Faktor dan elemen kejayaan komersial Syarikat Skop Productions dalam pengeluaran filem aksi di Malaysia, 2008-2013 / Nurhidaya Dalina Aziz

Kajian ilmiah ini bertujuan untuk menyelidik faktor dan elemen utama filem-filem aksi terbitan Skop Productions yang berjaya mencapai kutipan box-office berbanding filem-filem aksi terbitan syarikat penerbitan lain. Kajian ini memfokuskan filem-filem aksi terbitan Skop Productions dari tahun 2008 se...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Aziz, Nurhidaya Dalina
Format: Student Project
Language:English
Published: Faculty of Film, Theatre and Animation 2014
Subjects:
Online Access:http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/15057/
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/15057/1/PPb_NURHIDAYA%20DALINA%20AZIZ%20FF%2014_5.pdf
Description
Summary:Kajian ilmiah ini bertujuan untuk menyelidik faktor dan elemen utama filem-filem aksi terbitan Skop Productions yang berjaya mencapai kutipan box-office berbanding filem-filem aksi terbitan syarikat penerbitan lain. Kajian ini memfokuskan filem-filem aksi terbitan Skop Productions dari tahun 2008 sehingga tahun 2013. Kajian ini menggunakan Teori Kegunaan dan Kepuasan (Uses and Gratification Theory) bagi mencapai objektif kajian. Kajian ini menggunakan kaedah kualitatif dengan memfokuskan kepada temubual yang dijalankan bersama para yang dipilih menggunakan Persampelan Mudah (Convenience Sampling). Hasil kajian ini mendapati bahawa responden memilih faktor jalan cerita dan elemen pergaduhan / pertarungan sebagai faktor dan elemen utama yang mempengaruhi kutipan box office filem aksi terbitan Skop Productions.