Mengintegrasikan paradigma Tauhid dalam kursus pengurusan strategi

Integrasi paradigma Tauhid ke dalam kursus pengurusan strategi memberikan satu impak berhasilan yang lebih besar manfaatnya. Sebagai kursus yang mematuhi piawai Agensi Kelayakan Malaysia dan Kementerian Pendidikan Tinggi, usaha menjadi mudah untuk penumpuan kepada mengintegrasikan kursus pengurusan...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Sarif, Suhaimi Mhd
Format: Book Chapter
Language:English
Published: Akademi Penyelidikan HALUAN 2017
Subjects:
Online Access:http://irep.iium.edu.my/59052/
http://irep.iium.edu.my/59052/
http://irep.iium.edu.my/59052/1/59052_Mengintegrasikan%20paradigma%20Tauhid.pdf
Description
Summary:Integrasi paradigma Tauhid ke dalam kursus pengurusan strategi memberikan satu impak berhasilan yang lebih besar manfaatnya. Sebagai kursus yang mematuhi piawai Agensi Kelayakan Malaysia dan Kementerian Pendidikan Tinggi, usaha menjadi mudah untuk penumpuan kepada mengintegrasikan kursus pengurusan strategi dengan paradigma Tauhid. Pemerhatian terhadap 300 pelajar selama 42 minggu, telah menunjukkan kebolehan para pelajar untuk mengintegrasikan paradigma Tauhid secara pertengahan ke dalam kursus pengurusan strategi yang dipaksikan kepada penyerahan dan pematuhan kepada Allah. Penyelidik bertindak sebagai peserta dalam kajian memerhatikan proses pembelajaran pengurusan strategi yang diintegrasikan dengan paradigma Tauhid. Bagi mengukuhkan pembelajaran berasaskan pelajar, dua pendekatan telah disarankan, iaitu pendekatan al-halaqah al-usrah, iaitu pendekatan berkumpulan secara bermatlamat yang berorientasikan kekeluargaan. Selain dari pengukuhan kumpulan berfokus dan bermatlamat, amalan al-ziarah atau lawatan untuk belajar dan membandingkan mampu mengekalkan fokus dan matlamat.