Blue ocean strategy (BOS): kajian terhadap syarikat produksi filem di Malaysia / Mohamad Basrie Mohamad

Kajian ini dijalankan untuk mengkaji pendekatan Strategi Lautan Biru dalam membangunkan syarikat produksi filem di Malaysia. Kebanyakkan syarikat telah terikat dengan Strategi Lautan Merah serta mengaplikasikanya dalam syarikat mereka. Dalam Strategi Lautan Merah, mereka bersaing untuk menjadi pemim...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mohamad, Mohamad Basrie
Format: Student Project
Language:English
Published: Faculty of Film, Theatre and Animation 2015
Subjects:
Online Access:http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/15927/
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/15927/1/PPb_MOHAMAD%20BASRIE%20MOHAMAD%20FF%2015_5.pdf
id uitm-15927
recordtype eprints
spelling uitm-159272017-01-04T03:20:13Z http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/15927/ Blue ocean strategy (BOS): kajian terhadap syarikat produksi filem di Malaysia / Mohamad Basrie Mohamad Mohamad, Mohamad Basrie Motion picture industry Malaysia Kajian ini dijalankan untuk mengkaji pendekatan Strategi Lautan Biru dalam membangunkan syarikat produksi filem di Malaysia. Kebanyakkan syarikat telah terikat dengan Strategi Lautan Merah serta mengaplikasikanya dalam syarikat mereka. Dalam Strategi Lautan Merah, mereka bersaing untuk menjadi pemimpin pasaran. Walau bagaimanapun, syarikat tersebut menghadapi cabaran utama dimana mereka tidak mempunyai ketidakupayaan dalam mewujudkan permintaan baru atau mengembangkan bahagian pasaran mereka. Strategi Lautan Biru menawarkan pengguna satu rangka kerja bagi mewujudkan ruang pasaran tanpa bertanding dan menukar tumpuan persaingan semasa kepada penciptaan nilai inovatif dan permintaan. Nilai inovasi mencipta satu anjakan yang kuat kepada kedua-dua syarikat serta pelanggan dalam menjadikan pesaingan yang sedia ada mampu mewujudkan serta menguasai pasaran baru & permintaan. Strategi lautan biru menyediakan pendekatan yang sistematik untuk membuat persaingan tidak relevan. Kajian kes ini dijalankan secara kualitatif dengan menggunakan protokol pemerhatian, temu bual serta penelitian dokumen. Terdapat enam prinsip Lautan Biru iaitu prinsip membina semula sempadan sasaran, memberi tumpuan secara menyeluruh, melangkaui permintaan sedia ada, mendapatkan strategi yang tepat, mengatasi rintangan organisasi dan membina perancangan dalam strategi. Empat Strategi Lautan Biru pula adalah strategi mengurang, menghapus, mewujud dan menambah. Dapatan kajian mendapati syarikat produksi filem telah menggunakan orientasi kepimpinan, Lautan Biru, proses penciptaan pengetahuan dan nilai inovasi dalam syarikat produksi mereka. Faculty of Film, Theatre and Animation 2015 Student Project NonPeerReviewed text en http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/15927/1/PPb_MOHAMAD%20BASRIE%20MOHAMAD%20FF%2015_5.pdf Mohamad, Mohamad Basrie (2015) Blue ocean strategy (BOS): kajian terhadap syarikat produksi filem di Malaysia / Mohamad Basrie Mohamad. [Student Project] (Unpublished)
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Teknologi MARA
building UiTM Institutional Repository
collection Online Access
language English
topic Motion picture industry
Malaysia
spellingShingle Motion picture industry
Malaysia
Mohamad, Mohamad Basrie
Blue ocean strategy (BOS): kajian terhadap syarikat produksi filem di Malaysia / Mohamad Basrie Mohamad
description Kajian ini dijalankan untuk mengkaji pendekatan Strategi Lautan Biru dalam membangunkan syarikat produksi filem di Malaysia. Kebanyakkan syarikat telah terikat dengan Strategi Lautan Merah serta mengaplikasikanya dalam syarikat mereka. Dalam Strategi Lautan Merah, mereka bersaing untuk menjadi pemimpin pasaran. Walau bagaimanapun, syarikat tersebut menghadapi cabaran utama dimana mereka tidak mempunyai ketidakupayaan dalam mewujudkan permintaan baru atau mengembangkan bahagian pasaran mereka. Strategi Lautan Biru menawarkan pengguna satu rangka kerja bagi mewujudkan ruang pasaran tanpa bertanding dan menukar tumpuan persaingan semasa kepada penciptaan nilai inovatif dan permintaan. Nilai inovasi mencipta satu anjakan yang kuat kepada kedua-dua syarikat serta pelanggan dalam menjadikan pesaingan yang sedia ada mampu mewujudkan serta menguasai pasaran baru & permintaan. Strategi lautan biru menyediakan pendekatan yang sistematik untuk membuat persaingan tidak relevan. Kajian kes ini dijalankan secara kualitatif dengan menggunakan protokol pemerhatian, temu bual serta penelitian dokumen. Terdapat enam prinsip Lautan Biru iaitu prinsip membina semula sempadan sasaran, memberi tumpuan secara menyeluruh, melangkaui permintaan sedia ada, mendapatkan strategi yang tepat, mengatasi rintangan organisasi dan membina perancangan dalam strategi. Empat Strategi Lautan Biru pula adalah strategi mengurang, menghapus, mewujud dan menambah. Dapatan kajian mendapati syarikat produksi filem telah menggunakan orientasi kepimpinan, Lautan Biru, proses penciptaan pengetahuan dan nilai inovasi dalam syarikat produksi mereka.
format Student Project
author Mohamad, Mohamad Basrie
author_facet Mohamad, Mohamad Basrie
author_sort Mohamad, Mohamad Basrie
title Blue ocean strategy (BOS): kajian terhadap syarikat produksi filem di Malaysia / Mohamad Basrie Mohamad
title_short Blue ocean strategy (BOS): kajian terhadap syarikat produksi filem di Malaysia / Mohamad Basrie Mohamad
title_full Blue ocean strategy (BOS): kajian terhadap syarikat produksi filem di Malaysia / Mohamad Basrie Mohamad
title_fullStr Blue ocean strategy (BOS): kajian terhadap syarikat produksi filem di Malaysia / Mohamad Basrie Mohamad
title_full_unstemmed Blue ocean strategy (BOS): kajian terhadap syarikat produksi filem di Malaysia / Mohamad Basrie Mohamad
title_sort blue ocean strategy (bos): kajian terhadap syarikat produksi filem di malaysia / mohamad basrie mohamad
publisher Faculty of Film, Theatre and Animation
publishDate 2015
url http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/15927/
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/15927/1/PPb_MOHAMAD%20BASRIE%20MOHAMAD%20FF%2015_5.pdf
first_indexed 2023-09-18T22:54:58Z
last_indexed 2023-09-18T22:54:58Z
_version_ 1777417792542212096