Keberkesanan teknik membaca SQ3R dalam pengajaran kefahaman membaca di sekolah menengah

Kajian dijalankan untuk melihat keberkesanan kaedah SQ3R dalam pengajaran membaca untuk tujuan pemahaman. Kajian dijalankan secara kuasi eksperimen dengan menggunakan teknik SQ3R bagi kumpulan eksperimen berbanding dengan kaedah konvensional untuk kumpulan kawalan. Kajian ini dilaksanakan di Sek...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Wan Dyarudin Wan Mustappa
Format: Article
Language:English
Published: Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia 2017
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/10408/
http://journalarticle.ukm.my/10408/
http://journalarticle.ukm.my/10408/1/127-244-1-SM.pdf
id ukm-10408
recordtype eprints
spelling ukm-104082017-05-29T00:44:18Z http://journalarticle.ukm.my/10408/ Keberkesanan teknik membaca SQ3R dalam pengajaran kefahaman membaca di sekolah menengah Wan Dyarudin Wan Mustappa, Kajian dijalankan untuk melihat keberkesanan kaedah SQ3R dalam pengajaran membaca untuk tujuan pemahaman. Kajian dijalankan secara kuasi eksperimen dengan menggunakan teknik SQ3R bagi kumpulan eksperimen berbanding dengan kaedah konvensional untuk kumpulan kawalan. Kajian ini dilaksanakan di Sekolah Menengah di daerah Padang Terap, Kuala Nerang, Kedah yang melibatkan sampel kajian seramai 50 orang pelajar tingkatan satu yang dibahagikan kepada kumpulan eksperimen seramai 25 orang pelajar dan kumpulan kawalan seramai 25 orang pelajar. Ujian-t diguna untuk pengujian hipotesis yang dibina. Dapatan kajian mendapati bahawa terdapat perbezaan yang signifikan antara kumpulan eksperimen yang menggunakan kaedah SQ3R dengan kumpulan kawalan yang menggunakan kaedah konvensional pencapaian keseluruhan kefahaman membaca pelajar. Dapatan menunjukkan bahawa penggunaan kaedah pengajaran membaca menggunakan teknik SQ3R mampu memberikan kefahaman membaca dengan lebih berkesan kepada pelajar tersebut. Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia 2017-05 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/10408/1/127-244-1-SM.pdf Wan Dyarudin Wan Mustappa, (2017) Keberkesanan teknik membaca SQ3R dalam pengajaran kefahaman membaca di sekolah menengah. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu ;Malay Language Education (MyLEJ), 7 (1). pp. 1-10. ISSN 2180-4842 http://spaj.ukm.my/jpbm/index.php/jpbm/issue/view/43
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
language English
description Kajian dijalankan untuk melihat keberkesanan kaedah SQ3R dalam pengajaran membaca untuk tujuan pemahaman. Kajian dijalankan secara kuasi eksperimen dengan menggunakan teknik SQ3R bagi kumpulan eksperimen berbanding dengan kaedah konvensional untuk kumpulan kawalan. Kajian ini dilaksanakan di Sekolah Menengah di daerah Padang Terap, Kuala Nerang, Kedah yang melibatkan sampel kajian seramai 50 orang pelajar tingkatan satu yang dibahagikan kepada kumpulan eksperimen seramai 25 orang pelajar dan kumpulan kawalan seramai 25 orang pelajar. Ujian-t diguna untuk pengujian hipotesis yang dibina. Dapatan kajian mendapati bahawa terdapat perbezaan yang signifikan antara kumpulan eksperimen yang menggunakan kaedah SQ3R dengan kumpulan kawalan yang menggunakan kaedah konvensional pencapaian keseluruhan kefahaman membaca pelajar. Dapatan menunjukkan bahawa penggunaan kaedah pengajaran membaca menggunakan teknik SQ3R mampu memberikan kefahaman membaca dengan lebih berkesan kepada pelajar tersebut.
format Article
author Wan Dyarudin Wan Mustappa,
spellingShingle Wan Dyarudin Wan Mustappa,
Keberkesanan teknik membaca SQ3R dalam pengajaran kefahaman membaca di sekolah menengah
author_facet Wan Dyarudin Wan Mustappa,
author_sort Wan Dyarudin Wan Mustappa,
title Keberkesanan teknik membaca SQ3R dalam pengajaran kefahaman membaca di sekolah menengah
title_short Keberkesanan teknik membaca SQ3R dalam pengajaran kefahaman membaca di sekolah menengah
title_full Keberkesanan teknik membaca SQ3R dalam pengajaran kefahaman membaca di sekolah menengah
title_fullStr Keberkesanan teknik membaca SQ3R dalam pengajaran kefahaman membaca di sekolah menengah
title_full_unstemmed Keberkesanan teknik membaca SQ3R dalam pengajaran kefahaman membaca di sekolah menengah
title_sort keberkesanan teknik membaca sq3r dalam pengajaran kefahaman membaca di sekolah menengah
publisher Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2017
url http://journalarticle.ukm.my/10408/
http://journalarticle.ukm.my/10408/
http://journalarticle.ukm.my/10408/1/127-244-1-SM.pdf
first_indexed 2023-09-18T19:57:20Z
last_indexed 2023-09-18T19:57:20Z
_version_ 1777406616952373248