Kaedah hafazan : Suatu tinjauan ringkas / Siti Suriyani Sulaiman

Kajian ini menyentuh tentang metod atau kaedah hafazan al-Quran yang telah didokumentasikan oleh para sarjana. Hasil daripada penulisan terdahulu mendapati bahawa kaedah hafazan membantu keberkesanan hafazan. Walaupun kajian ekpseperimen secara mendalam belum dilaksanakan di sekolah, perbezaan penga...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Sulaiman, Siti Suriyani
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2017
Subjects:
Online Access:http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/20241/
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/20241/1/PRO_SITI%20SURIYANI%20SULAIMAN%20M%2017.pdf
Description
Summary:Kajian ini menyentuh tentang metod atau kaedah hafazan al-Quran yang telah didokumentasikan oleh para sarjana. Hasil daripada penulisan terdahulu mendapati bahawa kaedah hafazan membantu keberkesanan hafazan. Walaupun kajian ekpseperimen secara mendalam belum dilaksanakan di sekolah, perbezaan pengajaran kaedah menghafaz masih boleh diperhatikan. Kaedah hafazan dalam kajian ini perlu diterapkan kepada guru dan pelajar supaya mengurangkan jumlah peratusan yang tidak mencapai sasaran dalam hafazan al-Quran. Implikasi kajian ini menunjukkan teknik pembelajaran tahfiz perlu berdiri sama tinggi dengan pembangunan dalam teknologi pendidikan. Ini mengukuhkan pandangan masyarakat terhadap kebaikan sistem hafazan dalam pendidikan arus perdana.