Memahami kepentingan karakteristik pelajar tahfiz terhadap pencapaian subjek hifz al-Quran

Karakteristik pelajar tahfiz merupakan aspek yang penting dalam hafazan al-Quran. Karakteristik yang merangkumi faktor demografi, faktor dalaman dan juga strategi pembelajaran tahfiz dikenal pasti mempunyai kesan terhadap pencapaian lisan (syafawī) dan bertulis (taḥrīrī). Justeru kajian konseptual i...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Intan Zakiah Jamaluddin, Munif Zarirruddin Fikri Nordin
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2016
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/10611/
http://journalarticle.ukm.my/10611/
http://journalarticle.ukm.my/10611/1/15661-43686-1-SM.pdf
id ukm-10611
recordtype eprints
spelling ukm-106112017-08-29T00:11:18Z http://journalarticle.ukm.my/10611/ Memahami kepentingan karakteristik pelajar tahfiz terhadap pencapaian subjek hifz al-Quran Intan Zakiah Jamaluddin, Munif Zarirruddin Fikri Nordin, Karakteristik pelajar tahfiz merupakan aspek yang penting dalam hafazan al-Quran. Karakteristik yang merangkumi faktor demografi, faktor dalaman dan juga strategi pembelajaran tahfiz dikenal pasti mempunyai kesan terhadap pencapaian lisan (syafawī) dan bertulis (taḥrīrī). Justeru kajian konseptual ini akan membincangkan perincian karakteristik pelajar tahfiz berdasarkan faktor demografi yang terdiri daripada jantina dan lokasi tempat tinggal. Manakala bagi faktor dalaman ialah berhubung dengan atribut nilai, jangkaan, afektif dan strategi pembangunan dalaman pelajar tahfiz. Strategi pembelajaran tahfiz pula dibahagikan kepada empat strategi, iaitu kognitif, metakognitif, pengurusan sumber dan strategi menghafaz al-Quran. Secara keseluruhannya, karakteristik pelajar tahfiz (faktor dalaman dan strategi pembelajaran tahfiz) selari dengan aspek kesediaan dan latihan dalam model Thorndike. Manakala pencapaian pelajar tahfiz berdasarkan penilaian lisan (syafawī) dan bertulis (taḥrīrī) adalah selari dengan aspek kesan dalam hukum Thorndike yang mengimplikasikan sebagai hasil dalam suatu pembelajaran. Penilaian ini juga selari dengan konsep talqin dan al-fahm dalam model al-Qabīsī. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2016 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/10611/1/15661-43686-1-SM.pdf Intan Zakiah Jamaluddin, and Munif Zarirruddin Fikri Nordin, (2016) Memahami kepentingan karakteristik pelajar tahfiz terhadap pencapaian subjek hifz al-Quran. Jurnal Hadhari, 8 (2). pp. 211-228. ISSN 1985-6830 http://ejournals.ukm.my/jhadhari/issue/view/869
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
language English
description Karakteristik pelajar tahfiz merupakan aspek yang penting dalam hafazan al-Quran. Karakteristik yang merangkumi faktor demografi, faktor dalaman dan juga strategi pembelajaran tahfiz dikenal pasti mempunyai kesan terhadap pencapaian lisan (syafawī) dan bertulis (taḥrīrī). Justeru kajian konseptual ini akan membincangkan perincian karakteristik pelajar tahfiz berdasarkan faktor demografi yang terdiri daripada jantina dan lokasi tempat tinggal. Manakala bagi faktor dalaman ialah berhubung dengan atribut nilai, jangkaan, afektif dan strategi pembangunan dalaman pelajar tahfiz. Strategi pembelajaran tahfiz pula dibahagikan kepada empat strategi, iaitu kognitif, metakognitif, pengurusan sumber dan strategi menghafaz al-Quran. Secara keseluruhannya, karakteristik pelajar tahfiz (faktor dalaman dan strategi pembelajaran tahfiz) selari dengan aspek kesediaan dan latihan dalam model Thorndike. Manakala pencapaian pelajar tahfiz berdasarkan penilaian lisan (syafawī) dan bertulis (taḥrīrī) adalah selari dengan aspek kesan dalam hukum Thorndike yang mengimplikasikan sebagai hasil dalam suatu pembelajaran. Penilaian ini juga selari dengan konsep talqin dan al-fahm dalam model al-Qabīsī.
format Article
author Intan Zakiah Jamaluddin,
Munif Zarirruddin Fikri Nordin,
spellingShingle Intan Zakiah Jamaluddin,
Munif Zarirruddin Fikri Nordin,
Memahami kepentingan karakteristik pelajar tahfiz terhadap pencapaian subjek hifz al-Quran
author_facet Intan Zakiah Jamaluddin,
Munif Zarirruddin Fikri Nordin,
author_sort Intan Zakiah Jamaluddin,
title Memahami kepentingan karakteristik pelajar tahfiz terhadap pencapaian subjek hifz al-Quran
title_short Memahami kepentingan karakteristik pelajar tahfiz terhadap pencapaian subjek hifz al-Quran
title_full Memahami kepentingan karakteristik pelajar tahfiz terhadap pencapaian subjek hifz al-Quran
title_fullStr Memahami kepentingan karakteristik pelajar tahfiz terhadap pencapaian subjek hifz al-Quran
title_full_unstemmed Memahami kepentingan karakteristik pelajar tahfiz terhadap pencapaian subjek hifz al-Quran
title_sort memahami kepentingan karakteristik pelajar tahfiz terhadap pencapaian subjek hifz al-quran
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2016
url http://journalarticle.ukm.my/10611/
http://journalarticle.ukm.my/10611/
http://journalarticle.ukm.my/10611/1/15661-43686-1-SM.pdf
first_indexed 2023-09-18T19:57:56Z
last_indexed 2023-09-18T19:57:56Z
_version_ 1777406654928650240