Satu kajian tentang rekaan grafik pada kulit album nasyid Malaysia era 90 an (kajian kes: album Raihan) / Mohamad Asrizam Mohamed Rosty

Penulisan tesis ini bertujuan untuk mengkaji sejauh mana rekaan grafik dalam penghasilan kulit album nasyid di Malaysia. Sememangnya tidak dapat dinafikan bahawa album nasyid merupakan satu cara yang berkesan untuk melaksanakan misi dakwah Islamiah untuk masyarakat. Sehubungan itu bentuk kulit albu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mohamed Rosty, Mohamad Asrizam
Format: Thesis
Language:English
Published: 2000
Subjects:
Online Access:http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/14222/
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/14222/1/TD_MOHAMAD%20ASRIZAM%20MOHAMED%20ROSTY%20%20AD%2000_5.pdf
Description
Summary:Penulisan tesis ini bertujuan untuk mengkaji sejauh mana rekaan grafik dalam penghasilan kulit album nasyid di Malaysia. Sememangnya tidak dapat dinafikan bahawa album nasyid merupakan satu cara yang berkesan untuk melaksanakan misi dakwah Islamiah untuk masyarakat. Sehubungan itu bentuk kulit album yang menarik dan bersesuaian dapat memikat perhatian orang ramai di samping memperluaskan lagi publisiti artis tersebut. Penulis telah menjalankan beberapa kaedah dalam penghasilan tesis ini iaitu mencari maklumat di perpustakaan, kedai buku, pemerhatian dan perbandingan. Di samping itu penulis telah memperolehi maklumat melalui temubual dengan beberapa orang yang terlibat dalam penghasilan kulit album nasyid untuk mendapatkan maklumat yang terperinci dan lebih rnendalam seperti Encik Soleh Ramli selaku Grafik Design Hijjaz Music Entertaintment Kuala Lumpur dan Encik Zaini Nordin selaku Artiste and Repertoire Manager Warner Music Kuala Lumpur. Penulis mendapati bahawa rekaan kulit album telah banyak mengalami perubahan dari pelbagai aspek mengikut perkembangan industri muzik itu sendiri. Kesan yang timbul terhadap masyarakat melalui imej-imej yang terdapat pada rekaan kulit album nasyid ini juga dapat dilihat. Pelbagai teknik dan rekaan telah digunakan untuk menghiasi kulit album nasyid. Setiap rekaannya mempunyai mesej tertentu untuk disampaikan kepada masyarakat. Ianya juga berhubung kait dengan sesebuah artis kumpulan tersebut seperti konsep, muzik dan imej yang dibawanya.