Ubah suaian gred pencapaian pelajar dalam pemeringkatan sekolah menggunakan pendekatan VIKOR

Pemeringkatan merupakan satu proses penyusunan beberapa alternatif mengikut tertib keutamaan. Ianya berdasarkan kepada kriterium atau atribut yang ditentukan bagi setiap alternatif yang terlibat. Penilaian terhadap kriterium tersebut dilakukan dan kemudiannya suatu indeks komposit digubah bagi se...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Suhaina Musani, Abdul Aziz Jemain
Format: Article
Language:English
Published: Pusat Pengajian Sains Matematik, Fakulti Sains dan Teknologi, Universiti Kebangsaan Malaysia 2016
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/10204/
http://journalarticle.ukm.my/10204/
http://journalarticle.ukm.my/10204/1/jqma-12-1_2-paper6.pdf
id ukm-10204
recordtype eprints
spelling ukm-102042017-03-15T07:31:44Z http://journalarticle.ukm.my/10204/ Ubah suaian gred pencapaian pelajar dalam pemeringkatan sekolah menggunakan pendekatan VIKOR Suhaina Musani, Abdul Aziz Jemain, Pemeringkatan merupakan satu proses penyusunan beberapa alternatif mengikut tertib keutamaan. Ianya berdasarkan kepada kriterium atau atribut yang ditentukan bagi setiap alternatif yang terlibat. Penilaian terhadap kriterium tersebut dilakukan dan kemudiannya suatu indeks komposit digubah bagi setiap alternatif untuk tujuan menyusun alternatif mengikut urutan keutamaan. Amalan ini dikenali sebagai pemutusan pelbagai kriterium (PPK). Terdapat beberapa pendekatan yang diamalkan dalam PPK, di antaranya dikenali sebagai VIKOR (Pengoptimuman Pelbagai Kriterium dan Penyelesaian Kompromi). Kajian ini bertujuan memerihalkan penggunaan VIKOR dalam pembinaan indeks komposit PPK bagi menyusun sekolah mengikut tahap pencapaian peperiksaan Sijil Peperiksaan Malaysia (SPM). Sekolah mewakili alternatif manakala kursus sebagai kriterium. Keputusan peperiksaan bagi sesuatu kursus diberi dalam bilangan pelajar mengikut gred. Setiap kursus ini dinilai berdasarkan sembilan skala gred, iaitu dari gred terbaik sehingga gred gagal sebagai gambaran tahap pencapaian setiap kursus yang kemudiannya diubah suai menggunakan skor merit. Pusat Pengajian Sains Matematik, Fakulti Sains dan Teknologi, Universiti Kebangsaan Malaysia 2016-12 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/10204/1/jqma-12-1_2-paper6.pdf Suhaina Musani, and Abdul Aziz Jemain, (2016) Ubah suaian gred pencapaian pelajar dalam pemeringkatan sekolah menggunakan pendekatan VIKOR. Journal of Quality Measurement and Analysis, 12 (1-2). pp. 67-78. ISSN 1823-5670 http://www.ukm.my/jqma/jqma12_1_2a.html
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
language English
description Pemeringkatan merupakan satu proses penyusunan beberapa alternatif mengikut tertib keutamaan. Ianya berdasarkan kepada kriterium atau atribut yang ditentukan bagi setiap alternatif yang terlibat. Penilaian terhadap kriterium tersebut dilakukan dan kemudiannya suatu indeks komposit digubah bagi setiap alternatif untuk tujuan menyusun alternatif mengikut urutan keutamaan. Amalan ini dikenali sebagai pemutusan pelbagai kriterium (PPK). Terdapat beberapa pendekatan yang diamalkan dalam PPK, di antaranya dikenali sebagai VIKOR (Pengoptimuman Pelbagai Kriterium dan Penyelesaian Kompromi). Kajian ini bertujuan memerihalkan penggunaan VIKOR dalam pembinaan indeks komposit PPK bagi menyusun sekolah mengikut tahap pencapaian peperiksaan Sijil Peperiksaan Malaysia (SPM). Sekolah mewakili alternatif manakala kursus sebagai kriterium. Keputusan peperiksaan bagi sesuatu kursus diberi dalam bilangan pelajar mengikut gred. Setiap kursus ini dinilai berdasarkan sembilan skala gred, iaitu dari gred terbaik sehingga gred gagal sebagai gambaran tahap pencapaian setiap kursus yang kemudiannya diubah suai menggunakan skor merit.
format Article
author Suhaina Musani,
Abdul Aziz Jemain,
spellingShingle Suhaina Musani,
Abdul Aziz Jemain,
Ubah suaian gred pencapaian pelajar dalam pemeringkatan sekolah menggunakan pendekatan VIKOR
author_facet Suhaina Musani,
Abdul Aziz Jemain,
author_sort Suhaina Musani,
title Ubah suaian gred pencapaian pelajar dalam pemeringkatan sekolah menggunakan pendekatan VIKOR
title_short Ubah suaian gred pencapaian pelajar dalam pemeringkatan sekolah menggunakan pendekatan VIKOR
title_full Ubah suaian gred pencapaian pelajar dalam pemeringkatan sekolah menggunakan pendekatan VIKOR
title_fullStr Ubah suaian gred pencapaian pelajar dalam pemeringkatan sekolah menggunakan pendekatan VIKOR
title_full_unstemmed Ubah suaian gred pencapaian pelajar dalam pemeringkatan sekolah menggunakan pendekatan VIKOR
title_sort ubah suaian gred pencapaian pelajar dalam pemeringkatan sekolah menggunakan pendekatan vikor
publisher Pusat Pengajian Sains Matematik, Fakulti Sains dan Teknologi, Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2016
url http://journalarticle.ukm.my/10204/
http://journalarticle.ukm.my/10204/
http://journalarticle.ukm.my/10204/1/jqma-12-1_2-paper6.pdf
first_indexed 2023-09-18T19:56:47Z
last_indexed 2023-09-18T19:56:47Z
_version_ 1777406582487777280