Sistem pengurusan penyelenggaraan Kampus UiTM Shah Alam. Kes Kajian : Kolej Kediaman Seroja dan Kolej Kediaman Anggerik / Kartini Nordin

Penyelenggaraan bangunan merupakan satu aktiviti yang amat diperlukan bagi sesuatu hartanah. Penyelenggaraan bertujuan untuk memberikan kepuasan kepada pengguna dan pemilik serta memastikan akan terpelihara hayat ekonominya dan hayat fizikal sesuatu hartanah. Sehubungan dengan itu, satu kajian berke...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Nordin, Kartini
Format: Student Project
Language:English
Published: Faculty of Architecture, Planning and Surveying 1996
Subjects:
Online Access:http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/1363/
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/1363/1/PPb_KARTINI%20NORDIN%20AP%2096_5%20P01.pdf
id uitm-1363
recordtype eprints
spelling uitm-13632019-03-22T03:35:42Z http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/1363/ Sistem pengurusan penyelenggaraan Kampus UiTM Shah Alam. Kes Kajian : Kolej Kediaman Seroja dan Kolej Kediaman Anggerik / Kartini Nordin Nordin, Kartini NA Architecture Penyelenggaraan bangunan merupakan satu aktiviti yang amat diperlukan bagi sesuatu hartanah. Penyelenggaraan bertujuan untuk memberikan kepuasan kepada pengguna dan pemilik serta memastikan akan terpelihara hayat ekonominya dan hayat fizikal sesuatu hartanah. Sehubungan dengan itu, satu kajian berkenaan dengan sistem pengurusan penyelenggaraan harta ITM telah dijalankan kerana selama ini pihak Bahagian Pembangunan dan Penyelengggaraan (BB), ITM, yang bertanggungjawab bagi menjalankan penyelenggaraan bagi kampus ITM, Shah Alam hanya mengambil tindakan menjalankan penyelenggaraan, apabila menerima aduan-aduan kerosakan, khasnya pada kes kajian iaitu Kolej Kediaman Seroja dan Anggerik . Sistem ini menyebabican kerosakan yang berlaku pada kemudahan bangunan adalah di luar daripada jangkaan dan memerlukan kos yang tinggi dalam masa yang terhad. Kajian ini juga akan dapat mengenalpasti masalah-masalah yang dihadapi oleh pejabat kolej kediaman dan pihak BPP dan kadar kerosakan yang berlaku di kedua-dua kolej tersebut. Dalam menangani masalah ini, dicadangkan satu sistem pendekatan bersepadu yang di dalamnya terkandung penyelenggaraan terancang di samping membentuk satu organisasi yang dapat berfungsi berdasarkan kepada program penyelenggaraan. Ini bermakna melalui sistem ini segala tindakan yang dilakukan adalah berdasarkan kepada perancangan yang dibuat. Sistem ini diharapkan dapat membantu pihak BPP dalam menjalankan penyelenggaraan dengan lebih berkesan lagi. Faculty of Architecture, Planning and Surveying 1996 Student Project NonPeerReviewed text en http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/1363/1/PPb_KARTINI%20NORDIN%20AP%2096_5%20P01.pdf Nordin, Kartini (1996) Sistem pengurusan penyelenggaraan Kampus UiTM Shah Alam. Kes Kajian : Kolej Kediaman Seroja dan Kolej Kediaman Anggerik / Kartini Nordin. [Student Project] (Unpublished)
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Teknologi MARA
building UiTM Institutional Repository
collection Online Access
language English
topic NA Architecture
spellingShingle NA Architecture
Nordin, Kartini
Sistem pengurusan penyelenggaraan Kampus UiTM Shah Alam. Kes Kajian : Kolej Kediaman Seroja dan Kolej Kediaman Anggerik / Kartini Nordin
description Penyelenggaraan bangunan merupakan satu aktiviti yang amat diperlukan bagi sesuatu hartanah. Penyelenggaraan bertujuan untuk memberikan kepuasan kepada pengguna dan pemilik serta memastikan akan terpelihara hayat ekonominya dan hayat fizikal sesuatu hartanah. Sehubungan dengan itu, satu kajian berkenaan dengan sistem pengurusan penyelenggaraan harta ITM telah dijalankan kerana selama ini pihak Bahagian Pembangunan dan Penyelengggaraan (BB), ITM, yang bertanggungjawab bagi menjalankan penyelenggaraan bagi kampus ITM, Shah Alam hanya mengambil tindakan menjalankan penyelenggaraan, apabila menerima aduan-aduan kerosakan, khasnya pada kes kajian iaitu Kolej Kediaman Seroja dan Anggerik . Sistem ini menyebabican kerosakan yang berlaku pada kemudahan bangunan adalah di luar daripada jangkaan dan memerlukan kos yang tinggi dalam masa yang terhad. Kajian ini juga akan dapat mengenalpasti masalah-masalah yang dihadapi oleh pejabat kolej kediaman dan pihak BPP dan kadar kerosakan yang berlaku di kedua-dua kolej tersebut. Dalam menangani masalah ini, dicadangkan satu sistem pendekatan bersepadu yang di dalamnya terkandung penyelenggaraan terancang di samping membentuk satu organisasi yang dapat berfungsi berdasarkan kepada program penyelenggaraan. Ini bermakna melalui sistem ini segala tindakan yang dilakukan adalah berdasarkan kepada perancangan yang dibuat. Sistem ini diharapkan dapat membantu pihak BPP dalam menjalankan penyelenggaraan dengan lebih berkesan lagi.
format Student Project
author Nordin, Kartini
author_facet Nordin, Kartini
author_sort Nordin, Kartini
title Sistem pengurusan penyelenggaraan Kampus UiTM Shah Alam. Kes Kajian : Kolej Kediaman Seroja dan Kolej Kediaman Anggerik / Kartini Nordin
title_short Sistem pengurusan penyelenggaraan Kampus UiTM Shah Alam. Kes Kajian : Kolej Kediaman Seroja dan Kolej Kediaman Anggerik / Kartini Nordin
title_full Sistem pengurusan penyelenggaraan Kampus UiTM Shah Alam. Kes Kajian : Kolej Kediaman Seroja dan Kolej Kediaman Anggerik / Kartini Nordin
title_fullStr Sistem pengurusan penyelenggaraan Kampus UiTM Shah Alam. Kes Kajian : Kolej Kediaman Seroja dan Kolej Kediaman Anggerik / Kartini Nordin
title_full_unstemmed Sistem pengurusan penyelenggaraan Kampus UiTM Shah Alam. Kes Kajian : Kolej Kediaman Seroja dan Kolej Kediaman Anggerik / Kartini Nordin
title_sort sistem pengurusan penyelenggaraan kampus uitm shah alam. kes kajian : kolej kediaman seroja dan kolej kediaman anggerik / kartini nordin
publisher Faculty of Architecture, Planning and Surveying
publishDate 1996
url http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/1363/
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/1363/1/PPb_KARTINI%20NORDIN%20AP%2096_5%20P01.pdf
first_indexed 2023-09-18T22:45:44Z
last_indexed 2023-09-18T22:45:44Z
_version_ 1777417211524153344