Keberkesanan perkhidmatan bas mini di Kota Kinabalu Sabah
Bas mini adalah satu mod daripada pengangkutan awam darat yang beroperasi di Sabah khususnya di Bandaraya Kota Kinabalu. Perkhidmatan pengangkutan ini amat diperlukan bagi menghubungkan antara kawasan bandar dengan kawasan luar bandar di Sabah. Namun operasi perkhidmatan bas mini sering dikaitkan...
Main Authors: | , , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2016
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/11089/ http://journalarticle.ukm.my/11089/ http://journalarticle.ukm.my/11089/1/16210-45516-1-PB.pdf |
id |
ukm-11089 |
---|---|
recordtype |
eprints |
spelling |
ukm-110892017-12-12T07:18:09Z http://journalarticle.ukm.my/11089/ Keberkesanan perkhidmatan bas mini di Kota Kinabalu Sabah Harifah Mohd Noor, Mazdi Marzuki, Jabil Mapjabil, Oliver Valentine Eboy, Bas mini adalah satu mod daripada pengangkutan awam darat yang beroperasi di Sabah khususnya di Bandaraya Kota Kinabalu. Perkhidmatan pengangkutan ini amat diperlukan bagi menghubungkan antara kawasan bandar dengan kawasan luar bandar di Sabah. Namun operasi perkhidmatan bas mini sering dikaitkan dengan ketidak berkesanan perkhidmatan yang diberikan kepada pengguna. Makalah ini bertujuan untuk mengkaji komponen-komponen yang menimbulkan ketidak keberkesanan perkhidmatan bas mini di Sabah. Metodologi kajian yang digunakan ialah kaji selidik terhadap 988 orang responden di Kota Kinabalu. Faktor analisis dan Confirmatory Factor Analysis (CFA) digunakan untuk menganalisis 24 parameter dalam mengkaji keberkesanan perkhidmatan bas mini. Hasil kajian menghasilkan tiga komponen keberkesanan perkhidmatan bas mini iaitu faktor keselesaan, kebolehsampaian dan keselamatan. Skor min bagi faktor kebolehsampaian bas mini lebih tinggi berbanding faktor keselamatan dan keselesaan. Penemuan ini membuktikan bas mini diperlukan penduduk di Sabah kerana kebolehsampaian yang tinggi. Namun faktor keselesaan dan keselamatan bas mini perlu diberi keutamaan oleh pihak berkuasa untuk penambahbaikan supaya menarik lebih ramai penduduk menggunakan perkhidmatan pengangkutan awam ini. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2016 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/11089/1/16210-45516-1-PB.pdf Harifah Mohd Noor, and Mazdi Marzuki, and Jabil Mapjabil, and Oliver Valentine Eboy, (2016) Keberkesanan perkhidmatan bas mini di Kota Kinabalu Sabah. Geografia : Malaysian Journal of Society and Space, 12 (12). pp. 50-62. ISSN 2180-2491 http://ejournal.ukm.my/gmjss/issue/view/874 |
repository_type |
Digital Repository |
institution_category |
Local University |
institution |
Universiti Kebangasaan Malaysia |
building |
UKM Institutional Repository |
collection |
Online Access |
language |
English |
description |
Bas mini adalah satu mod daripada pengangkutan awam darat yang beroperasi di Sabah khususnya di
Bandaraya Kota Kinabalu. Perkhidmatan pengangkutan ini amat diperlukan bagi menghubungkan antara
kawasan bandar dengan kawasan luar bandar di Sabah. Namun operasi perkhidmatan bas mini sering dikaitkan
dengan ketidak berkesanan perkhidmatan yang diberikan kepada pengguna. Makalah ini bertujuan untuk
mengkaji komponen-komponen yang menimbulkan ketidak keberkesanan perkhidmatan bas mini di Sabah.
Metodologi kajian yang digunakan ialah kaji selidik terhadap 988 orang responden di Kota Kinabalu. Faktor
analisis dan Confirmatory Factor Analysis (CFA) digunakan untuk menganalisis 24 parameter dalam mengkaji
keberkesanan perkhidmatan bas mini. Hasil kajian menghasilkan tiga komponen keberkesanan perkhidmatan
bas mini iaitu faktor keselesaan, kebolehsampaian dan keselamatan. Skor min bagi faktor kebolehsampaian bas
mini lebih tinggi berbanding faktor keselamatan dan keselesaan. Penemuan ini membuktikan bas mini
diperlukan penduduk di Sabah kerana kebolehsampaian yang tinggi. Namun faktor keselesaan dan keselamatan
bas mini perlu diberi keutamaan oleh pihak berkuasa untuk penambahbaikan supaya menarik lebih ramai
penduduk menggunakan perkhidmatan pengangkutan awam ini. |
format |
Article |
author |
Harifah Mohd Noor, Mazdi Marzuki, Jabil Mapjabil, Oliver Valentine Eboy, |
spellingShingle |
Harifah Mohd Noor, Mazdi Marzuki, Jabil Mapjabil, Oliver Valentine Eboy, Keberkesanan perkhidmatan bas mini di Kota Kinabalu Sabah |
author_facet |
Harifah Mohd Noor, Mazdi Marzuki, Jabil Mapjabil, Oliver Valentine Eboy, |
author_sort |
Harifah Mohd Noor, |
title |
Keberkesanan perkhidmatan bas mini di Kota Kinabalu Sabah |
title_short |
Keberkesanan perkhidmatan bas mini di Kota Kinabalu Sabah |
title_full |
Keberkesanan perkhidmatan bas mini di Kota Kinabalu Sabah |
title_fullStr |
Keberkesanan perkhidmatan bas mini di Kota Kinabalu Sabah |
title_full_unstemmed |
Keberkesanan perkhidmatan bas mini di Kota Kinabalu Sabah |
title_sort |
keberkesanan perkhidmatan bas mini di kota kinabalu sabah |
publisher |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia |
publishDate |
2016 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/11089/ http://journalarticle.ukm.my/11089/ http://journalarticle.ukm.my/11089/1/16210-45516-1-PB.pdf |
first_indexed |
2023-09-18T19:59:19Z |
last_indexed |
2023-09-18T19:59:19Z |
_version_ |
1777406741807366144 |