Kredibiliti maklumat digital dari internet / Mohd Sazili Shahibi … [et al.]
Jumlah pengguna Internet bertambah dari masa ke semasa. Kadar penggunaan Internet di Malaysia pada tahun 2010 dianggarkan 64.6peratus berbanding hanya 15.0peratus pada tahun 2000. Jelas bahawa kadar kebergantungan kepada Internet semakin hari semakin tinggi. Secara evolusi Internet telah menjadi sa...
Main Authors: | , , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Faculty of Information Management
2011
|
Subjects: | |
Online Access: | http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/13866/ http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/13866/1/AJ_MOHD%20SAZILI%20SHAHIBI%20INFORMIKA%2011.pdf |
Summary: | Jumlah pengguna Internet bertambah dari masa ke semasa. Kadar penggunaan Internet di Malaysia pada tahun 2010 dianggarkan 64.6peratus berbanding hanya 15.0peratus pada
tahun 2000. Jelas bahawa kadar kebergantungan kepada Internet semakin hari semakin tinggi. Secara evolusi Internet telah menjadi satu sumber maklumat yang penting kepada masyarakat Malaysia. Maklumat digital yang diperolehi dari Internet memberikan kesan yang besar kepada penerima kerana ianya akan mempengaruhi sikap dan keputusan
yang dibuat oleh seseorang dalam kehidupannya yang secara tidak langsung ianya juga akan memberi kesan dalam kehidupan masyarakat secara keseluruhan. Bukan kesemua maklumat yang didapati dari Internet adalah berkredibiliti. Kredibiliti maklumat amat penting kerana ianya mempengaruhi kepada pembentukan sikap, pemikiran dalam proses membuat keputusan. Maklumat berkredibiliti ialah maklumat yang bersifat tepat, benar dan sahih dan boleh dipercayai. Analisa kajian yang berkaitan telah menghasilkan pembentukan rangka kerja teori yang menerangkan komponen penting yang menjadi faktor kepada penilaian kredibiliti maklumat dari Internet. |
---|