Personaliti sebagai faktor ekstralinguistik yang mempengaruhi pembelajaran bahasa kedua dalam kalangan pelajar asing

Pengkaji melakukan kajian ini untuk melihat hubungan faktor ekstralinguistik bahasa kedua dengan pencapaian bahasa Melayu dalam kalangan pelajar asing di lima buah universiti di Malaysia. Pengkaji berminat untuk mengupas personaliti warna sebagai faktor ekstralinguistik yang mempengaruhi pembelaja...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Husna Hidayah Mansor, Rohaidah Kamaruddin
Format: Article
Language:English
Published: Institut Alam dan Tamadun Melayu, Universiti Kebangsaan Malaysia 2016
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/10905/
http://journalarticle.ukm.my/10905/
http://journalarticle.ukm.my/10905/1/IMAN-2016-0401-10.pdf
id ukm-10905
recordtype eprints
spelling ukm-109052017-10-31T03:22:11Z http://journalarticle.ukm.my/10905/ Personaliti sebagai faktor ekstralinguistik yang mempengaruhi pembelajaran bahasa kedua dalam kalangan pelajar asing Husna Hidayah Mansor, Rohaidah Kamaruddin, Pengkaji melakukan kajian ini untuk melihat hubungan faktor ekstralinguistik bahasa kedua dengan pencapaian bahasa Melayu dalam kalangan pelajar asing di lima buah universiti di Malaysia. Pengkaji berminat untuk mengupas personaliti warna sebagai faktor ekstralinguistik yang mempengaruhi pembelajaran bahasa kedua dalam kalangan pelajar asing di universiti-universiti di Malaysia. Hasil dapatan kajian menunjukkan personaliti pelajar-pelajar asing dipengaruhi oleh warna hijau, merah dan kuning yang menunjukkan mereka sanggup melakukan apa-apa sahaja untuk berjaya dan menguasai bahasa kedua yang dipelajarinya. Sampel kajian ini terdiri daripada 150 orang pelajar dari 27 buah negara yang mengambil bahasa Melayu sebagai bahasa asing di Universiti Putra Malaysia (UKM), Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Universiti Malaya (UM), Universiti Teknologi Malaysia (UTM) dan Universiti Sains Malaysia (USM). Institut Alam dan Tamadun Melayu, Universiti Kebangsaan Malaysia 2016-01 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/10905/1/IMAN-2016-0401-10.pdf Husna Hidayah Mansor, and Rohaidah Kamaruddin, (2016) Personaliti sebagai faktor ekstralinguistik yang mempengaruhi pembelajaran bahasa kedua dalam kalangan pelajar asing. Jurnal Antarabangsa Alam dan Tamadun Melayu (Iman), 4 (1). pp. 105-113. ISSN 2289-1706 http://www.ukm.my/iman/jilid-4-bil-1/
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
language English
description Pengkaji melakukan kajian ini untuk melihat hubungan faktor ekstralinguistik bahasa kedua dengan pencapaian bahasa Melayu dalam kalangan pelajar asing di lima buah universiti di Malaysia. Pengkaji berminat untuk mengupas personaliti warna sebagai faktor ekstralinguistik yang mempengaruhi pembelajaran bahasa kedua dalam kalangan pelajar asing di universiti-universiti di Malaysia. Hasil dapatan kajian menunjukkan personaliti pelajar-pelajar asing dipengaruhi oleh warna hijau, merah dan kuning yang menunjukkan mereka sanggup melakukan apa-apa sahaja untuk berjaya dan menguasai bahasa kedua yang dipelajarinya. Sampel kajian ini terdiri daripada 150 orang pelajar dari 27 buah negara yang mengambil bahasa Melayu sebagai bahasa asing di Universiti Putra Malaysia (UKM), Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Universiti Malaya (UM), Universiti Teknologi Malaysia (UTM) dan Universiti Sains Malaysia (USM).
format Article
author Husna Hidayah Mansor,
Rohaidah Kamaruddin,
spellingShingle Husna Hidayah Mansor,
Rohaidah Kamaruddin,
Personaliti sebagai faktor ekstralinguistik yang mempengaruhi pembelajaran bahasa kedua dalam kalangan pelajar asing
author_facet Husna Hidayah Mansor,
Rohaidah Kamaruddin,
author_sort Husna Hidayah Mansor,
title Personaliti sebagai faktor ekstralinguistik yang mempengaruhi pembelajaran bahasa kedua dalam kalangan pelajar asing
title_short Personaliti sebagai faktor ekstralinguistik yang mempengaruhi pembelajaran bahasa kedua dalam kalangan pelajar asing
title_full Personaliti sebagai faktor ekstralinguistik yang mempengaruhi pembelajaran bahasa kedua dalam kalangan pelajar asing
title_fullStr Personaliti sebagai faktor ekstralinguistik yang mempengaruhi pembelajaran bahasa kedua dalam kalangan pelajar asing
title_full_unstemmed Personaliti sebagai faktor ekstralinguistik yang mempengaruhi pembelajaran bahasa kedua dalam kalangan pelajar asing
title_sort personaliti sebagai faktor ekstralinguistik yang mempengaruhi pembelajaran bahasa kedua dalam kalangan pelajar asing
publisher Institut Alam dan Tamadun Melayu, Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2016
url http://journalarticle.ukm.my/10905/
http://journalarticle.ukm.my/10905/
http://journalarticle.ukm.my/10905/1/IMAN-2016-0401-10.pdf
first_indexed 2023-09-18T19:58:47Z
last_indexed 2023-09-18T19:58:47Z
_version_ 1777406708132347904