Tingkah laku inovatif dalam kalangan pelajar pascasiswazah: satu kajian rintis di Universiti Kebangsaan Malaysia

Kajian ini bertujuan untuk memahami konsep tingkah laku inovatif dan mengenalpasti dimensi atau faktor yang menyumbang kepada tingkah laku inovatif. Di samping itu, kajian ini juga bertujuan menguji kesahan dan kebolehpercayaan instrumen yang telah dibina oleh Dorenbosch, Van Engen dan Verhagen (2...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Nur Atiqah Abdullah, Norazila Mat, Roshayati Abdul Hamid, Noor Hasni Juhdi
Format: Article
Language:English
Published: Pusat Pembangunan Mahasiswa dan Perhubungan Alumni, Universiti Kebangsaan Malaysia 2016
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/10891/
http://journalarticle.ukm.my/10891/
http://journalarticle.ukm.my/10891/1/Artikel-5_Nur-Atiqah-Abdullah_FEP.pdf
id ukm-10891
recordtype eprints
spelling ukm-108912017-10-31T00:25:56Z http://journalarticle.ukm.my/10891/ Tingkah laku inovatif dalam kalangan pelajar pascasiswazah: satu kajian rintis di Universiti Kebangsaan Malaysia Nur Atiqah Abdullah, Norazila Mat, Roshayati Abdul Hamid, Noor Hasni Juhdi, Kajian ini bertujuan untuk memahami konsep tingkah laku inovatif dan mengenalpasti dimensi atau faktor yang menyumbang kepada tingkah laku inovatif. Di samping itu, kajian ini juga bertujuan menguji kesahan dan kebolehpercayaan instrumen yang telah dibina oleh Dorenbosch, Van Engen dan Verhagen (2005) untuk mengukur konstruk tingkah laku inovatif. Responden adalah terdiri daripada 126 orang pelajar pascasiswazah Universiti Kebangsaan Malaysia yang mempunyai pengalaman kerja. Keputusan analisis faktor mengesahkan dua dimensi yang menerangkan tingkah laku inovatif, iaitu faktor kreativiti dan implementasi idea, dengan nilai Bartlett’s Test of Sphericity = 917.80, signifikan (p<0.05), nilai KMO (Kaiser-Meyer-Olkin measure of sampling adequacy) = .922. Kedua-dua dimensi tersebut menyumbang sebanyak 70% kepada jumlah varian kumulatif. Keputusan ujian korelasi menunjukkan hubungan yang kuat dan signifikan antara kreativiti dan implementasi idea dengan tingkah laku inovatif. Sementara keputusan ujian alfa Cronbach menunjukkan kreativiti (α = .922), implementasi idea (α = .845) dan tingkah laku inovatif (α = .929) mempunyai kebolehpercayaan yang tinggi. Akhir sekali implikasi kajian dibincangkan. Pusat Pembangunan Mahasiswa dan Perhubungan Alumni, Universiti Kebangsaan Malaysia 2016 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/10891/1/Artikel-5_Nur-Atiqah-Abdullah_FEP.pdf Nur Atiqah Abdullah, and Norazila Mat, and Roshayati Abdul Hamid, and Noor Hasni Juhdi, (2016) Tingkah laku inovatif dalam kalangan pelajar pascasiswazah: satu kajian rintis di Universiti Kebangsaan Malaysia. Jurnal Personalia Pelajar, 19 (2). pp. 41-48. ISSN 0128-2735 http://www.ukm.my/personalia/publication-category/jilid-2/
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
language English
description Kajian ini bertujuan untuk memahami konsep tingkah laku inovatif dan mengenalpasti dimensi atau faktor yang menyumbang kepada tingkah laku inovatif. Di samping itu, kajian ini juga bertujuan menguji kesahan dan kebolehpercayaan instrumen yang telah dibina oleh Dorenbosch, Van Engen dan Verhagen (2005) untuk mengukur konstruk tingkah laku inovatif. Responden adalah terdiri daripada 126 orang pelajar pascasiswazah Universiti Kebangsaan Malaysia yang mempunyai pengalaman kerja. Keputusan analisis faktor mengesahkan dua dimensi yang menerangkan tingkah laku inovatif, iaitu faktor kreativiti dan implementasi idea, dengan nilai Bartlett’s Test of Sphericity = 917.80, signifikan (p<0.05), nilai KMO (Kaiser-Meyer-Olkin measure of sampling adequacy) = .922. Kedua-dua dimensi tersebut menyumbang sebanyak 70% kepada jumlah varian kumulatif. Keputusan ujian korelasi menunjukkan hubungan yang kuat dan signifikan antara kreativiti dan implementasi idea dengan tingkah laku inovatif. Sementara keputusan ujian alfa Cronbach menunjukkan kreativiti (α = .922), implementasi idea (α = .845) dan tingkah laku inovatif (α = .929) mempunyai kebolehpercayaan yang tinggi. Akhir sekali implikasi kajian dibincangkan.
format Article
author Nur Atiqah Abdullah,
Norazila Mat,
Roshayati Abdul Hamid,
Noor Hasni Juhdi,
spellingShingle Nur Atiqah Abdullah,
Norazila Mat,
Roshayati Abdul Hamid,
Noor Hasni Juhdi,
Tingkah laku inovatif dalam kalangan pelajar pascasiswazah: satu kajian rintis di Universiti Kebangsaan Malaysia
author_facet Nur Atiqah Abdullah,
Norazila Mat,
Roshayati Abdul Hamid,
Noor Hasni Juhdi,
author_sort Nur Atiqah Abdullah,
title Tingkah laku inovatif dalam kalangan pelajar pascasiswazah: satu kajian rintis di Universiti Kebangsaan Malaysia
title_short Tingkah laku inovatif dalam kalangan pelajar pascasiswazah: satu kajian rintis di Universiti Kebangsaan Malaysia
title_full Tingkah laku inovatif dalam kalangan pelajar pascasiswazah: satu kajian rintis di Universiti Kebangsaan Malaysia
title_fullStr Tingkah laku inovatif dalam kalangan pelajar pascasiswazah: satu kajian rintis di Universiti Kebangsaan Malaysia
title_full_unstemmed Tingkah laku inovatif dalam kalangan pelajar pascasiswazah: satu kajian rintis di Universiti Kebangsaan Malaysia
title_sort tingkah laku inovatif dalam kalangan pelajar pascasiswazah: satu kajian rintis di universiti kebangsaan malaysia
publisher Pusat Pembangunan Mahasiswa dan Perhubungan Alumni, Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2016
url http://journalarticle.ukm.my/10891/
http://journalarticle.ukm.my/10891/
http://journalarticle.ukm.my/10891/1/Artikel-5_Nur-Atiqah-Abdullah_FEP.pdf
first_indexed 2023-09-18T19:58:45Z
last_indexed 2023-09-18T19:58:45Z
_version_ 1777406706084478976