Sikap pelajar terhadap pembelajaran fizik dan hubungannya dengan pencapaian dalam kalangan pelajar sains

Kajian ini bertujuan meninjau sikap pelajar terhadap pembelajaran fizik dan menentukan pengaruh sikap terhadap pencapaian fizik serta mengkaji perbezaan sikap terhadap pembelajaran dan pencapaian dalam kumpulan pelajar lelaki dengan pelajar perempuan. Populasi kajian adalah pelajar Kolej Matrikula...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Mohd Noor Badlilshah Abdul Kadir, Mohd Mustamam Abdul Karim, Nurulhuda Abd. Rahman
Format: Article
Language:English
Published: Pusat Pembangunan Mahasiswa & Perhubungan Alumni, Universiti Kebangsaan Malaysia 2016
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/10879/
http://journalarticle.ukm.my/10879/
http://journalarticle.ukm.my/10879/1/Artikel-3_Mohd-Noor-Badlilshah_KPGKMS.pdf
id ukm-10879
recordtype eprints
spelling ukm-108792017-10-24T12:22:43Z http://journalarticle.ukm.my/10879/ Sikap pelajar terhadap pembelajaran fizik dan hubungannya dengan pencapaian dalam kalangan pelajar sains Mohd Noor Badlilshah Abdul Kadir, Mohd Mustamam Abdul Karim, Nurulhuda Abd. Rahman, Kajian ini bertujuan meninjau sikap pelajar terhadap pembelajaran fizik dan menentukan pengaruh sikap terhadap pencapaian fizik serta mengkaji perbezaan sikap terhadap pembelajaran dan pencapaian dalam kumpulan pelajar lelaki dengan pelajar perempuan. Populasi kajian adalah pelajar Kolej Matrikulasi Selangor (N = 219). Soal selidik sikap terhadap pembelajaran fizik atau STPF yang mengandungi 16 item telah diedarkan kepada populasi kajian. Ujian statistik deskriptif digunakan bagi menentukan sikap responden terhadap pembelajaran fizik dan ujian regresi linear mudah digunakan bagi menentukan kesan sikap terhadap pencapaian fizik. Data kajian menunjukkan responden mempunyai sikap yang positif terhadap fizik, iaitu mirip profil pakar. Secara signifikan, kajian mendapati sikap dapat menjelaskan sebanyak 2.9 peratus terhadap varians pencapaian fizik. Ujian-t bebas juga menunjukkan terdapat perbezaan sikap antara pelajar lelaki dengan pelajar perempuan yang signifikan dan kecil. Namun tiada perbezaan dalam pencapaian fizik. Kajian ini mencadangkan supaya kurikulum sains dinilai semula supaya kelihatan lebih relevan, dinamik dan menarik. Kajian juga membuka ruang kepada penyelidik lain untuk meneroka faktor-faktor lain yang mungkin lebih mempengaruhi pencapaian fizik. Pusat Pembangunan Mahasiswa & Perhubungan Alumni, Universiti Kebangsaan Malaysia 2016 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/10879/1/Artikel-3_Mohd-Noor-Badlilshah_KPGKMS.pdf Mohd Noor Badlilshah Abdul Kadir, and Mohd Mustamam Abdul Karim, and Nurulhuda Abd. Rahman, (2016) Sikap pelajar terhadap pembelajaran fizik dan hubungannya dengan pencapaian dalam kalangan pelajar sains. Jurnal Personalia Pelajar, 19 (1). pp. 23-38. ISSN 0128-2735 http://www.ukm.my/personalia/publication-category/jilid-1/
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
language English
description Kajian ini bertujuan meninjau sikap pelajar terhadap pembelajaran fizik dan menentukan pengaruh sikap terhadap pencapaian fizik serta mengkaji perbezaan sikap terhadap pembelajaran dan pencapaian dalam kumpulan pelajar lelaki dengan pelajar perempuan. Populasi kajian adalah pelajar Kolej Matrikulasi Selangor (N = 219). Soal selidik sikap terhadap pembelajaran fizik atau STPF yang mengandungi 16 item telah diedarkan kepada populasi kajian. Ujian statistik deskriptif digunakan bagi menentukan sikap responden terhadap pembelajaran fizik dan ujian regresi linear mudah digunakan bagi menentukan kesan sikap terhadap pencapaian fizik. Data kajian menunjukkan responden mempunyai sikap yang positif terhadap fizik, iaitu mirip profil pakar. Secara signifikan, kajian mendapati sikap dapat menjelaskan sebanyak 2.9 peratus terhadap varians pencapaian fizik. Ujian-t bebas juga menunjukkan terdapat perbezaan sikap antara pelajar lelaki dengan pelajar perempuan yang signifikan dan kecil. Namun tiada perbezaan dalam pencapaian fizik. Kajian ini mencadangkan supaya kurikulum sains dinilai semula supaya kelihatan lebih relevan, dinamik dan menarik. Kajian juga membuka ruang kepada penyelidik lain untuk meneroka faktor-faktor lain yang mungkin lebih mempengaruhi pencapaian fizik.
format Article
author Mohd Noor Badlilshah Abdul Kadir,
Mohd Mustamam Abdul Karim,
Nurulhuda Abd. Rahman,
spellingShingle Mohd Noor Badlilshah Abdul Kadir,
Mohd Mustamam Abdul Karim,
Nurulhuda Abd. Rahman,
Sikap pelajar terhadap pembelajaran fizik dan hubungannya dengan pencapaian dalam kalangan pelajar sains
author_facet Mohd Noor Badlilshah Abdul Kadir,
Mohd Mustamam Abdul Karim,
Nurulhuda Abd. Rahman,
author_sort Mohd Noor Badlilshah Abdul Kadir,
title Sikap pelajar terhadap pembelajaran fizik dan hubungannya dengan pencapaian dalam kalangan pelajar sains
title_short Sikap pelajar terhadap pembelajaran fizik dan hubungannya dengan pencapaian dalam kalangan pelajar sains
title_full Sikap pelajar terhadap pembelajaran fizik dan hubungannya dengan pencapaian dalam kalangan pelajar sains
title_fullStr Sikap pelajar terhadap pembelajaran fizik dan hubungannya dengan pencapaian dalam kalangan pelajar sains
title_full_unstemmed Sikap pelajar terhadap pembelajaran fizik dan hubungannya dengan pencapaian dalam kalangan pelajar sains
title_sort sikap pelajar terhadap pembelajaran fizik dan hubungannya dengan pencapaian dalam kalangan pelajar sains
publisher Pusat Pembangunan Mahasiswa & Perhubungan Alumni, Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2016
url http://journalarticle.ukm.my/10879/
http://journalarticle.ukm.my/10879/
http://journalarticle.ukm.my/10879/1/Artikel-3_Mohd-Noor-Badlilshah_KPGKMS.pdf
first_indexed 2023-09-18T19:58:43Z
last_indexed 2023-09-18T19:58:43Z
_version_ 1777406704329162752