Model orientasi pembelajaran matematik berasaskan penyesuaian pelajar: pendekatan ‘structural equation model-partial least squares’
Kajian ini bertujuan untuk membina model orientasi pembelajaran matematik berasaskan penyesuaian dalam kalangan pelajar di Institut Pendidikan Guru Malaysia. Model Persamaan Berstrukutur-Kuasa Dua Terkecil Separa digunakan untuk menilai kebagusan item-item yang digunakan dari aspek kesahan serta keb...
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2016
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/10646/ http://journalarticle.ukm.my/10646/ http://journalarticle.ukm.my/10646/1/16014-44837-1-SM.pdf |
id |
ukm-10646 |
---|---|
recordtype |
eprints |
spelling |
ukm-106462017-09-11T01:59:10Z http://journalarticle.ukm.my/10646/ Model orientasi pembelajaran matematik berasaskan penyesuaian pelajar: pendekatan ‘structural equation model-partial least squares’ Nor Hashimah Abu Bakar, Zulkifley Mohamed, Mohd. Faizal Nizam Lee Abdullah, Kajian ini bertujuan untuk membina model orientasi pembelajaran matematik berasaskan penyesuaian dalam kalangan pelajar di Institut Pendidikan Guru Malaysia. Model Persamaan Berstrukutur-Kuasa Dua Terkecil Separa digunakan untuk menilai kebagusan item-item yang digunakan dari aspek kesahan serta kebolehpercayaan. Seterusnya, model orientasi pembelajaran matematik telah dihasilkan dalam kajian ini. Data diperoleh dengan mengedarkan instrumen kajian kepada 95 orang pelajar Persediaan Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan (PPISMP) major pendidikan Matematik di IPGM. Item kajian diterjemah dan diadaptasi daripada ‘Student Adaptation to College Questionnaire’ (SACQ) dan Orientasi Pembelajaran Matematik (OPM). Penilaian kesahan dilakukan berdasarkan kepada kesahan konstruk dan kesahan menumpu item-item pengukuran. Seterusnya, kebolehpercayaan gubahan dinilai melalui ketekalan dalaman berdasarkan nilai alpha cronbach dan kesahan pembeza. Keputusan statistik menunjukkan bahawa nilai varians bagi orientasi pembelajaran matematik dipengaruhi oleh penyesuaian pelajar. Justeru, bagi memperbaiki orientasi pembelajaran matematik, dapatan kajian dan model yang dibina boleh digunakan oleh pihak IPGM, BPG, pensyarah dan seterusnya para pelajar sebagai rujukan. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2016-11 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/10646/1/16014-44837-1-SM.pdf Nor Hashimah Abu Bakar, and Zulkifley Mohamed, and Mohd. Faizal Nizam Lee Abdullah, (2016) Model orientasi pembelajaran matematik berasaskan penyesuaian pelajar: pendekatan ‘structural equation model-partial least squares’. Jurnal Pendidikan Malaysia, 41 (2). pp. 107-113. ISSN 0126-6020 / 2180-0782 http://ejournal.ukm.my/jpend/issue/view/878 |
repository_type |
Digital Repository |
institution_category |
Local University |
institution |
Universiti Kebangasaan Malaysia |
building |
UKM Institutional Repository |
collection |
Online Access |
language |
English |
description |
Kajian ini bertujuan untuk membina model orientasi pembelajaran matematik berasaskan penyesuaian dalam kalangan pelajar di Institut Pendidikan Guru Malaysia. Model Persamaan Berstrukutur-Kuasa Dua Terkecil Separa digunakan untuk menilai kebagusan item-item yang digunakan dari aspek kesahan serta kebolehpercayaan. Seterusnya, model orientasi pembelajaran matematik telah dihasilkan dalam kajian ini. Data diperoleh dengan mengedarkan instrumen kajian kepada 95 orang pelajar Persediaan Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan (PPISMP) major pendidikan Matematik di IPGM. Item kajian diterjemah dan diadaptasi daripada ‘Student Adaptation to College Questionnaire’ (SACQ) dan Orientasi Pembelajaran Matematik (OPM). Penilaian kesahan dilakukan berdasarkan kepada kesahan konstruk dan kesahan menumpu item-item pengukuran. Seterusnya, kebolehpercayaan gubahan dinilai melalui ketekalan dalaman berdasarkan nilai alpha cronbach dan kesahan pembeza. Keputusan statistik menunjukkan bahawa nilai varians bagi orientasi pembelajaran matematik dipengaruhi oleh penyesuaian pelajar. Justeru, bagi memperbaiki orientasi pembelajaran matematik, dapatan kajian dan model yang dibina boleh digunakan oleh pihak IPGM, BPG, pensyarah dan seterusnya para pelajar sebagai rujukan. |
format |
Article |
author |
Nor Hashimah Abu Bakar, Zulkifley Mohamed, Mohd. Faizal Nizam Lee Abdullah, |
spellingShingle |
Nor Hashimah Abu Bakar, Zulkifley Mohamed, Mohd. Faizal Nizam Lee Abdullah, Model orientasi pembelajaran matematik berasaskan penyesuaian pelajar: pendekatan ‘structural equation model-partial least squares’ |
author_facet |
Nor Hashimah Abu Bakar, Zulkifley Mohamed, Mohd. Faizal Nizam Lee Abdullah, |
author_sort |
Nor Hashimah Abu Bakar, |
title |
Model orientasi pembelajaran matematik berasaskan penyesuaian pelajar: pendekatan ‘structural equation model-partial least squares’ |
title_short |
Model orientasi pembelajaran matematik berasaskan penyesuaian pelajar: pendekatan ‘structural equation model-partial least squares’ |
title_full |
Model orientasi pembelajaran matematik berasaskan penyesuaian pelajar: pendekatan ‘structural equation model-partial least squares’ |
title_fullStr |
Model orientasi pembelajaran matematik berasaskan penyesuaian pelajar: pendekatan ‘structural equation model-partial least squares’ |
title_full_unstemmed |
Model orientasi pembelajaran matematik berasaskan penyesuaian pelajar: pendekatan ‘structural equation model-partial least squares’ |
title_sort |
model orientasi pembelajaran matematik berasaskan penyesuaian pelajar: pendekatan ‘structural equation model-partial least squares’ |
publisher |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia |
publishDate |
2016 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/10646/ http://journalarticle.ukm.my/10646/ http://journalarticle.ukm.my/10646/1/16014-44837-1-SM.pdf |
first_indexed |
2023-09-18T19:58:01Z |
last_indexed |
2023-09-18T19:58:01Z |
_version_ |
1777406660060381184 |