Laporan pelan halatuju pengajian siswazah Malaysia 2017-2025
Program Pengajian Siswazah menjadi lebih relevan dalam landskap pendidikan negara apabila negara mensasarkan seramai 60,000 pemegang PhD di Malaysia pada tahun 2023. Program ini bukan sahaja menggarap usaha untuk menyediakan graduan berkelayakan tinggi yang dapat menyumbang kepada tenaga kerja minda...
Main Authors: | , , , , , , , , , , , , , , , , , |
---|---|
Format: | Monograph |
Language: | English English English |
Published: |
Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia
2018
|
Subjects: | |
Online Access: | http://irep.iium.edu.my/63738/ http://irep.iium.edu.my/63738/1/63738_Laporan%20pelan%20halatuju%20pengajian%20siswazah.pdf http://irep.iium.edu.my/63738/6/63738_Appointment%20letter%20-Geran%20Penyelidikan.pdf http://irep.iium.edu.my/63738/11/63738_HEPS%20pelan%20halatuju%2015052015.pdf |
Summary: | Program Pengajian Siswazah menjadi lebih relevan dalam landskap pendidikan negara apabila negara mensasarkan seramai 60,000 pemegang PhD di Malaysia pada tahun 2023. Program ini bukan sahaja menggarap usaha untuk menyediakan graduan berkelayakan tinggi yang dapat menyumbang kepada tenaga kerja minda kelas pertama, tetapi juga sebagai kaedah mencapai matlamat pekerja berpendapatan tinggi di negara ini. Sebagaimana program pengajian siswazah lain di dunia, pengajian siswazah di Malaysia juga tidak terkecuali daripada menghadapi pelbagai isu dan cabaran. Kajian Majlis Dekan Pengajian Siswazah Malaysia (MDPS) ini bertujuan membentuk Pelan Halatuju Pengajian Siswazah Malaysia bagi 2017-2025. Pelan halatuju ini dibentuk hasil daripada kajian terhadap amalan pengurusan, proses penyampaian pembelajaran dan pengajaran, dan isu serta cabaran yang dihadapinya. Sebanyak 22 buah universiti tempatan telah mengambil bahagian dalam kajian ini. Soal selidik ke atas pelajar, pensyarah dan pentadbir endapati isu kualiti, relevansi dan kelestarian pengajian siswazah perlu diberi perhatian khusus oleh para pentadbir program pengajian siswazah. Universiti di Malaysia juga masih perlu memperbaiki dan memperkasa kualiti pentadbiran, pengambilan pelajar dan kaedah penyampaian dalam proses pengajaran dan pembelajaran. |
---|