Masalah pembelajaran bahasa Melayu dalam kalangan murid Cina sekolah rendah
Kajian ini bertujuan untuk melihat persepsi murid-murid Cina terhadap bacaan buku dan sebutan dalam bahasa Melayu. Seramai 400 orang sampel dipilih daripada Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) dan Sekolah Kebangsaan (SK). Murid-murid Cina di SJKC dan SK mempunyai masalah sebutan kerana kurang memba...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia
2016
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/10190/ http://journalarticle.ukm.my/10190/ http://journalarticle.ukm.my/10190/1/113-222-1-SM.pdf |
id |
ukm-10190 |
---|---|
recordtype |
eprints |
spelling |
ukm-101902017-03-09T08:30:40Z http://journalarticle.ukm.my/10190/ Masalah pembelajaran bahasa Melayu dalam kalangan murid Cina sekolah rendah Chew, Fong Peng Kajian ini bertujuan untuk melihat persepsi murid-murid Cina terhadap bacaan buku dan sebutan dalam bahasa Melayu. Seramai 400 orang sampel dipilih daripada Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) dan Sekolah Kebangsaan (SK). Murid-murid Cina di SJKC dan SK mempunyai masalah sebutan kerana kurang membaca buku atau bahan bacaan bahasa Melayu. Murid-murid Cina kurang gemar membaca bahan bacaan atau buku bahasa Melayu kerana faktor kebudayaan, pengaruh rakan dan keluarga. Selain itu, murid-murid Cina sering melakukan kesalahan sebutan fornem (‘m”, “n”, “l”, dan “r”) dan konsonan bergabung (“sy”, “ny” dan “ng”). Ujian-t menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan bagi murid-murid SK dengan SJKC dalam pencapaian bahasa Melayu. Hasil ujian korelasi Pearson menunjukkan tidak terdapat hubungan antara kemahiran pemahaman dengan pertuturan murid-murid Cina dalam bahasa Melayu. Hasil kajian ini mendapati pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu di sekolah-sekolah rendah perlu diperbaiki agar dapat membantu murid-murid mempelajari bahasa Melayu dengan baik. Selain itu, guru-guru Bahasa Melayu memainkan peranan yang sangat penting untuk memupuk minat membaca di samping membetulkan kesalahan yang dilakukan oleh murid-murid Cina kerana Bahasa Melayu ialah bahasa kedua mereka. Tambahan pula, ibu bapa memainkan peranan penting di samping sikap dan minat murid-murid terhadap bahasa Melayu itu sendiri. Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia 2016-11 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/10190/1/113-222-1-SM.pdf Chew, Fong Peng (2016) Masalah pembelajaran bahasa Melayu dalam kalangan murid Cina sekolah rendah. Jurnal Pendidikan Bahasa melayu ;Malay Language Education (MyLEJ), 6 (2). pp. 10-22. ISSN 2180-4842 http://spaj.ukm.my/jpbm/index.php/jpbm/issue/view/33 |
repository_type |
Digital Repository |
institution_category |
Local University |
institution |
Universiti Kebangasaan Malaysia |
building |
UKM Institutional Repository |
collection |
Online Access |
language |
English |
description |
Kajian ini bertujuan untuk melihat persepsi murid-murid Cina terhadap bacaan buku dan sebutan dalam bahasa Melayu. Seramai 400 orang sampel dipilih daripada Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) dan Sekolah Kebangsaan (SK). Murid-murid Cina di SJKC dan SK mempunyai masalah sebutan kerana kurang membaca buku atau bahan bacaan bahasa Melayu. Murid-murid Cina kurang gemar membaca bahan bacaan atau buku bahasa Melayu kerana faktor kebudayaan, pengaruh rakan dan keluarga. Selain itu, murid-murid Cina sering melakukan kesalahan sebutan fornem (‘m”, “n”, “l”, dan “r”) dan konsonan bergabung (“sy”, “ny” dan “ng”). Ujian-t menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan bagi murid-murid SK dengan SJKC dalam pencapaian bahasa Melayu. Hasil ujian korelasi Pearson menunjukkan tidak terdapat hubungan antara kemahiran pemahaman dengan pertuturan murid-murid Cina dalam bahasa Melayu. Hasil kajian ini mendapati pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu di sekolah-sekolah rendah perlu diperbaiki agar dapat membantu murid-murid mempelajari bahasa Melayu dengan baik. Selain itu, guru-guru Bahasa Melayu memainkan peranan yang sangat penting untuk memupuk minat membaca di samping membetulkan kesalahan yang dilakukan oleh murid-murid Cina kerana Bahasa Melayu ialah bahasa kedua mereka. Tambahan pula, ibu bapa memainkan peranan penting di samping sikap dan minat murid-murid terhadap bahasa Melayu itu sendiri. |
format |
Article |
author |
Chew, Fong Peng |
spellingShingle |
Chew, Fong Peng Masalah pembelajaran bahasa Melayu dalam kalangan murid Cina sekolah rendah |
author_facet |
Chew, Fong Peng |
author_sort |
Chew, Fong Peng |
title |
Masalah pembelajaran bahasa Melayu dalam kalangan
murid Cina sekolah rendah |
title_short |
Masalah pembelajaran bahasa Melayu dalam kalangan
murid Cina sekolah rendah |
title_full |
Masalah pembelajaran bahasa Melayu dalam kalangan
murid Cina sekolah rendah |
title_fullStr |
Masalah pembelajaran bahasa Melayu dalam kalangan
murid Cina sekolah rendah |
title_full_unstemmed |
Masalah pembelajaran bahasa Melayu dalam kalangan
murid Cina sekolah rendah |
title_sort |
masalah pembelajaran bahasa melayu dalam kalangan
murid cina sekolah rendah |
publisher |
Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia |
publishDate |
2016 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/10190/ http://journalarticle.ukm.my/10190/ http://journalarticle.ukm.my/10190/1/113-222-1-SM.pdf |
first_indexed |
2023-09-18T19:56:45Z |
last_indexed |
2023-09-18T19:56:45Z |
_version_ |
1777406580583563264 |