Tahap pemahaman, penghayatan dan pengamalan jati diri bahasa Melayu dalam kalangan pelajar aliran pendidikan Universiti Awam
Kajian ini bertujuan mengenal pasti tahap jati diri Bahasa Melayu dalam kalangan 1000 orang pelajar aliran pendidikan di lima buah Universiti Awam bertaraf Universiti Penyelidikan. Secara khsusus, kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap pemahaman, penghayatan dan pengamalan jati diri bah...
Main Authors: | , , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia
2017
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/10411/ http://journalarticle.ukm.my/10411/ http://journalarticle.ukm.my/10411/1/130-250-1-SM.pdf |
id |
ukm-10411 |
---|---|
recordtype |
eprints |
spelling |
ukm-104112017-05-29T00:52:10Z http://journalarticle.ukm.my/10411/ Tahap pemahaman, penghayatan dan pengamalan jati diri bahasa Melayu dalam kalangan pelajar aliran pendidikan Universiti Awam Zamri Mahamod, Nik Mohd Rahimi Nik Yusoff, Mohd. Mahzan Awang, Chew, Fong Peng Kajian ini bertujuan mengenal pasti tahap jati diri Bahasa Melayu dalam kalangan 1000 orang pelajar aliran pendidikan di lima buah Universiti Awam bertaraf Universiti Penyelidikan. Secara khsusus, kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap pemahaman, penghayatan dan pengamalan jati diri bahasa Melayu pelajar aliran pendidikan tersebut. Setiap Universiti Awam diambil 200 orang sebagai responden kajian. Responden tersebut dipilih secara rawak mudah yang sedang melanjutkan pengajian dalam pelbagai program pendidikan di UKM, UPM, UM, USM dan UTM. Instrumen soal selidik digunakan untuk pengumpulan data. Instrumen dibangunkan oleh pengkaji yang mempunyai tahap kesahan dan kebolehpecayaan yang tinggi, iaitu 0.75. Data dianalisis secara deskriptif dan inferensi menggunakan Statistical Package for Social Sciences (SPSS) versi 23.0. Dapatan kajian menunjukkan bahawa pelajar aliran pendidikan Universiti Awam secara amnya tetap kekalkan jati diri bahasa Melayu mereka. Tahap penghayatan dan pengamalan Bahasa Melayu berada pada tahap masih kekal jati diri. Pelajar UM paling kurang tahap pemahaman, penghayatan dan pengamalan Bahasa Melayu berbanding pelajar Universiti awam yang lain. Pelajar USM pula merupakan pelajar yang paling tinggi tahap jati diri Bahasa Melayu dalam ketiga-tiga aspek yang dikaji. Implikasi kajian ini adalah penekanan kepada penguasaan lisan dan tulisan bahasa Inggeris sedikit oleh pihak universiti sedikit sebanyak mempengaruhi tahap jati diri Bahasa Melayu dari segi pemahaman, penghayatan dan pengamalan bahasa Melayu dalam kalangan pelajar aliran pendidikan Universiti Awam ini. Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia 2017-05 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/10411/1/130-250-1-SM.pdf Zamri Mahamod, and Nik Mohd Rahimi Nik Yusoff, and Mohd. Mahzan Awang, and Chew, Fong Peng (2017) Tahap pemahaman, penghayatan dan pengamalan jati diri bahasa Melayu dalam kalangan pelajar aliran pendidikan Universiti Awam. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu ;Malay Language Education (MyLEJ), 7 (1). pp. 34-43. ISSN 2180-4842 http://spaj.ukm.my/jpbm/index.php/jpbm/issue/view/43 |
repository_type |
Digital Repository |
institution_category |
Local University |
institution |
Universiti Kebangasaan Malaysia |
building |
UKM Institutional Repository |
