Tingkah laku inovatif dalam kalangan pelajar pascasiswazah: satu kajian rintis di Universiti Kebangsaan Malaysia
Kajian ini bertujuan untuk memahami konsep tingkah laku inovatif dan mengenalpasti dimensi atau faktor yang menyumbang kepada tingkah laku inovatif. Di samping itu, kajian ini juga bertujuan menguji kesahan dan kebolehpercayaan instrumen yang telah dibina oleh Dorenbosch, Van Engen dan Verhagen (2...
Main Authors: | , , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Pusat Pembangunan Mahasiswa dan Perhubungan Alumni, Universiti Kebangsaan Malaysia
2016
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/10891/ http://journalarticle.ukm.my/10891/ http://journalarticle.ukm.my/10891/1/Artikel-5_Nur-Atiqah-Abdullah_FEP.pdf |
Summary: | Kajian ini bertujuan untuk memahami konsep tingkah laku inovatif dan mengenalpasti dimensi atau faktor
yang menyumbang kepada tingkah laku inovatif. Di samping itu, kajian ini juga bertujuan menguji kesahan dan
kebolehpercayaan instrumen yang telah dibina oleh Dorenbosch, Van Engen dan Verhagen (2005) untuk mengukur
konstruk tingkah laku inovatif. Responden adalah terdiri daripada 126 orang pelajar pascasiswazah Universiti
Kebangsaan Malaysia yang mempunyai pengalaman kerja. Keputusan analisis faktor mengesahkan dua dimensi
yang menerangkan tingkah laku inovatif, iaitu faktor kreativiti dan implementasi idea, dengan nilai Bartlett’s Test
of Sphericity = 917.80, signifikan (p<0.05), nilai KMO (Kaiser-Meyer-Olkin measure of sampling adequacy) =
.922. Kedua-dua dimensi tersebut menyumbang sebanyak 70% kepada jumlah varian kumulatif. Keputusan ujian
korelasi menunjukkan hubungan yang kuat dan signifikan antara kreativiti dan implementasi idea dengan tingkah
laku inovatif. Sementara keputusan ujian alfa Cronbach menunjukkan kreativiti (α = .922), implementasi idea (α
= .845) dan tingkah laku inovatif (α = .929) mempunyai kebolehpercayaan yang tinggi. Akhir sekali implikasi
kajian dibincangkan. |
---|