaan sastera Malaysia: Menyusun strategi pemasaran |
title_short |
Pengantarabangsaan sastera Malaysia: Menyusun strategi pemasaran |
title_full |
Pengantarabangsaan sastera Malaysia: Menyusun strategi pemasaran |
title_fullStr |
Pengantarabangsaan sastera Malaysia: Menyusun strategi pemasaran |
title_full_unstemmed |
Pengantarabangsaan sastera Malaysia: Menyusun strategi pemasaran |
title_sort |
pengantarabangsaan sastera malaysia: menyusun strategi pemasaran |
publisher |
Institut Terjemahan dan Buku Malaysia Berhad |
publishDate |
2014 |
url |
http://irep.iium.edu.my/39688/ http://irep.iium.edu.my/39688/ http://irep.iium.edu.my/39688/8/39968.pdf |
first_indexed |
2023-09-18T20:57:02Z |
last_indexed |
2023-09-18T20:57:02Z |
_version_ |
1777410372880302080 |