Persepsi ibubapa terhadap kualiti pusat asuhan kanak-kanak dan tadika dl dalam kampus IPTA (Zon Utara) / Roziya Abu…[et al.]
Penyelidikan ini mengkaji persepsi ibubapa terhadap kualiti pusat asuhan kanak-kanak dan tadika di dalam kampus IPTA (Zon Utara). Sejumlah tiga pusat asuhan dan dua tadika terbabit dalam kajian ini. Kajian ini mengaplikasikan penggunaan SERVQUAL, tetapi hanya tiga daripada lima dimensi kualiti perkh...
Main Authors: | , , , |
---|---|
Format: | Research Reports |
Language: | Malay |
Published: |
Research Management Institude
2005
|
Subjects: | |
Online Access: | http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/27120/ http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/27120/1/LP_ROZIYA%20ABU%20RMI%20K%2005_5.pdf |
id |
uitm-27120 |
---|---|
recordtype |
eprints |
spelling |
uitm-271202020-01-15T03:21:02Z http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/27120/ Persepsi ibubapa terhadap kualiti pusat asuhan kanak-kanak dan tadika dl dalam kampus IPTA (Zon Utara) / Roziya Abu…[et al.] Abu, Roziya Mohamad Salleh, Musdiana Shari, Sharunizam Ahmad, Erni Arniza Personnel management. Employment management Penyelidikan ini mengkaji persepsi ibubapa terhadap kualiti pusat asuhan kanak-kanak dan tadika di dalam kampus IPTA (Zon Utara). Sejumlah tiga pusat asuhan dan dua tadika terbabit dalam kajian ini. Kajian ini mengaplikasikan penggunaan SERVQUAL, tetapi hanya tiga daripada lima dimensi kualiti perkhidmatan telah digunapakai. Antaranya adalah aspek keyakinan, perkhidmatan fizikal dan tanggungjawab. Kaedah borang soal selidik telah digunakan untuk mengutip data. Data-data seterusnya dianalisis menggunakan statistik perihalan iaitu kekerapan dan peratusan. Kaedah ini seterusnya digunakan untuk menilai aspek kualiti perkhidmatan, aspek keyakinan dan aspek tanggungjawab. Hasil kajian mendapati ketiga-tiga aspek perkhidmatan fizikal, keyakinan dan tanggungjawab ini mempunyai hubungan yang positif dan berkait terhadap tanggapan ibu bapa mengenai tahap kualiti sesebuah pusat asuhan kanak- kanak dan tadika. Analisis data seterusnya juga mendapati penambahbaikan terhadap ketiga-tiga ini amat perlu dititikberatkan oleh pengelola pusat asuhan dan tadika tersebut. Ini kerana ketiga-tiga aspek ini amat berkait rapat dengan proses pembelajaran dan pembesaran bagi seorang kanak-kanak. Research Management Institude 2005-05 Research Reports NonPeerReviewed text ms http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/27120/1/LP_ROZIYA%20ABU%20RMI%20K%2005_5.pdf Abu, Roziya and Mohamad Salleh, Musdiana and Shari, Sharunizam and Ahmad, Erni Arniza (2005) Persepsi ibubapa terhadap kualiti pusat asuhan kanak-kanak dan tadika dl dalam kampus IPTA (Zon Utara) / Roziya Abu…[et al.]. [Research Reports] (Unpublished) |
repository_type |
Digital Repository |
institution_category |
Local University |
institution |
Universiti Teknologi MARA |
building |
UiTM Institutional Repository |
collection |
Online Access |
language |
Malay |
topic |
Personnel management. Employment management |
spellingShingle |
Personnel management. Employment management Abu, Roziya Mohamad Salleh, Musdiana Shari, Sharunizam Ahmad, Erni Arniza Persepsi ibubapa terhadap kualiti pusat asuhan kanak-kanak dan tadika dl dalam kampus IPTA (Zon Utara) / Roziya Abu…[et al.] |
description |
Penyelidikan ini mengkaji persepsi ibubapa terhadap kualiti pusat asuhan kanak-kanak dan tadika di dalam kampus IPTA (Zon Utara). Sejumlah tiga pusat asuhan dan dua tadika terbabit dalam kajian ini. Kajian ini mengaplikasikan penggunaan SERVQUAL, tetapi hanya tiga daripada lima dimensi kualiti perkhidmatan telah digunapakai. Antaranya adalah aspek keyakinan, perkhidmatan fizikal dan tanggungjawab. Kaedah borang soal selidik telah digunakan untuk mengutip data. Data-data seterusnya dianalisis menggunakan statistik perihalan iaitu kekerapan dan peratusan. Kaedah ini seterusnya digunakan untuk menilai aspek kualiti perkhidmatan, aspek keyakinan dan aspek tanggungjawab. Hasil kajian mendapati ketiga-tiga aspek perkhidmatan fizikal, keyakinan dan tanggungjawab ini mempunyai hubungan yang positif dan berkait terhadap tanggapan ibu bapa mengenai tahap kualiti sesebuah pusat asuhan kanak- kanak dan tadika. Analisis data seterusnya juga mendapati penambahbaikan terhadap ketiga-tiga ini amat perlu dititikberatkan oleh pengelola pusat asuhan dan tadika tersebut. Ini kerana ketiga-tiga aspek ini amat berkait rapat dengan proses pembelajaran dan pembesaran bagi seorang kanak-kanak. |
format |
Research Reports |
author |
Abu, Roziya Mohamad Salleh, Musdiana Shari, Sharunizam Ahmad, Erni Arniza |
author_facet |
Abu, Roziya Mohamad Salleh, Musdiana Shari, Sharunizam Ahmad, Erni Arniza |
author_sort |
Abu, Roziya |
title |
Persepsi ibubapa terhadap kualiti pusat asuhan kanak-kanak dan tadika dl dalam kampus IPTA (Zon Utara) / Roziya Abu…[et al.] |
title_short |
Persepsi ibubapa terhadap kualiti pusat asuhan kanak-kanak dan tadika dl dalam kampus IPTA (Zon Utara) / Roziya Abu…[et al.] |
title_full |
Persepsi ibubapa terhadap kualiti pusat asuhan kanak-kanak dan tadika dl dalam kampus IPTA (Zon Utara) / Roziya Abu…[et al.] |
title_fullStr |
Persepsi ibubapa terhadap kualiti pusat asuhan kanak-kanak dan tadika dl dalam kampus IPTA (Zon Utara) / Roziya Abu…[et al.] |
title_full_unstemmed |
Persepsi ibubapa terhadap kualiti pusat asuhan kanak-kanak dan tadika dl dalam kampus IPTA (Zon Utara) / Roziya Abu…[et al.] |
title_sort |
persepsi ibubapa terhadap kualiti pusat asuhan kanak-kanak dan tadika dl dalam kampus ipta (zon utara) / roziya abu…[et al.] |
publisher |
Research Management Institude |
publishDate |
2005 |
url |
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/27120/ http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/27120/1/LP_ROZIYA%20ABU%20RMI%20K%2005_5.pdf |
first_indexed |
2023-09-18T23:17:49Z |
last_indexed |
2023-09-18T23:17:49Z |
_version_ |
1777419230223794176 |