Haid daripada perspektif sains dan maqasid syariah

Setiap kejadian semula jadi merupakan rahmat dan memberi kemaslahatan kepada manusia termasuklah pendarahan haid dalam kalangan wanita. Haid merupakan suatu proses yang unik dan terancang yang melibatkan tiga fasa utama iaitu fasa haid, fasa folikel dan fasa luteal. Objektif penyelidikan ini ialah u...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Nur Asmadayana Hasim, Mohd Izhar Ariff Mohd Kashim, Rizafizah Othaman, Mohammad Zaini Yahaya, Rozida Khalid, Muhammad Adib Samsudin
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2016
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/10439/
http://journalarticle.ukm.my/10439/
http://journalarticle.ukm.my/10439/1/12%20Nur%20Asmadayana.pdf
id ukm-10439
recordtype eprints
spelling ukm-104392017-06-12T08:06:32Z http://journalarticle.ukm.my/10439/ Haid daripada perspektif sains dan maqasid syariah Nur Asmadayana Hasim, Mohd Izhar Ariff Mohd Kashim, Rizafizah Othaman, Mohammad Zaini Yahaya, Rozida Khalid, Muhammad Adib Samsudin, Setiap kejadian semula jadi merupakan rahmat dan memberi kemaslahatan kepada manusia termasuklah pendarahan haid dalam kalangan wanita. Haid merupakan suatu proses yang unik dan terancang yang melibatkan tiga fasa utama iaitu fasa haid, fasa folikel dan fasa luteal. Objektif penyelidikan ini ialah untuk mengkaji dan menghubungkaitkan kebaikan haid daripada perspektif sains dan maqasid syariah. Kajian ini dijalankan dengan menggunakan ulasan literatur secara deskriptif. Kajian mendapati bahawa perubahan hormon, warna darah dan faktor fiziokimia lain memberi kesan terhadap kenormalan kitaran haid. Darah haid juga dikenal pasti mempunyai agen antimikrob terutamanya terhadap bakteria E. coli dan bakteria Gram-negatif lain. Hal ini bertepatan dengan maqasid syariah memelihara jiwa kerana haid mampu juga memelihara kesihatan wanita. Selain itu, kajian lepas menemukan bahawa darah haid terdiri daripada sel stem yang boleh digunakan dalam aktiviti klinikal pada masa akan datang. Maqasid syariah melindungi keturunan juga dapat dilihat dengan kehadiran haid yang sering digunakan bagi menjangkakan waktu subur bagi merancang kehamilan. Hikmah Islam melarang mendekatkan diri (bersetubuh) dengan wanita yang sedang haid adalah satu rahmat yang besar, kerana wanita yang sedang haid biasanya mempunyai kelaziman gejala prahaid (PMS) yang melibatkan isu kesihatan. Oleh itu, haid daripada perspektif sains adalah bertepatan dengan maqasid syariah. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2016-12 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/10439/1/12%20Nur%20Asmadayana.pdf Nur Asmadayana Hasim, and Mohd Izhar Ariff Mohd Kashim, and Rizafizah Othaman, and Mohammad Zaini Yahaya, and Rozida Khalid, and Muhammad Adib Samsudin, (2016) Haid daripada perspektif sains dan maqasid syariah. Sains Malaysiana, 45 (12). pp. 1879-1885. ISSN 0126-6039 http://www.ukm.my/jsm/english_journals/vol45num12_2016/contentsVol45num12_2016.html
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
language English
description Setiap kejadian semula jadi merupakan rahmat dan memberi kemaslahatan kepada manusia termasuklah pendarahan haid dalam kalangan wanita. Haid merupakan suatu proses yang unik dan terancang yang melibatkan tiga fasa utama iaitu fasa haid, fasa folikel dan fasa luteal. Objektif penyelidikan ini ialah untuk mengkaji dan menghubungkaitkan kebaikan haid daripada perspektif sains dan maqasid syariah. Kajian ini dijalankan dengan menggunakan ulasan literatur secara deskriptif. Kajian mendapati bahawa perubahan hormon, warna darah dan faktor fiziokimia lain memberi kesan terhadap kenormalan kitaran haid. Darah haid juga dikenal pasti mempunyai agen antimikrob terutamanya terhadap bakteria E. coli dan bakteria Gram-negatif lain. Hal ini bertepatan dengan maqasid syariah memelihara jiwa kerana haid mampu juga memelihara kesihatan wanita. Selain itu, kajian lepas menemukan bahawa darah haid terdiri daripada sel stem yang boleh digunakan dalam aktiviti klinikal pada masa akan datang. Maqasid syariah melindungi keturunan juga dapat dilihat dengan kehadiran haid yang sering digunakan bagi menjangkakan waktu subur bagi merancang kehamilan. Hikmah Islam melarang mendekatkan diri (bersetubuh) dengan wanita yang sedang haid adalah satu rahmat yang besar, kerana wanita yang sedang haid biasanya mempunyai kelaziman gejala prahaid (PMS) yang melibatkan isu kesihatan. Oleh itu, haid daripada perspektif sains adalah bertepatan dengan maqasid syariah.
format Article
author Nur Asmadayana Hasim,
Mohd Izhar Ariff Mohd Kashim,
Rizafizah Othaman,
Mohammad Zaini Yahaya,
Rozida Khalid,
Muhammad Adib Samsudin,
spellingShingle Nur Asmadayana Hasim,
Mohd Izhar Ariff Mohd Kashim,
Rizafizah Othaman,
Mohammad Zaini Yahaya,
Rozida Khalid,
Muhammad Adib Samsudin,
Haid daripada perspektif sains dan maqasid syariah
author_facet Nur Asmadayana Hasim,
Mohd Izhar Ariff Mohd Kashim,
Rizafizah Othaman,
Mohammad Zaini Yahaya,
Rozida Khalid,
Muhammad Adib Samsudin,
author_sort Nur Asmadayana Hasim,
title Haid daripada perspektif sains dan maqasid syariah
title_short Haid daripada perspektif sains dan maqasid syariah
title_full Haid daripada perspektif sains dan maqasid syariah
title_fullStr Haid daripada perspektif sains dan maqasid syariah
title_full_unstemmed Haid daripada perspektif sains dan maqasid syariah
title_sort haid daripada perspektif sains dan maqasid syariah
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2016
url http://journalarticle.ukm.my/10439/
http://journalarticle.ukm.my/10439/
http://journalarticle.ukm.my/10439/1/12%20Nur%20Asmadayana.pdf
first_indexed 2023-09-18T19:57:27Z
last_indexed 2023-09-18T19:57:27Z
_version_ 1777406624387825664