Pelaksanaan PBS guru-guru PSV hilir Perak dalam pengajaran dan pembelajaran berasaskan estetik / Lee Hoi Yeh dan Mohd Zahuri Khairani

Kajian ini bertujuan meneroka pelaksanaan (PBS) guru-guru PSV Hilir Perak dalam pengajaran dan pembelajaran berasaskan estetik. PBS diperkenalkan bagi mempertingkatkan kualiti pendidikan bertaraf dunia, melahirkan masyarakat yang berdaya saing, mempunyai nilai moral yang tinggi dan relevan dengan ha...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Lee, Hoi Yeh, Khairani, Mohd Zahuri
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2016
Subjects:
Online Access:http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/19873/
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/19873/1/PRO_LEE%20HOI%20YEH%20M%2016.pdf
id uitm-19873
recordtype eprints
spelling uitm-198732018-09-21T09:23:06Z http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/19873/ Pelaksanaan PBS guru-guru PSV hilir Perak dalam pengajaran dan pembelajaran berasaskan estetik / Lee Hoi Yeh dan Mohd Zahuri Khairani Lee, Hoi Yeh Khairani, Mohd Zahuri Secondary education. High school teaching N Visual arts (General) Kajian ini bertujuan meneroka pelaksanaan (PBS) guru-guru PSV Hilir Perak dalam pengajaran dan pembelajaran berasaskan estetik. PBS diperkenalkan bagi mempertingkatkan kualiti pendidikan bertaraf dunia, melahirkan masyarakat yang berdaya saing, mempunyai nilai moral yang tinggi dan relevan dengan hasrat Falsafah Pendidikan Kebangsaan dan matlamat pendidikan negara. Fokus kertas kerja adalah meneliti kesediaan guru-guru PSV, bentuk-bentuk pengujian PBS, proses dan strategi pelaksanaan PBS guru-guru PSV Hilir Perak yang berkait hubung dengan estetik. Kajian kes ini dilakukan di Sekolah Kebangsaan Hilir Perak yang terdiri daripada tiga orang guru Sekolah Kebangsaan di bandar dan luar bandar. Kajian ini dilakukan dengan menggunakan pendekatan kualitatif. Data dikumpul menggunakan kaedah temu bual, pemerhatian, rakaman visual dan kajian dokumen. Data-data yang diperolehi akan dianalisis secara berterusan semasa di lapangan menggunakan model interaktif Miles dan Huberman. Manakala kajian ini akan menggunakan konsep-konsep estetik sebagai konsep utama dan modal Assure. Hasil dari kajian ini dapat dijadikan sebagai rujukan untuk mengembangkan Pendidikan Seni Visual dalam kalangan pelajar di Hilir Perak dan memberi kefahaman kepada guru-guru PSV tentang pelaksanaan PBS yang berlandaskan estetik. 2016 Conference or Workshop Item PeerReviewed text en http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/19873/1/PRO_LEE%20HOI%20YEH%20M%2016.pdf Lee, Hoi Yeh and Khairani, Mohd Zahuri (2016) Pelaksanaan PBS guru-guru PSV hilir Perak dalam pengajaran dan pembelajaran berasaskan estetik / Lee Hoi Yeh dan Mohd Zahuri Khairani. In: Empowering Local Mind In Art Design & Cultural Herritage 3rd ISME International Colloquium 2016, 27 & 28 December 2016, Universiti Teknologi MARA, Melaka.
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Teknologi MARA
building UiTM Institutional Repository
collection Online Access
language English
topic Secondary education. High school teaching
N Visual arts (General)
spellingShingle Secondary education. High school teaching
N Visual arts (General)
Lee, Hoi Yeh
Khairani, Mohd Zahuri
Pelaksanaan PBS guru-guru PSV hilir Perak dalam pengajaran dan pembelajaran berasaskan estetik / Lee Hoi Yeh dan Mohd Zahuri Khairani
description Kajian ini bertujuan meneroka pelaksanaan (PBS) guru-guru PSV Hilir Perak dalam pengajaran dan pembelajaran berasaskan estetik. PBS diperkenalkan bagi mempertingkatkan kualiti pendidikan bertaraf dunia, melahirkan masyarakat yang berdaya saing, mempunyai nilai moral yang tinggi dan relevan dengan hasrat Falsafah Pendidikan Kebangsaan dan matlamat pendidikan negara. Fokus kertas kerja adalah meneliti kesediaan guru-guru PSV, bentuk-bentuk pengujian PBS, proses dan strategi pelaksanaan PBS guru-guru PSV Hilir Perak yang berkait hubung dengan estetik. Kajian kes ini dilakukan di Sekolah Kebangsaan Hilir Perak yang terdiri daripada tiga orang guru Sekolah Kebangsaan di bandar dan luar bandar. Kajian ini dilakukan dengan menggunakan pendekatan kualitatif. Data dikumpul menggunakan kaedah temu bual, pemerhatian, rakaman visual dan kajian dokumen. Data-data yang diperolehi akan dianalisis secara berterusan semasa di lapangan menggunakan model interaktif Miles dan Huberman. Manakala kajian ini akan menggunakan konsep-konsep estetik sebagai konsep utama dan modal Assure. Hasil dari kajian ini dapat dijadikan sebagai rujukan untuk mengembangkan Pendidikan Seni Visual dalam kalangan pelajar di Hilir Perak dan memberi kefahaman kepada guru-guru PSV tentang pelaksanaan PBS yang berlandaskan estetik.
format Conference or Workshop Item
author Lee, Hoi Yeh
Khairani, Mohd Zahuri
author_facet Lee, Hoi Yeh
Khairani, Mohd Zahuri
author_sort Lee, Hoi Yeh
title Pelaksanaan PBS guru-guru PSV hilir Perak dalam pengajaran dan pembelajaran berasaskan estetik / Lee Hoi Yeh dan Mohd Zahuri Khairani
title_short Pelaksanaan PBS guru-guru PSV hilir Perak dalam pengajaran dan pembelajaran berasaskan estetik / Lee Hoi Yeh dan Mohd Zahuri Khairani
title_full Pelaksanaan PBS guru-guru PSV hilir Perak dalam pengajaran dan pembelajaran berasaskan estetik / Lee Hoi Yeh dan Mohd Zahuri Khairani
title_fullStr Pelaksanaan PBS guru-guru PSV hilir Perak dalam pengajaran dan pembelajaran berasaskan estetik / Lee Hoi Yeh dan Mohd Zahuri Khairani
title_full_unstemmed Pelaksanaan PBS guru-guru PSV hilir Perak dalam pengajaran dan pembelajaran berasaskan estetik / Lee Hoi Yeh dan Mohd Zahuri Khairani
title_sort pelaksanaan pbs guru-guru psv hilir perak dalam pengajaran dan pembelajaran berasaskan estetik / lee hoi yeh dan mohd zahuri khairani
publishDate 2016
url http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/19873/
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/19873/1/PRO_LEE%20HOI%20YEH%20M%2016.pdf
first_indexed 2023-09-18T23:03:28Z
last_indexed 2023-09-18T23:03:28Z
_version_ 1777418327480598528