Pembelajaran kosa kata Bahasa Arab di kalangan pelajar bukan penutur asli melalui pesanan segera: WhatsApp sebagai model

Kepesatan penggunaan telefon pintar pada masakini telah mempengaruhi segenap aspek kehidupan manusia termasuklah bidang pendidikan. Pengaruh penggunaan pesanan mesej segera yang digunakan dalam pelbagai aplikasi turut mempunyai potensi yang boleh diteroka. Kajian ini dijalankan untuk mengkaji dan me...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Ismail, Nur Shuhadak, Sahrir, Muhammad Sabri
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
English
English
Published: 2016
Subjects:
Online Access:http://irep.iium.edu.my/53536/
http://irep.iium.edu.my/53536/
http://irep.iium.edu.my/53536/1/Home%20_%20International%20Conference%20on%20Islamic%20Education%20and%20Research%20%28ICIER2016%29.pdf
http://irep.iium.edu.my/53536/2/ICIER2016.PM.Dr.Sabri.Whatsapp.pdf
http://irep.iium.edu.my/53536/15/53536_Pembelajaran%20Kosa%20Kata%20Bahasa%20Arab.pdf
id iium-53536
recordtype eprints
spelling iium-535362016-12-27T02:13:24Z http://irep.iium.edu.my/53536/ Pembelajaran kosa kata Bahasa Arab di kalangan pelajar bukan penutur asli melalui pesanan segera: WhatsApp sebagai model Ismail, Nur Shuhadak Sahrir, Muhammad Sabri PJ6001 Arabic Kepesatan penggunaan telefon pintar pada masakini telah mempengaruhi segenap aspek kehidupan manusia termasuklah bidang pendidikan. Pengaruh penggunaan pesanan mesej segera yang digunakan dalam pelbagai aplikasi turut mempunyai potensi yang boleh diteroka. Kajian ini dijalankan untuk mengkaji dan mengetahui pencapaian pelajar dalam mempelajari kosa kata Bahasa Arab melalui pembelajaran menggunakan telefon pintar, iaitu melalui aplikasi WhatsApp. Kajian ini dijalankan ke atas para pelajar peringkat asasi Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) yang tidak pernah mempelajari Bahasa Arab di Pusat Bahasa dan Perkembangan Pre-Universiti (CELPAD), UIAM. Metodologi kajian ini menggunakan kaedah kuasi eksperimen di mana sampel kajian dibahagikan kepada dua kumpulan; kumpulan eksperimen dan kumpulan kawalan. Dapatan kajian menunjukkan pencapaian bagi kedua-dua kumpulan meningkat,akan tetapi kumpulan eksperimen menunjukkan peningkatan yang lebih memberangsangkan berbanding kumpulan kawalan. 2016 Conference or Workshop Item NonPeerReviewed application/pdf en http://irep.iium.edu.my/53536/1/Home%20_%20International%20Conference%20on%20Islamic%20Education%20and%20Research%20%28ICIER2016%29.pdf application/pdf en http://irep.iium.edu.my/53536/2/ICIER2016.PM.Dr.Sabri.Whatsapp.pdf application/pdf en http://irep.iium.edu.my/53536/15/53536_Pembelajaran%20Kosa%20Kata%20Bahasa%20Arab.pdf Ismail, Nur Shuhadak and Sahrir, Muhammad Sabri (2016) Pembelajaran kosa kata Bahasa Arab di kalangan pelajar bukan penutur asli melalui pesanan segera: WhatsApp sebagai model. In: International Conference on Islamic Education and Research 2016 (ICIER 2016), 5th-6th Dec. 2016, Langkawi, Kedah. (Unpublished) http://www.utm.my/icier2016/
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution International Islamic University Malaysia
building IIUM Repository
collection Online Access
language English
English
English
topic PJ6001 Arabic
spellingShingle PJ6001 Arabic
Ismail, Nur Shuhadak
Sahrir, Muhammad Sabri
Pembelajaran kosa kata Bahasa Arab di kalangan pelajar bukan penutur asli melalui pesanan segera: WhatsApp sebagai model
description Kepesatan penggunaan telefon pintar pada masakini telah mempengaruhi segenap aspek kehidupan manusia termasuklah bidang pendidikan. Pengaruh penggunaan pesanan mesej segera yang digunakan dalam pelbagai aplikasi turut mempunyai potensi yang boleh diteroka. Kajian ini dijalankan untuk mengkaji dan mengetahui pencapaian pelajar dalam mempelajari kosa kata Bahasa Arab melalui pembelajaran menggunakan telefon pintar, iaitu melalui aplikasi WhatsApp. Kajian ini dijalankan ke atas para pelajar peringkat asasi Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) yang tidak pernah mempelajari Bahasa Arab di Pusat Bahasa dan Perkembangan Pre-Universiti (CELPAD), UIAM. Metodologi kajian ini menggunakan kaedah kuasi eksperimen di mana sampel kajian dibahagikan kepada dua kumpulan; kumpulan eksperimen dan kumpulan kawalan. Dapatan kajian menunjukkan pencapaian bagi kedua-dua kumpulan meningkat,akan tetapi kumpulan eksperimen menunjukkan peningkatan yang lebih memberangsangkan berbanding kumpulan kawalan.
format Conference or Workshop Item
author Ismail, Nur Shuhadak
Sahrir, Muhammad Sabri
author_facet Ismail, Nur Shuhadak
Sahrir, Muhammad Sabri
author_sort Ismail, Nur Shuhadak
title Pembelajaran kosa kata Bahasa Arab di kalangan pelajar bukan penutur asli melalui pesanan segera: WhatsApp sebagai model
title_short Pembelajaran kosa kata Bahasa Arab di kalangan pelajar bukan penutur asli melalui pesanan segera: WhatsApp sebagai model
title_full Pembelajaran kosa kata Bahasa Arab di kalangan pelajar bukan penutur asli melalui pesanan segera: WhatsApp sebagai model
title_fullStr Pembelajaran kosa kata Bahasa Arab di kalangan pelajar bukan penutur asli melalui pesanan segera: WhatsApp sebagai model
title_full_unstemmed Pembelajaran kosa kata Bahasa Arab di kalangan pelajar bukan penutur asli melalui pesanan segera: WhatsApp sebagai model
title_sort pembelajaran kosa kata bahasa arab di kalangan pelajar bukan penutur asli melalui pesanan segera: whatsapp sebagai model
publishDate 2016
url http://irep.iium.edu.my/53536/
http://irep.iium.edu.my/53536/
http://irep.iium.edu.my/53536/1/Home%20_%20International%20Conference%20on%20Islamic%20Education%20and%20Research%20%28ICIER2016%29.pdf
http://irep.iium.edu.my/53536/2/ICIER2016.PM.Dr.Sabri.Whatsapp.pdf
http://irep.iium.edu.my/53536/15/53536_Pembelajaran%20Kosa%20Kata%20Bahasa%20Arab.pdf
first_indexed 2023-09-18T21:15:43Z
last_indexed 2023-09-18T21:15:43Z
_version_ 1777411548708339712