collection |
Online Access |
language |
English |
description |
Kajian ini bertujuan mengenal pasti tahap jati diri Bahasa Melayu
dalam kalangan 1000 orang pelajar aliran pendidikan di lima buah Universiti
Awam bertaraf Universiti Penyelidikan. Secara khsusus, kajian ini bertujuan
untuk mengenal pasti tahap pemahaman, penghayatan dan pengamalan jati diri
bahasa Melayu pelajar aliran pendidikan tersebut. Setiap Universiti Awam
diambil 200 orang sebagai responden kajian. Responden tersebut dipilih secara
rawak mudah yang sedang melanjutkan pengajian dalam pelbagai program
pendidikan di UKM, UPM, UM, USM dan UTM. Instrumen soal selidik
digunakan untuk pengumpulan data. Instrumen dibangunkan oleh pengkaji yang
mempunyai tahap kesahan dan kebolehpecayaan yang tinggi, iaitu 0.75. Data
dianalisis secara deskriptif dan inferensi menggunakan Statistical Package for
Social Sciences (SPSS) versi 23.0. Dapatan kajian menunjukkan bahawa pelajar
aliran pendidikan Universiti Awam secara amnya tetap kekalkan jati diri bahasa
Melayu mereka. Tahap penghayatan dan pengamalan Bahasa Melayu berada
pada tahap masih kekal jati diri. Pelajar UM paling kurang tahap pemahaman,
penghayatan dan pengamalan Bahasa Melayu berbanding pelajar Universiti
awam yang lain. Pelajar USM pula merupakan pelajar yang paling tinggi tahap
jati diri Bahasa Melayu dalam ketiga-tiga aspek yang dikaji. Implikasi kajian ini
adalah penekanan kepada penguasaan lisan dan tulisan bahasa Inggeris sedikit
oleh pihak universiti sedikit sebanyak mempengaruhi tahap jati diri Bahasa
Melayu dari segi pemahaman, penghayatan dan pengamalan bahasa Melayu
dalam kalangan pelajar aliran pendidikan Universiti Awam ini. |
format |
Article |
author |
Zamri Mahamod, Nik Mohd Rahimi Nik Yusoff, Mohd. Mahzan Awang, Chew, Fong Peng |
spellingShingle |
Zamri Mahamod, Nik Mohd Rahimi Nik Yusoff, Mohd. Mahzan Awang, Chew, Fong Peng Tahap pemahaman, penghayatan dan pengamalan jati diri bahasa Melayu dalam kalangan pelajar aliran pendidikan Universiti Awam |
author_facet |
Zamri Mahamod, Nik Mohd Rahimi Nik Yusoff, Mohd. Mahzan Awang, Chew, Fong Peng |
author_sort |
Zamri Mahamod, |
title |
Tahap pemahaman, penghayatan dan pengamalan jati diri bahasa
Melayu dalam kalangan pelajar aliran pendidikan Universiti Awam |
title_short |
Tahap pemahaman, penghayatan dan pengamalan jati diri bahasa
Melayu dalam kalangan pelajar aliran pendidikan Universiti Awam |
title_full |
Tahap pemahaman, penghayatan dan pengamalan jati diri bahasa
Melayu dalam kalangan pelajar aliran pendidikan Universiti Awam |
title_fullStr |
Tahap pemahaman, penghayatan dan pengamalan jati diri bahasa
Melayu dalam kalangan pelajar aliran pendidikan Universiti Awam |
title_full_unstemmed |
Tahap pemahaman, penghayatan dan pengamalan jati diri bahasa
Melayu dalam kalangan pelajar aliran pendidikan Universiti Awam |
title_sort |
tahap pemahaman, penghayatan dan pengamalan jati diri bahasa
melayu dalam kalangan pelajar aliran pendidikan universiti awam |
publisher |
Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia |
publishDate |
2017 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/10411/ http://journalarticle.ukm.my/10411/ http://journalarticle.ukm.my/10411/1/130-250-1-SM.pdf |
first_indexed |
2023-09-18T19:57:20Z |
last_indexed |
2023-09-18T19:57:20Z |
_version_ |
1777406617378095104 |