Pengaruh nilai guru di dalam pelaksanaan pengetahuan isi kandungan pedagogi di bilik darjah / Naginder Kaur a/p Surjit Singh

ArtikeI ini inengupas isu nilai-nilai yang dibawa bersama oleh guru di dalam pelaksanaan pengetahuan isi kandungan pedagogi di dalam bilik darjah. Nilai-nilai yang merangkumi nilai moral rohani, gaya pengajaran serta tingkah laku guru tersalur secara tersurat dan tersirat melalui kurikulum yang nyat...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Surjit Singh, Naginder Kaur
Format: Article
Language:English
Published: Universiti Teknologi MARA, Perlis 2003
Subjects:
Online Access:http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/14728/
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/14728/1/AJ_NAGINDER%20KAUR%20SURJIT%20SINGH%20JI%2003.pdf
Description
Summary:ArtikeI ini inengupas isu nilai-nilai yang dibawa bersama oleh guru di dalam pelaksanaan pengetahuan isi kandungan pedagogi di dalam bilik darjah. Nilai-nilai yang merangkumi nilai moral rohani, gaya pengajaran serta tingkah laku guru tersalur secara tersurat dan tersirat melalui kurikulum yang nyata dan juga melalui kurikulum yang tersembunyi, lantaran mempunyai kesan berpanjangan ke atas pelajar-pelajar. Adalah disarankan bahawa institusi-institusi pendidikan guru mengorak langkah untuk memberi kesedaran kepada guru pelatih akan kepentingan soal nilai di dalam tingkah laku mereka di dalam bilik darjah. Ini boleh dilakukan melalui kajian kes, amalan reflection-in-action, pendidikan pelbagai budaya, pembelajaran bersama serta kursus-kursus dalam perkhidmatan.