Sikap pelajar terhadap pembelajaran fizik dan hubungannya dengan pencapaian dalam kalangan pelajar sains
Kajian ini bertujuan meninjau sikap pelajar terhadap pembelajaran fizik dan menentukan pengaruh sikap terhadap pencapaian fizik serta mengkaji perbezaan sikap terhadap pembelajaran dan pencapaian dalam kumpulan pelajar lelaki dengan pelajar perempuan. Populasi kajian adalah pelajar Kolej Matrikula...
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Pusat Pembangunan Mahasiswa & Perhubungan Alumni, Universiti Kebangsaan Malaysia
2016
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/10879/ http://journalarticle.ukm.my/10879/ http://journalarticle.ukm.my/10879/1/Artikel-3_Mohd-Noor-Badlilshah_KPGKMS.pdf |
Summary: | Kajian ini bertujuan meninjau sikap pelajar terhadap pembelajaran fizik dan menentukan pengaruh sikap terhadap
pencapaian fizik serta mengkaji perbezaan sikap terhadap pembelajaran dan pencapaian dalam kumpulan pelajar
lelaki dengan pelajar perempuan. Populasi kajian adalah pelajar Kolej Matrikulasi Selangor (N = 219). Soal
selidik sikap terhadap pembelajaran fizik atau STPF yang mengandungi 16 item telah diedarkan kepada populasi
kajian. Ujian statistik deskriptif digunakan bagi menentukan sikap responden terhadap pembelajaran fizik dan
ujian regresi linear mudah digunakan bagi menentukan kesan sikap terhadap pencapaian fizik. Data kajian
menunjukkan responden mempunyai sikap yang positif terhadap fizik, iaitu mirip profil pakar. Secara signifikan,
kajian mendapati sikap dapat menjelaskan sebanyak 2.9 peratus terhadap varians pencapaian fizik. Ujian-t bebas
juga menunjukkan terdapat perbezaan sikap antara pelajar lelaki dengan pelajar perempuan yang signifikan dan
kecil. Namun tiada perbezaan dalam pencapaian fizik. Kajian ini mencadangkan supaya kurikulum sains dinilai
semula supaya kelihatan lebih relevan, dinamik dan menarik. Kajian juga membuka ruang kepada penyelidik lain
untuk meneroka faktor-faktor lain yang mungkin lebih mempengaruhi pencapaian fizik. |
---|