Cabaran dalam pengajaran dan pembelajaran al-Qur’an Braille di Kompleks Malaysian Association for the Blind (MAB)

Pengajaran dan pembelajaran (PdP) ialah satu proses menyampai dan menerima ilmu dengan melibatkan guru dan pelajar yang saling membantu antara satu sama lainnya. Di Malaysia, terdapat beberapa negeri yang menyediakan kelas al-Qur’an Braille bagi golongan orang kelainan upaya (OKU) cacat penglihata...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ahmad Yunus Mohd Noor
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2016
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/10224/
http://journalarticle.ukm.my/10224/
http://journalarticle.ukm.my/10224/1/16903-47668-1-SM.pdf
id ukm-10224
recordtype eprints
spelling ukm-102242017-03-17T02:04:44Z http://journalarticle.ukm.my/10224/ Cabaran dalam pengajaran dan pembelajaran al-Qur’an Braille di Kompleks Malaysian Association for the Blind (MAB) Ahmad Yunus Mohd Noor, Pengajaran dan pembelajaran (PdP) ialah satu proses menyampai dan menerima ilmu dengan melibatkan guru dan pelajar yang saling membantu antara satu sama lainnya. Di Malaysia, terdapat beberapa negeri yang menyediakan kelas al-Qur’an Braille bagi golongan orang kelainan upaya (OKU) cacat penglihatan. Kelas ini dianjurkan oleh Persatuan Orang-orang Cacat Penglihatan Islam Malaysia (PERTIS). Namun begitu, proses PdP ini sudah tentu berhadapan dengan pelbagai cabaran dan permasalahan, begitu juga dengan PdP al-Qur’an Braille. Kajian ini bertujuan untuk mengamati isu dan cabaran yang dihadapi dalam PdP al-Qur’an Braille dengan menjalankan satu kajian kes di Kompleks Malaysian Association for the Blind (MAB), Brickfields, Kuala Lumpur. Kajian ini berbentuk kualitatif dan melibatkan analisis dokumen, temu bual mendalam separa berstruktur, temu bual mendalam kelompok sasaran dan pemerhatian sebagai kaedah pengumpulan data dan maklumat kajian. Dapatan kajian ini menunjukkan terdapat cabaran dalam pengajaran dan juga pembelajaran. Cabaran dalam pengajaran ialah apabila berhadapan dengan pelajar yang tidak menguasai kod al-Qur’an Braille, masa pengajaran terhad, kekurangan tenaga pengajar serta bilangan dan keadaan kelas yang tidak sesuai. Manakala cabaran dalam pembelajaran pula ialah kekurangan daya sensitiviti jari dan masa pembelajaran yang terhad. Beberapa saranan dan cadangan penambahbaikan diutarakan dalam kajian ini bagi meningkatkan lagi kualiti proses PdP al-Qur’an Braille. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2016 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/10224/1/16903-47668-1-SM.pdf Ahmad Yunus Mohd Noor, (2016) Cabaran dalam pengajaran dan pembelajaran al-Qur’an Braille di Kompleks Malaysian Association for the Blind (MAB). Islamiyyat : Jurnal Antarabangsa Pengajian Islam; International Journal of Islamic Studies, 38 (1). pp. 15-24. ISSN 0216-5636 http://ejournal.ukm.my/islamiyyat/issue/view/880
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
language English
description Pengajaran dan pembelajaran (PdP) ialah satu proses menyampai dan menerima ilmu dengan melibatkan guru dan pelajar yang saling membantu antara satu sama lainnya. Di Malaysia, terdapat beberapa negeri yang menyediakan kelas al-Qur’an Braille bagi golongan orang kelainan upaya (OKU) cacat penglihatan. Kelas ini dianjurkan oleh Persatuan Orang-orang Cacat Penglihatan Islam Malaysia (PERTIS). Namun begitu, proses PdP ini sudah tentu berhadapan dengan pelbagai cabaran dan permasalahan, begitu juga dengan PdP al-Qur’an Braille. Kajian ini bertujuan untuk mengamati isu dan cabaran yang dihadapi dalam PdP al-Qur’an Braille dengan menjalankan satu kajian kes di Kompleks Malaysian Association for the Blind (MAB), Brickfields, Kuala Lumpur. Kajian ini berbentuk kualitatif dan melibatkan analisis dokumen, temu bual mendalam separa berstruktur, temu bual mendalam kelompok sasaran dan pemerhatian sebagai kaedah pengumpulan data dan maklumat kajian. Dapatan kajian ini menunjukkan terdapat cabaran dalam pengajaran dan juga pembelajaran. Cabaran dalam pengajaran ialah apabila berhadapan dengan pelajar yang tidak menguasai kod al-Qur’an Braille, masa pengajaran terhad, kekurangan tenaga pengajar serta bilangan dan keadaan kelas yang tidak sesuai. Manakala cabaran dalam pembelajaran pula ialah kekurangan daya sensitiviti jari dan masa pembelajaran yang terhad. Beberapa saranan dan cadangan penambahbaikan diutarakan dalam kajian ini bagi meningkatkan lagi kualiti proses PdP al-Qur’an Braille.
format Article
author Ahmad Yunus Mohd Noor,
spellingShingle Ahmad Yunus Mohd Noor,
Cabaran dalam pengajaran dan pembelajaran al-Qur’an Braille di Kompleks Malaysian Association for the Blind (MAB)
author_facet Ahmad Yunus Mohd Noor,
author_sort Ahmad Yunus Mohd Noor,
title Cabaran dalam pengajaran dan pembelajaran al-Qur’an Braille di Kompleks Malaysian Association for the Blind (MAB)
title_short Cabaran dalam pengajaran dan pembelajaran al-Qur’an Braille di Kompleks Malaysian Association for the Blind (MAB)
title_full Cabaran dalam pengajaran dan pembelajaran al-Qur’an Braille di Kompleks Malaysian Association for the Blind (MAB)
title_fullStr Cabaran dalam pengajaran dan pembelajaran al-Qur’an Braille di Kompleks Malaysian Association for the Blind (MAB)
title_full_unstemmed Cabaran dalam pengajaran dan pembelajaran al-Qur’an Braille di Kompleks Malaysian Association for the Blind (MAB)
title_sort cabaran dalam pengajaran dan pembelajaran al-qur’an braille di kompleks malaysian association for the blind (mab)
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2016
url http://journalarticle.ukm.my/10224/
http://journalarticle.ukm.my/10224/
http://journalarticle.ukm.my/10224/1/16903-47668-1-SM.pdf
first_indexed 2023-09-18T19:56:50Z
last_indexed 2023-09-18T19:56:50Z
_version_ 1777406585390235648