Ubah suaian gred pencapaian pelajar dalam pemeringkatan sekolah menggunakan pendekatan VIKOR
Pemeringkatan merupakan satu proses penyusunan beberapa alternatif mengikut tertib keutamaan. Ianya berdasarkan kepada kriterium atau atribut yang ditentukan bagi setiap alternatif yang terlibat. Penilaian terhadap kriterium tersebut dilakukan dan kemudiannya suatu indeks komposit digubah bagi se...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Pusat Pengajian Sains Matematik, Fakulti Sains dan Teknologi, Universiti Kebangsaan Malaysia
2016
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/10204/ http://journalarticle.ukm.my/10204/ http://journalarticle.ukm.my/10204/1/jqma-12-1_2-paper6.pdf |
Summary: | Pemeringkatan merupakan satu proses penyusunan beberapa alternatif mengikut tertib
keutamaan. Ianya berdasarkan kepada kriterium atau atribut yang ditentukan bagi setiap
alternatif yang terlibat. Penilaian terhadap kriterium tersebut dilakukan dan kemudiannya
suatu indeks komposit digubah bagi setiap alternatif untuk tujuan menyusun alternatif
mengikut urutan keutamaan. Amalan ini dikenali sebagai pemutusan pelbagai kriterium
(PPK). Terdapat beberapa pendekatan yang diamalkan dalam PPK, di antaranya dikenali
sebagai VIKOR (Pengoptimuman Pelbagai Kriterium dan Penyelesaian Kompromi). Kajian
ini bertujuan memerihalkan penggunaan VIKOR dalam pembinaan indeks komposit PPK bagi
menyusun sekolah mengikut tahap pencapaian peperiksaan Sijil Peperiksaan Malaysia (SPM).
Sekolah mewakili alternatif manakala kursus sebagai kriterium. Keputusan peperiksaan bagi
sesuatu kursus diberi dalam bilangan pelajar mengikut gred. Setiap kursus ini dinilai
berdasarkan sembilan skala gred, iaitu dari gred terbaik sehingga gred gagal sebagai gambaran
tahap pencapaian setiap kursus yang kemudiannya diubah suai menggunakan skor merit. |
---|