Masalah pembelajaran bahasa Melayu dalam kalangan murid Cina sekolah rendah

Kajian ini bertujuan untuk melihat persepsi murid-murid Cina terhadap bacaan buku dan sebutan dalam bahasa Melayu. Seramai 400 orang sampel dipilih daripada Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) dan Sekolah Kebangsaan (SK). Murid-murid Cina di SJKC dan SK mempunyai masalah sebutan kerana kurang memba...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Chew, Fong Peng
Format: Article
Language:English
Published: Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia 2016
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/10190/
http://journalarticle.ukm.my/10190/
http://journalarticle.ukm.my/10190/1/113-222-1-SM.pdf
id ukm-10190
recordtype eprints
spelling ukm-101902017-03-09T08:30:40Z http://journalarticle.ukm.my/10190/ Masalah pembelajaran bahasa Melayu dalam kalangan murid Cina sekolah rendah Chew, Fong Peng Kajian ini bertujuan untuk melihat persepsi murid-murid Cina terhadap bacaan buku dan sebutan dalam bahasa Melayu. Seramai 400 orang sampel dipilih daripada Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) dan Sekolah Kebangsaan (SK). Murid-murid Cina di SJKC dan SK mempunyai masalah sebutan kerana kurang membaca buku atau bahan bacaan bahasa Melayu. Murid-murid Cina kurang gemar membaca bahan bacaan atau buku bahasa Melayu kerana faktor kebudayaan, pengaruh rakan dan keluarga. Selain itu, murid-murid Cina sering melakukan kesalahan sebutan fornem (‘m”, “n”, “l”, dan “r”) dan konsonan bergabung (“sy”, “ny” dan “ng”). Ujian-t menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan bagi murid-murid SK dengan SJKC dalam pencapaian bahasa Melayu. Hasil ujian korelasi Pearson menunjukkan tidak terdapat hubungan antara kemahiran pemahaman dengan pertuturan murid-murid Cina dalam bahasa Melayu. Hasil kajian ini mendapati pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu di sekolah-sekolah rendah perlu diperbaiki agar dapat membantu murid-murid mempelajari bahasa Melayu dengan baik. Selain itu, guru-guru Bahasa Melayu memainkan peranan yang sangat penting untuk memupuk minat membaca di samping membetulkan kesalahan yang dilakukan oleh murid-murid Cina kerana Bahasa Melayu ialah bahasa kedua mereka. Tambahan pula, ibu bapa memainkan peranan penting di samping sikap dan minat murid-murid terhadap bahasa Melayu itu sendiri. Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia 2016-11 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/10190/1/113-222-1-SM.pdf Chew, Fong Peng (2016) Masalah pembelajaran bahasa Melayu dalam kalangan murid Cina sekolah rendah. Jurnal Pendidikan Bahasa melayu ;Malay Language Education (MyLEJ), 6 (2). pp. 10-22. ISSN 2180-4842 http://spaj.ukm.my/jpbm/index.php/jpbm/issue/view/33
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
language English
description Kajian ini bertujuan untuk melihat persepsi murid-murid Cina terhadap bacaan buku dan sebutan dalam bahasa Melayu. Seramai 400 orang sampel dipilih daripada Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) dan Sekolah Kebangsaan (SK). Murid-murid Cina di SJKC dan SK mempunyai masalah sebutan kerana kurang membaca buku atau bahan bacaan bahasa Melayu. Murid-murid Cina kurang gemar membaca bahan bacaan atau buku bahasa Melayu kerana faktor kebudayaan, pengaruh rakan dan keluarga. Selain itu, murid-murid Cina sering melakukan kesalahan sebutan fornem (‘m”, “n”, “l”, dan “r”) dan konsonan bergabung (“sy”, “ny” dan “ng”). Ujian-t menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan bagi murid-murid SK dengan SJKC dalam pencapaian bahasa Melayu. Hasil ujian korelasi Pearson menunjukkan tidak terdapat hubungan antara kemahiran pemahaman dengan pertuturan murid-murid Cina dalam bahasa Melayu. Hasil kajian ini mendapati pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu di sekolah-sekolah rendah perlu diperbaiki agar dapat membantu murid-murid mempelajari bahasa Melayu dengan baik. Selain itu, guru-guru Bahasa Melayu memainkan peranan yang sangat penting untuk memupuk minat membaca di samping membetulkan kesalahan yang dilakukan oleh murid-murid Cina kerana Bahasa Melayu ialah bahasa kedua mereka. Tambahan pula, ibu bapa memainkan peranan penting di samping sikap dan minat murid-murid terhadap bahasa Melayu itu sendiri.
format Article
author Chew, Fong Peng
spellingShingle Chew, Fong Peng
Masalah pembelajaran bahasa Melayu dalam kalangan murid Cina sekolah rendah
author_facet Chew, Fong Peng
author_sort Chew, Fong Peng
title Masalah pembelajaran bahasa Melayu dalam kalangan murid Cina sekolah rendah
title_short Masalah pembelajaran bahasa Melayu dalam kalangan murid Cina sekolah rendah
title_full Masalah pembelajaran bahasa Melayu dalam kalangan murid Cina sekolah rendah
title_fullStr Masalah pembelajaran bahasa Melayu dalam kalangan murid Cina sekolah rendah
title_full_unstemmed Masalah pembelajaran bahasa Melayu dalam kalangan murid Cina sekolah rendah
title_sort masalah pembelajaran bahasa melayu dalam kalangan murid cina sekolah rendah
publisher Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2016
url http://journalarticle.ukm.my/10190/
http://journalarticle.ukm.my/10190/
http://journalarticle.ukm.my/10190/1/113-222-1-SM.pdf
first_indexed 2023-09-18T19:56:45Z
last_indexed 2023-09-18T19:56:45Z
_version_ 1777406580583563264