Peribahasa: Gambaran minda Melayu dalam penciptaan iklan

Seringkali apabila seseorang menyelit peribahasa dalam perbualannya secara tidak langsung turut mengundang rasa yang pelbagai sama ada lucu, tidak percaya atau kagum sehingga menimbulkan rasa aneh dalam kalangan pendengar. Melihatkan senario tersebut, seolah-olah sekarang peribahasa tidak lagi bol...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Mansor, M Mascitah, Ishak, Noraini Shahida
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2011
Subjects:
Online Access:http://irep.iium.edu.my/7309/
http://irep.iium.edu.my/7309/1/Peribahasa_Gambaran_Minda_Melayu_dalam_Penciptaan_Iklan.pdf
id iium-7309
recordtype eprints
spelling iium-73092012-02-02T12:56:45Z http://irep.iium.edu.my/7309/ Peribahasa: Gambaran minda Melayu dalam penciptaan iklan Mansor, M Mascitah Ishak, Noraini Shahida P87 Communication. Mass media Seringkali apabila seseorang menyelit peribahasa dalam perbualannya secara tidak langsung turut mengundang rasa yang pelbagai sama ada lucu, tidak percaya atau kagum sehingga menimbulkan rasa aneh dalam kalangan pendengar. Melihatkan senario tersebut, seolah-olah sekarang peribahasa tidak lagi boleh digunakan dalam perbualan. Persoalan itu juga telah mewujudkan perasaan ingin tahu penyelidik tentang kesesuaian, kemampuan dan keistimewaan peribahasa dalam konteks moden bagi mengungkapkan minda masyarakat era milenium. Ini disebabkan daripada pemerhatian, saluran media tidak berhenti-henti menggunakan peribahasa bagi meraih perhatian daripada pembaca atau pendengar. Manakala dari sudut berbeza, peribahasa tidak diendahkan kewujudannya. Oleh sebab skop periklanan terlalu luas, penyelidik memfokuskan iklan-iklan yang telah disiarkan dalam media cetak, iaitu akhbar dan media elektronik, iaitu saluran televisyen bagi memperlihatkan kegunaan peribahasa dalam penyampaian idea, pandangan dan pemikiran baharu masyarakatnya. Daripada penyelidikan ini, penyelidik berharap dapat membuktikan bahawa peribahasa mampu mengungkapan pemikiran Melayu atau masyarakat berbilang bangsa yang tidak ada penghujungnya bukan sahaja dalam penciptaan iklan, malah dalam saluran lain sekiranya masyarakatnya memanfaatkan khazanah tersebut pada tempat yang sepatutnya. 2011-11-09 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://irep.iium.edu.my/7309/1/Peribahasa_Gambaran_Minda_Melayu_dalam_Penciptaan_Iklan.pdf Mansor, M Mascitah and Ishak, Noraini Shahida (2011) Peribahasa: Gambaran minda Melayu dalam penciptaan iklan. In: Seminar Antarabangsa Linguistik dan Pembudayaan Melayu VII (SALPBMVII), 9-10 Nov 2011, UPM.
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution International Islamic University Malaysia
building IIUM Repository
collection Online Access
language English
topic P87 Communication. Mass media
spellingShingle P87 Communication. Mass media
Mansor, M Mascitah
Ishak, Noraini Shahida
Peribahasa: Gambaran minda Melayu dalam penciptaan iklan
description Seringkali apabila seseorang menyelit peribahasa dalam perbualannya secara tidak langsung turut mengundang rasa yang pelbagai sama ada lucu, tidak percaya atau kagum sehingga menimbulkan rasa aneh dalam kalangan pendengar. Melihatkan senario tersebut, seolah-olah sekarang peribahasa tidak lagi boleh digunakan dalam perbualan. Persoalan itu juga telah mewujudkan perasaan ingin tahu penyelidik tentang kesesuaian, kemampuan dan keistimewaan peribahasa dalam konteks moden bagi mengungkapkan minda masyarakat era milenium. Ini disebabkan daripada pemerhatian, saluran media tidak berhenti-henti menggunakan peribahasa bagi meraih perhatian daripada pembaca atau pendengar. Manakala dari sudut berbeza, peribahasa tidak diendahkan kewujudannya. Oleh sebab skop periklanan terlalu luas, penyelidik memfokuskan iklan-iklan yang telah disiarkan dalam media cetak, iaitu akhbar dan media elektronik, iaitu saluran televisyen bagi memperlihatkan kegunaan peribahasa dalam penyampaian idea, pandangan dan pemikiran baharu masyarakatnya. Daripada penyelidikan ini, penyelidik berharap dapat membuktikan bahawa peribahasa mampu mengungkapan pemikiran Melayu atau masyarakat berbilang bangsa yang tidak ada penghujungnya bukan sahaja dalam penciptaan iklan, malah dalam saluran lain sekiranya masyarakatnya memanfaatkan khazanah tersebut pada tempat yang sepatutnya.
format Conference or Workshop Item
author Mansor, M Mascitah
Ishak, Noraini Shahida
author_facet Mansor, M Mascitah
Ishak, Noraini Shahida
author_sort Mansor, M Mascitah
title Peribahasa: Gambaran minda Melayu dalam penciptaan iklan
title_short Peribahasa: Gambaran minda Melayu dalam penciptaan iklan
title_full Peribahasa: Gambaran minda Melayu dalam penciptaan iklan
title_fullStr Peribahasa: Gambaran minda Melayu dalam penciptaan iklan
title_full_unstemmed Peribahasa: Gambaran minda Melayu dalam penciptaan iklan
title_sort peribahasa: gambaran minda melayu dalam penciptaan iklan
publishDate 2011
url http://irep.iium.edu.my/7309/
http://irep.iium.edu.my/7309/1/Peribahasa_Gambaran_Minda_Melayu_dalam_Penciptaan_Iklan.pdf
first_indexed 2023-09-18T20:16:38Z
last_indexed 2023-09-18T20:16:38Z
_version_ 1777407831709843456