Jalinan pengajian tinggi dan rendah: Cabaran dan pengalaman / Rafizah Kechil, Peridah Bahari and Salina Hamed

Pencapaian pelajar dalam mata pelajaran matematik di kalangan pelajar sekolah di negara ini masih pada tahap rendah sama ada dari segi kualiti mahupun kuantiti. Masyarakat juga dimaklumkan bahawa pencapaian matematik pelajar di luar bandar adalah lebih rendah berbanding pelajar bandar. Mengambil...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Kechil, Rafizah, Bahari, Peridah, Hamed, Salina
Format: Article
Language:English
Published: Universiti Teknologi MARA, Pulau Pinang & Pusat Penerbitan Universiti (UPENA) 2007
Subjects:
Online Access:http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/14868/
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/14868/1/AJ_RAFIZAH%20KECHIL%20ESTEEM%2007.pdf
Description
Summary:Pencapaian pelajar dalam mata pelajaran matematik di kalangan pelajar sekolah di negara ini masih pada tahap rendah sama ada dari segi kualiti mahupun kuantiti. Masyarakat juga dimaklumkan bahawa pencapaian matematik pelajar di luar bandar adalah lebih rendah berbanding pelajar bandar. Mengambil kira senario ini, Projek Khidmat Masyarakat (PKM) telah dilaksanakan oleh beberapa orang pensyarah matematik (JTMSK) untuk membantu pihak sekolah mempertingkatkan motivasi pelajar dalam mempelajari matematik. PKM telah dijalankan terhadap 45 orang pelajar dari sebuah sekolah luar bandar di Pulau Pinang. PKM memberi tumpuan dalam peningkatan kefahaman sistem nombor peringkat rendah yang merupakan asas kepada mata pelajaran matematik dengan berbantukan teknologi maklumat. Kejayaan PKM didapati bersandar kepada beberapa pihak, umpamanya, jabatan pelajaran negeri, pihak sekolah, kemudahan peralatan, pihak UiTM, bahan pengajaran dan pembelajaran serta sikap pelajar itu sendiri.