Rangsangan pembelajaran terhadap prestasi akademik pelajar di UiTM Kampus Arau / Hamidah Jaafar Sidek

Kertas ini bertujuan untuk mengenal pasti rangsangan pembelajaran dan hubungannya dengan prestasi akademik pelajar. Inventori Stall Pembelajaran (Dunn, Dunn dan Price, 1978) yang telah diubahsuai telah diberikan kepada satu sampel rawak berstrata seramai 339 pelajar diploma daripada pelbagai program...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Jaafar Sidek, Hamidah
Format: Article
Language:English
Published: Universiti Teknologi MARA, Perlis 2003
Subjects:
Online Access:http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/14714/
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/14714/1/AJ_HAMIDAH%20JAAFAR%20SIDEK%20JI%2003.pdf
Description
Summary:Kertas ini bertujuan untuk mengenal pasti rangsangan pembelajaran dan hubungannya dengan prestasi akademik pelajar. Inventori Stall Pembelajaran (Dunn, Dunn dan Price, 1978) yang telah diubahsuai telah diberikan kepada satu sampel rawak berstrata seramai 339 pelajar diploma daripada pelbagai program di UiTM Kampus Arau. Dapatan kajian menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan di antara pelajar lelaki dan perempuan di dalam rangsangan persekitaran danfizikal. Data juga menunjukkan bahawa terdapat korelasi yang lemah di antara rangsangan emosi dengan pencapaian akademik pelajar.