Peribahasa: Gambaran minda Melayu dalam penciptaan iklan
Seringkali apabila seseorang menyelit peribahasa dalam perbualannya secara tidak langsung turut mengundang rasa yang pelbagai sama ada lucu, tidak percaya atau kagum sehingga menimbulkan rasa aneh dalam kalangan pendengar. Melihatkan senario tersebut, seolah-olah sekarang peribahasa tidak lagi bol...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
2011
|
Subjects: | |
Online Access: | http://irep.iium.edu.my/7309/ http://irep.iium.edu.my/7309/1/Peribahasa_Gambaran_Minda_Melayu_dalam_Penciptaan_Iklan.pdf |
id |
iium-7309 |
---|---|
recordtype |
eprints |
spelling |
iium-73092012-02-02T12:56:45Z http://irep.iium.edu.my/7309/ Peribahasa: Gambaran minda Melayu dalam penciptaan iklan Mansor, M Mascitah Ishak, Noraini Shahida P87 Communication. Mass media Seringkali apabila seseorang menyelit peribahasa dalam perbualannya secara tidak langsung turut mengundang rasa yang pelbagai sama ada lucu, tidak percaya atau kagum sehingga menimbulkan rasa aneh dalam kalangan pendengar. Melihatkan senario tersebut, seolah-olah sekarang peribahasa tidak lagi boleh digunakan dalam perbualan. Persoalan itu juga telah mewujudkan perasaan ingin tahu penyelidik tentang kesesuaian, kemampuan dan keistimewaan peribahasa dalam konteks moden bagi mengungkapkan minda masyarakat era milenium. Ini disebabkan daripada pemerhatian, saluran media tidak berhenti-henti menggunakan peribahasa bagi meraih perhatian daripada pembaca atau pendengar. Manakala dari sudut berbeza, peribahasa tidak diendahkan kewujudannya. Oleh sebab skop periklanan terlalu luas, penyelidik memfokuskan iklan-iklan yang telah disiarkan dalam media cetak, iaitu akhbar dan media elektronik, iaitu saluran televisyen bagi memperlihatkan kegunaan peribahasa dalam penyampaian idea, pandangan dan pemikiran baharu masyarakatnya. Daripada penyelidikan ini, penyelidik berharap dapat membuktikan bahawa peribahasa mampu mengungkapan pemikiran Melayu atau masyarakat berbilang bangsa yang tidak ada penghujungnya bukan sahaja dalam penciptaan iklan, malah dalam saluran lain sekiranya masyarakatnya memanfaatkan khazanah tersebut pada tempat yang sepatutnya. 2011-11-09 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://irep.iium.edu.my/7309/1/Peribahasa_Gambaran_Minda_Melayu_dalam_Penciptaan_Iklan.pdf Mansor, M Mascitah and Ishak, Noraini Shahida (2011) Peribahasa: Gambaran minda Melayu dalam penciptaan iklan. In: Seminar Antarabangsa Linguistik dan Pembudayaan Melayu VII (SALPBMVII), 9-10 Nov 2011, UPM. |
repository_type |
Digital Repository |
institution_category |
Local University |
institution |
International Islamic University Malaysia |
building |
IIUM Repository |
collection |
Online Access |
language |
English |
topic |
P87 Communication. Mass media |
spellingShingle |
P87 Communication. Mass media Mansor, M Mascitah Ishak, Noraini Shahida Peribahasa: Gambaran minda Melayu dalam penciptaan iklan |
description |
Seringkali apabila seseorang menyelit peribahasa dalam perbualannya secara tidak langsung turut mengundang rasa yang pelbagai sama ada lucu, tidak percaya atau kagum sehingga menimbulkan rasa aneh dalam kalangan pendengar. Melihatkan senario tersebut, seolah-olah sekarang peribahasa tidak lagi boleh digunakan dalam perbualan. Persoalan itu juga telah mewujudkan perasaan ingin tahu penyelidik tentang kesesuaian, kemampuan dan keistimewaan peribahasa dalam konteks moden bagi mengungkapkan minda masyarakat era milenium. Ini disebabkan daripada pemerhatian, saluran media tidak berhenti-henti menggunakan peribahasa bagi meraih perhatian daripada pembaca atau pendengar. Manakala dari sudut berbeza, peribahasa tidak diendahkan kewujudannya. Oleh sebab skop periklanan terlalu luas, penyelidik memfokuskan iklan-iklan yang telah disiarkan dalam media cetak, iaitu akhbar dan media elektronik, iaitu saluran televisyen bagi memperlihatkan kegunaan peribahasa dalam penyampaian idea, pandangan dan pemikiran baharu masyarakatnya. Daripada penyelidikan ini, penyelidik berharap dapat membuktikan bahawa peribahasa mampu mengungkapan pemikiran Melayu atau masyarakat berbilang bangsa yang tidak ada penghujungnya bukan sahaja dalam penciptaan iklan, malah dalam saluran lain sekiranya masyarakatnya memanfaatkan khazanah tersebut pada tempat yang sepatutnya. |
format |
Conference or Workshop Item |
author |
Mansor, M Mascitah Ishak, Noraini Shahida |
author_facet |
Mansor, M Mascitah Ishak, Noraini Shahida |
author_sort |
Mansor, M Mascitah |
title |
Peribahasa: Gambaran minda Melayu dalam penciptaan iklan |
title_short |
Peribahasa: Gambaran minda Melayu dalam penciptaan iklan |
title_full |
Peribahasa: Gambaran minda Melayu dalam penciptaan iklan |
title_fullStr |
Peribahasa: Gambaran minda Melayu dalam penciptaan iklan |
title_full_unstemmed |
Peribahasa: Gambaran minda Melayu dalam penciptaan iklan |
title_sort |
peribahasa: gambaran minda melayu dalam penciptaan iklan |
publishDate |
2011 |
url |
http://irep.iium.edu.my/7309/ http://irep.iium.edu.my/7309/1/Peribahasa_Gambaran_Minda_Melayu_dalam_Penciptaan_Iklan.pdf |
first_indexed |
2023-09-18T20:16:38Z |
last_indexed |
2023-09-18T20:16:38Z |
_version_ |
1777407831709843456 |