Pembelajaran kosa kata Bahasa Arab di kalangan pelajar bukan penutur asli melalui pesanan segera: WhatsApp sebagai model
Kepesatan penggunaan telefon pintar pada masakini telah mempengaruhi segenap aspek kehidupan manusia termasuklah bidang pendidikan. Pengaruh penggunaan pesanan mesej segera yang digunakan dalam pelbagai aplikasi turut mempunyai potensi yang boleh diteroka. Kajian ini dijalankan untuk mengkaji dan me...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English English English |
Published: |
2016
|
Subjects: | |
Online Access: | http://irep.iium.edu.my/53536/ http://irep.iium.edu.my/53536/ http://irep.iium.edu.my/53536/1/Home%20_%20International%20Conference%20on%20Islamic%20Education%20and%20Research%20%28ICIER2016%29.pdf http://irep.iium.edu.my/53536/2/ICIER2016.PM.Dr.Sabri.Whatsapp.pdf http://irep.iium.edu.my/53536/15/53536_Pembelajaran%20Kosa%20Kata%20Bahasa%20Arab.pdf |
id |
iium-53536 |
---|---|
recordtype |
eprints |
spelling |
iium-535362016-12-27T02:13:24Z http://irep.iium.edu.my/53536/ Pembelajaran kosa kata Bahasa Arab di kalangan pelajar bukan penutur asli melalui pesanan segera: WhatsApp sebagai model Ismail, Nur Shuhadak Sahrir, Muhammad Sabri PJ6001 Arabic Kepesatan penggunaan telefon pintar pada masakini telah mempengaruhi segenap aspek kehidupan manusia termasuklah bidang pendidikan. Pengaruh penggunaan pesanan mesej segera yang digunakan dalam pelbagai aplikasi turut mempunyai potensi yang boleh diteroka. Kajian ini dijalankan untuk mengkaji dan mengetahui pencapaian pelajar dalam mempelajari kosa kata Bahasa Arab melalui pembelajaran menggunakan telefon pintar, iaitu melalui aplikasi WhatsApp. Kajian ini dijalankan ke atas para pelajar peringkat asasi Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) yang tidak pernah mempelajari Bahasa Arab di Pusat Bahasa dan Perkembangan Pre-Universiti (CELPAD), UIAM. Metodologi kajian ini menggunakan kaedah kuasi eksperimen di mana sampel kajian dibahagikan kepada dua kumpulan; kumpulan eksperimen dan kumpulan kawalan. Dapatan kajian menunjukkan pencapaian bagi kedua-dua kumpulan meningkat,akan tetapi kumpulan eksperimen menunjukkan peningkatan yang lebih memberangsangkan berbanding kumpulan kawalan. 2016 Conference or Workshop Item NonPeerReviewed application/pdf en http://irep.iium.edu.my/53536/1/Home%20_%20International%20Conference%20on%20Islamic%20Education%20and%20Research%20%28ICIER2016%29.pdf application/pdf en http://irep.iium.edu.my/53536/2/ICIER2016.PM.Dr.Sabri.Whatsapp.pdf application/pdf en http://irep.iium.edu.my/53536/15/53536_Pembelajaran%20Kosa%20Kata%20Bahasa%20Arab.pdf Ismail, Nur Shuhadak and Sahrir, Muhammad Sabri (2016) Pembelajaran kosa kata Bahasa Arab di kalangan pelajar bukan penutur asli melalui pesanan segera: WhatsApp sebagai model. In: International Conference on Islamic Education and Research 2016 (ICIER 2016), 5th-6th Dec. 2016, Langkawi, Kedah. (Unpublished) http://www.utm.my/icier2016/ |
repository_type |
Digital Repository |
institution_category |
Local University |
institution |
International Islamic University Malaysia |
building |
IIUM Repository |
collection |
Online Access |
language |
English English English |
topic |
PJ6001 Arabic |
spellingShingle |
PJ6001 Arabic Ismail, Nur Shuhadak Sahrir, Muhammad Sabri Pembelajaran kosa kata Bahasa Arab di kalangan pelajar bukan penutur asli melalui pesanan segera: WhatsApp sebagai model |
description |
Kepesatan penggunaan telefon pintar pada masakini telah mempengaruhi segenap aspek kehidupan manusia termasuklah bidang pendidikan. Pengaruh penggunaan pesanan mesej segera yang digunakan dalam pelbagai aplikasi turut mempunyai potensi yang boleh diteroka. Kajian ini dijalankan untuk mengkaji dan mengetahui pencapaian pelajar dalam mempelajari kosa kata Bahasa Arab melalui pembelajaran menggunakan telefon pintar, iaitu melalui aplikasi WhatsApp. Kajian ini dijalankan ke atas para pelajar peringkat asasi Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) yang tidak pernah mempelajari Bahasa Arab di Pusat Bahasa dan Perkembangan Pre-Universiti (CELPAD), UIAM. Metodologi kajian ini menggunakan kaedah kuasi eksperimen di mana sampel kajian dibahagikan kepada dua kumpulan; kumpulan eksperimen dan kumpulan kawalan. Dapatan kajian menunjukkan pencapaian bagi kedua-dua kumpulan meningkat,akan tetapi kumpulan eksperimen menunjukkan peningkatan yang lebih memberangsangkan berbanding kumpulan kawalan. |
format |
Conference or Workshop Item |
author |
Ismail, Nur Shuhadak Sahrir, Muhammad Sabri |
author_facet |
Ismail, Nur Shuhadak Sahrir, Muhammad Sabri |
author_sort |
Ismail, Nur Shuhadak |
title |
Pembelajaran kosa kata Bahasa Arab di kalangan pelajar bukan penutur asli melalui pesanan segera: WhatsApp sebagai model |
title_short |
Pembelajaran kosa kata Bahasa Arab di kalangan pelajar bukan penutur asli melalui pesanan segera: WhatsApp sebagai model |
title_full |
Pembelajaran kosa kata Bahasa Arab di kalangan pelajar bukan penutur asli melalui pesanan segera: WhatsApp sebagai model |
title_fullStr |
Pembelajaran kosa kata Bahasa Arab di kalangan pelajar bukan penutur asli melalui pesanan segera: WhatsApp sebagai model |
title_full_unstemmed |
Pembelajaran kosa kata Bahasa Arab di kalangan pelajar bukan penutur asli melalui pesanan segera: WhatsApp sebagai model |
title_sort |
pembelajaran kosa kata bahasa arab di kalangan pelajar bukan penutur asli melalui pesanan segera: whatsapp sebagai model |
publishDate |
2016 |
url |
http://irep.iium.edu.my/53536/ http://irep.iium.edu.my/53536/ http://irep.iium.edu.my/53536/1/Home%20_%20International%20Conference%20on%20Islamic%20Education%20and%20Research%20%28ICIER2016%29.pdf http://irep.iium.edu.my/53536/2/ICIER2016.PM.Dr.Sabri.Whatsapp.pdf http://irep.iium.edu.my/53536/15/53536_Pembelajaran%20Kosa%20Kata%20Bahasa%20Arab.pdf |
first_indexed |
2023-09-18T21:15:43Z |
last_indexed |
2023-09-18T21:15:43Z |
_version_ |
1777411548708339712 |