Mengkonstruksi ‘kesabahan’: analisis kritis sinematik terhadap wacana kedaerahan
Secara umumnya, makalah ini memfokus kepada konstruksi sinematik ke atas identiti budaya lokal di negara ini. Filem memainkan peranan sebagai pencetus dan pembina imajinasi massa bagi tujuan memupuk hubungan sosial yang sihat dalam kalangan masyarakat pelbagai etnik. Pembikin filem kedaerahan ber...
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2016
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/10501/ http://journalarticle.ukm.my/10501/ http://journalarticle.ukm.my/10501/1/16465-46251-1-SM.pdf |
Summary: | Secara umumnya, makalah ini memfokus kepada konstruksi sinematik ke atas identiti budaya
lokal di negara ini. Filem memainkan peranan sebagai pencetus dan pembina imajinasi massa
bagi tujuan memupuk hubungan sosial yang sihat dalam kalangan masyarakat pelbagai etnik.
Pembikin filem kedaerahan bertanggungjawab mengkonstruksi naratif dan visualisasi
masyarakat peribumi serta identiti kedaerahan atau kenegerian yang adil, progresif tanpa
mencetuskan prasangka dan prejudis. Makalah ini meletakkan idealisma ini dalam konteks
konstruksi sinematik ‘keSabahan’ yang direpresentasikan dalam beberapa naskah filem,
teledrama dan drama bersiri. Makalah ini menggembelingkan konsep Orientalisma (Said, 1978)
dan the voyage-in (Said, 1993) bagi menegaskan bahawa setiap masyarakat pribumi harus
mengklaim jati diri mereka yang telah dieksploitasi dan dimanipulasi oleh golongan elit berkuasa.
Kajian ini menggunakan kaedah analisis isi kandungan untuk mengupayakan operasi analisis
kritis wacana terhadap naskah filem, telefilem dan drama tempatan terpilih, dan disusuli kaedah
temubual temubual berfokus di kalangan pelajar Sabah di Universiti Kebangsaan Malaysia.
Analisis dapatan mencadangkan terjadinya pengherotan, keterasingan dan penstereotaipan
terhadap representasi ‘keSabahan’ dalam naskah filem kedaerahan oleh pembikin filem
Semenanjung. Dapatan kajian juga turut menegaskan fungsi utama golongan intelektual dalam
melaksanakan agenda dekonstruksi demi kepentingan masyarakat peribumi Sabah yang
dieksploitasi. Selain itu, makalah ini menyarankan terutamanya pembikin filem kedaerahan
supaya berusaha memberikan pencerahan sinematik yang adil dan benar supaya konstruksi
‘keSabahan’ tidak lagi diremehkan di hadapan khalayak negara ini. |
---|