Laporan kajian cadangan merekabentuk ruang dalaman Chilli Pepper Films Sdn. Bhd. di Lot No. A-G-07, A-01-07 dan A-02-07. Ne@Damansara, Mutiara Damansara, Petaling Jaya, Selangor. / Nurhafizah Ahmad

Pembentukan sesebuah .rekabentuk adalah berdasarkan apa yang dilihat, dikaji dan penelitian yang tajam bagi menghasilkan rekabentuk yang berjaya. la harus dilihat dari pelbagai aspek luaran atau dalaman. Projek akhir Rekabentuk Dalarnan di peringkat Diploma ini adalah merupakan manifestasi terhadap...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ahmad, Nurhafizah
Format: Student Project
Language:English
Published: Faculty of Architecture, Planning and Surveying 2009
Subjects:
Online Access:http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/25175/
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/25175/1/PPd_NURHAFIZAH%20AHMAD%20AP%2009_5.pdf
Description
Summary:Pembentukan sesebuah .rekabentuk adalah berdasarkan apa yang dilihat, dikaji dan penelitian yang tajam bagi menghasilkan rekabentuk yang berjaya. la harus dilihat dari pelbagai aspek luaran atau dalaman. Projek akhir Rekabentuk Dalarnan di peringkat Diploma ini adalah merupakan manifestasi terhadap kefahaman pelajar tentangseluruh aspek projek reka bentuk dalaman yang telah dipelajari dan peringkat paling asas hingga ke peringkat persembahan cadangan reka bentuk. Projek yang telah dipilih bagi projek akhir ini ialah cadangan mereka bentuk skims baru bagi Chilli Pepper Films bertempat di A-G-07, A-01-07 dan A-Q2-07, NE@Damansara, Muliars Damansara, Petaling Jaya, Selangor. Objektif utama projek ini adalah untuk memberikan satu cadangan skim rekabentuk yang baru disamping memberikan suasana yang praktikaI, sistematik, dan berfungsi kepada klien serta servis yang berkualiti. Selain itUt pemilihan projek ini juga adalah untuk mengetengahkan rekabentuk dan konsep baru bagi sebuah syarikat . produksi tempatan. Beberapa penyelidikan tetah di jalankan bagi menjayakan projek akhir syarikat produksi ini, antaranya termasuklah kajian pemilihan tapak, kajian temuramah, kajian pemerhatian , kajian kes dan kajian 8081 selidik. Kesemua kajian - kajian tersebut adalah bertujuan mengenal pasti kelemahan - kelemahan yang ada dan juga untuk mengatasi beberapa masalah yang timbul. Kajian kajian yang lelah dijalankan ini akan diterapkan di dalam proses reka bentuk, dengan tUjuan mendapatkan satu reka bentuk yang menarik dan sesuai dengan imej korporat Chilli Pepper Films Sdn. Bhd. samada dari segi fungsi dan nilai estetikanya. Konsep yang terapkan di sini adalah 'Adaptation: moving in a creative way' yang membawa maksud pengadaptasian daripada budaya kerja mereka dan bergerak dengan cars yang kreatif agar ia menjadi salah satu ikon dan tarikan di Malaysia suatu hari nanti.