Ubah suaian gred pencapaian pelajar dalam pemeringkatan sekolah menggunakan pendekatan VIKOR
Pemeringkatan merupakan satu proses penyusunan beberapa alternatif mengikut tertib keutamaan. Ianya berdasarkan kepada kriterium atau atribut yang ditentukan bagi setiap alternatif yang terlibat. Penilaian terhadap kriterium tersebut dilakukan dan kemudiannya suatu indeks komposit digubah bagi se...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Pusat Pengajian Sains Matematik, Fakulti Sains dan Teknologi, Universiti Kebangsaan Malaysia
2016
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/10204/ http://journalarticle.ukm.my/10204/ http://journalarticle.ukm.my/10204/1/jqma-12-1_2-paper6.pdf |
id |
ukm-10204 |
---|---|
recordtype |
eprints |
spelling |
ukm-102042017-03-15T07:31:44Z http://journalarticle.ukm.my/10204/ Ubah suaian gred pencapaian pelajar dalam pemeringkatan sekolah menggunakan pendekatan VIKOR Suhaina Musani, Abdul Aziz Jemain, Pemeringkatan merupakan satu proses penyusunan beberapa alternatif mengikut tertib keutamaan. Ianya berdasarkan kepada kriterium atau atribut yang ditentukan bagi setiap alternatif yang terlibat. Penilaian terhadap kriterium tersebut dilakukan dan kemudiannya suatu indeks komposit digubah bagi setiap alternatif untuk tujuan menyusun alternatif mengikut urutan keutamaan. Amalan ini dikenali sebagai pemutusan pelbagai kriterium (PPK). Terdapat beberapa pendekatan yang diamalkan dalam PPK, di antaranya dikenali sebagai VIKOR (Pengoptimuman Pelbagai Kriterium dan Penyelesaian Kompromi). Kajian ini bertujuan memerihalkan penggunaan VIKOR dalam pembinaan indeks komposit PPK bagi menyusun sekolah mengikut tahap pencapaian peperiksaan Sijil Peperiksaan Malaysia (SPM). Sekolah mewakili alternatif manakala kursus sebagai kriterium. Keputusan peperiksaan bagi sesuatu kursus diberi dalam bilangan pelajar mengikut gred. Setiap kursus ini dinilai berdasarkan sembilan skala gred, iaitu dari gred terbaik sehingga gred gagal sebagai gambaran tahap pencapaian setiap kursus yang kemudiannya diubah suai menggunakan skor merit. Pusat Pengajian Sains Matematik, Fakulti Sains dan Teknologi, Universiti Kebangsaan Malaysia 2016-12 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/10204/1/jqma-12-1_2-paper6.pdf Suhaina Musani, and Abdul Aziz Jemain, (2016) Ubah suaian gred pencapaian pelajar dalam pemeringkatan sekolah menggunakan pendekatan VIKOR. Journal of Quality Measurement and Analysis, 12 (1-2). pp. 67-78. ISSN 1823-5670 http://www.ukm.my/jqma/jqma12_1_2a.html |
repository_type |
Digital Repository |
institution_category |
Local University |
institution |
Universiti Kebangasaan Malaysia |
building |
UKM Institutional Repository |
collection |
Online Access |
language |
English |
description |
Pemeringkatan merupakan satu proses penyusunan beberapa alternatif mengikut tertib
keutamaan. Ianya berdasarkan kepada kriterium atau atribut yang ditentukan bagi setiap
alternatif yang terlibat. Penilaian terhadap kriterium tersebut dilakukan dan kemudiannya
suatu indeks komposit digubah bagi setiap alternatif untuk tujuan menyusun alternatif
mengikut urutan keutamaan. Amalan ini dikenali sebagai pemutusan pelbagai kriterium
(PPK). Terdapat beberapa pendekatan yang diamalkan dalam PPK, di antaranya dikenali
sebagai VIKOR (Pengoptimuman Pelbagai Kriterium dan Penyelesaian Kompromi). Kajian
ini bertujuan memerihalkan penggunaan VIKOR dalam pembinaan indeks komposit PPK bagi
menyusun sekolah mengikut tahap pencapaian peperiksaan Sijil Peperiksaan Malaysia (SPM).
Sekolah mewakili alternatif manakala kursus sebagai kriterium. Keputusan peperiksaan bagi
sesuatu kursus diberi dalam bilangan pelajar mengikut gred. Setiap kursus ini dinilai
berdasarkan sembilan skala gred, iaitu dari gred terbaik sehingga gred gagal sebagai gambaran
tahap pencapaian setiap kursus yang kemudiannya diubah suai menggunakan skor merit. |
format |
Article |
author |
Suhaina Musani, Abdul Aziz Jemain, |
spellingShingle |
Suhaina Musani, Abdul Aziz Jemain, Ubah suaian gred pencapaian pelajar dalam pemeringkatan sekolah menggunakan pendekatan VIKOR |
author_facet |
Suhaina Musani, Abdul Aziz Jemain, |
author_sort |
Suhaina Musani, |
title |
Ubah suaian gred pencapaian pelajar dalam
pemeringkatan sekolah menggunakan pendekatan VIKOR |
title_short |
Ubah suaian gred pencapaian pelajar dalam
pemeringkatan sekolah menggunakan pendekatan VIKOR |
title_full |
Ubah suaian gred pencapaian pelajar dalam
pemeringkatan sekolah menggunakan pendekatan VIKOR |
title_fullStr |
Ubah suaian gred pencapaian pelajar dalam
pemeringkatan sekolah menggunakan pendekatan VIKOR |
title_full_unstemmed |
Ubah suaian gred pencapaian pelajar dalam
pemeringkatan sekolah menggunakan pendekatan VIKOR |
title_sort |
ubah suaian gred pencapaian pelajar dalam
pemeringkatan sekolah menggunakan pendekatan vikor |
publisher |
Pusat Pengajian Sains Matematik, Fakulti Sains dan Teknologi, Universiti Kebangsaan Malaysia |
publishDate |
2016 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/10204/ http://journalarticle.ukm.my/10204/ http://journalarticle.ukm.my/10204/1/jqma-12-1_2-paper6.pdf |
first_indexed |
2023-09-18T19:56:47Z |
last_indexed |
2023-09-18T19:56:47Z |
_version_ |
1777406582487777280 |