Akhlak guru dalam pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Islam
Artikel ini berdasarkan kajian kes kualitatif yang bertujuan untuk meneroka dan memerihalkan cara guru Pendidikan Islam melaksanakan akhlak mulia berdasarkan teori al-Ghazali dalam pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Islam. Data dikumpul menggunakan kaedah pemerhatian, temu bual, dan analisis dok...
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2016
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/10738/ http://journalarticle.ukm.my/10738/ http://journalarticle.ukm.my/10738/1/8248-43184-1-PB.pdf |
id |
ukm-10738 |
---|---|
recordtype |
eprints |
spelling |
ukm-107382017-10-07T19:33:03Z http://journalarticle.ukm.my/10738/ Akhlak guru dalam pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Islam Sofiah Mohamed, Kamarul Azmi Jasmi, Muhammad Azhar Zailaini, Artikel ini berdasarkan kajian kes kualitatif yang bertujuan untuk meneroka dan memerihalkan cara guru Pendidikan Islam melaksanakan akhlak mulia berdasarkan teori al-Ghazali dalam pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Islam. Data dikumpul menggunakan kaedah pemerhatian, temu bual, dan analisis dokumen dengan tiga orang peserta kajian terdiri dari guru Pendidikan Islam tingkatan empat daripada tiga buah sekolah dipilih dengan menggunakan teknik persampelan bertujuan. Antara kriteria pemilihan yang digunakan ialah mempunyai ijazah sarjana muda serta diploma perguruan dari universiti tempatan atau institut pendidikan yang setaraf. Dapatan kajian mendapati bahawa guru Pendidikan Islam sentiasa mengamalkan akhlak mulia dalam proses pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah seperti kasih sayang, ikhlas, nasihat, berhikmah dalam usaha menegur kesilapan, pengajaran bertahap dan beramal dengan ilmu. Namun begitu cara penyampaian dan tingkah laku guru mengikut kaedah mereka yang tersendiri. Hasil kajian telah menghasilkan ‘Qudwah Hasanah Akhlak guru’ yang diharapkan menjadi panduan kepada semua guru di Malaysia khususnya dan di dunia Islam umumnya. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2016 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/10738/1/8248-43184-1-PB.pdf Sofiah Mohamed, and Kamarul Azmi Jasmi, and Muhammad Azhar Zailaini, (2016) Akhlak guru dalam pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Islam. AKADEMIKA, 86 (2). pp. 31-42. ISSN 0126-5008 http://ejournal.ukm.my/akademika/issue/view/850 |
repository_type |
Digital Repository |
institution_category |
Local University |
institution |
Universiti Kebangasaan Malaysia |
building |
UKM Institutional Repository |
collection |
Online Access |
language |
English |
description |
Artikel ini berdasarkan kajian kes kualitatif yang bertujuan untuk meneroka dan memerihalkan cara guru Pendidikan Islam melaksanakan akhlak mulia berdasarkan teori al-Ghazali dalam pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Islam. Data dikumpul menggunakan kaedah pemerhatian, temu bual, dan analisis dokumen dengan tiga orang peserta kajian terdiri dari guru Pendidikan Islam tingkatan empat daripada tiga buah sekolah dipilih dengan menggunakan teknik persampelan bertujuan. Antara kriteria pemilihan yang digunakan ialah mempunyai ijazah sarjana muda serta diploma perguruan dari universiti tempatan atau institut pendidikan yang setaraf. Dapatan kajian mendapati bahawa guru Pendidikan Islam sentiasa mengamalkan akhlak mulia dalam proses pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah seperti kasih sayang, ikhlas, nasihat, berhikmah dalam usaha menegur kesilapan, pengajaran bertahap dan beramal dengan ilmu. Namun begitu cara penyampaian dan tingkah laku guru mengikut kaedah mereka yang tersendiri. Hasil kajian telah menghasilkan ‘Qudwah Hasanah Akhlak guru’ yang diharapkan menjadi panduan kepada semua guru di Malaysia khususnya dan di dunia Islam umumnya. |
format |
Article |
author |
Sofiah Mohamed, Kamarul Azmi Jasmi, Muhammad Azhar Zailaini, |
spellingShingle |
Sofiah Mohamed, Kamarul Azmi Jasmi, Muhammad Azhar Zailaini, Akhlak guru dalam pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Islam |
author_facet |
Sofiah Mohamed, Kamarul Azmi Jasmi, Muhammad Azhar Zailaini, |
author_sort |
Sofiah Mohamed, |
title |
Akhlak guru dalam pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Islam |
title_short |
Akhlak guru dalam pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Islam |
title_full |
Akhlak guru dalam pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Islam |
title_fullStr |
Akhlak guru dalam pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Islam |
title_full_unstemmed |
Akhlak guru dalam pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Islam |
title_sort |
akhlak guru dalam pengajaran dan pembelajaran pendidikan islam |
publisher |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia |
publishDate |
2016 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/10738/ http://journalarticle.ukm.my/10738/ http://journalarticle.ukm.my/10738/1/8248-43184-1-PB.pdf |
first_indexed |
2023-09-18T19:58:19Z |
last_indexed |
2023-09-18T19:58:19Z |
_version_ |
1777406679267147776 |