Keberkesanan perkhidmatan bas mini di Kota Kinabalu Sabah

Bas mini adalah satu mod daripada pengangkutan awam darat yang beroperasi di Sabah khususnya di Bandaraya Kota Kinabalu. Perkhidmatan pengangkutan ini amat diperlukan bagi menghubungkan antara kawasan bandar dengan kawasan luar bandar di Sabah. Namun operasi perkhidmatan bas mini sering dikaitkan...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Harifah Mohd Noor, Mazdi Marzuki, Jabil Mapjabil, Oliver Valentine Eboy
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2016
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/11089/
http://journalarticle.ukm.my/11089/
http://journalarticle.ukm.my/11089/1/16210-45516-1-PB.pdf
id ukm-11089
recordtype eprints
spelling ukm-110892017-12-12T07:18:09Z http://journalarticle.ukm.my/11089/ Keberkesanan perkhidmatan bas mini di Kota Kinabalu Sabah Harifah Mohd Noor, Mazdi Marzuki, Jabil Mapjabil, Oliver Valentine Eboy, Bas mini adalah satu mod daripada pengangkutan awam darat yang beroperasi di Sabah khususnya di Bandaraya Kota Kinabalu. Perkhidmatan pengangkutan ini amat diperlukan bagi menghubungkan antara kawasan bandar dengan kawasan luar bandar di Sabah. Namun operasi perkhidmatan bas mini sering dikaitkan dengan ketidak berkesanan perkhidmatan yang diberikan kepada pengguna. Makalah ini bertujuan untuk mengkaji komponen-komponen yang menimbulkan ketidak keberkesanan perkhidmatan bas mini di Sabah. Metodologi kajian yang digunakan ialah kaji selidik terhadap 988 orang responden di Kota Kinabalu. Faktor analisis dan Confirmatory Factor Analysis (CFA) digunakan untuk menganalisis 24 parameter dalam mengkaji keberkesanan perkhidmatan bas mini. Hasil kajian menghasilkan tiga komponen keberkesanan perkhidmatan bas mini iaitu faktor keselesaan, kebolehsampaian dan keselamatan. Skor min bagi faktor kebolehsampaian bas mini lebih tinggi berbanding faktor keselamatan dan keselesaan. Penemuan ini membuktikan bas mini diperlukan penduduk di Sabah kerana kebolehsampaian yang tinggi. Namun faktor keselesaan dan keselamatan bas mini perlu diberi keutamaan oleh pihak berkuasa untuk penambahbaikan supaya menarik lebih ramai penduduk menggunakan perkhidmatan pengangkutan awam ini. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2016 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/11089/1/16210-45516-1-PB.pdf Harifah Mohd Noor, and Mazdi Marzuki, and Jabil Mapjabil, and Oliver Valentine Eboy, (2016) Keberkesanan perkhidmatan bas mini di Kota Kinabalu Sabah. Geografia : Malaysian Journal of Society and Space, 12 (12). pp. 50-62. ISSN 2180-2491 http://ejournal.ukm.my/gmjss/issue/view/874
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
language English
description Bas mini adalah satu mod daripada pengangkutan awam darat yang beroperasi di Sabah khususnya di Bandaraya Kota Kinabalu. Perkhidmatan pengangkutan ini amat diperlukan bagi menghubungkan antara kawasan bandar dengan kawasan luar bandar di Sabah. Namun operasi perkhidmatan bas mini sering dikaitkan dengan ketidak berkesanan perkhidmatan yang diberikan kepada pengguna. Makalah ini bertujuan untuk mengkaji komponen-komponen yang menimbulkan ketidak keberkesanan perkhidmatan bas mini di Sabah. Metodologi kajian yang digunakan ialah kaji selidik terhadap 988 orang responden di Kota Kinabalu. Faktor analisis dan Confirmatory Factor Analysis (CFA) digunakan untuk menganalisis 24 parameter dalam mengkaji keberkesanan perkhidmatan bas mini. Hasil kajian menghasilkan tiga komponen keberkesanan perkhidmatan bas mini iaitu faktor keselesaan, kebolehsampaian dan keselamatan. Skor min bagi faktor kebolehsampaian bas mini lebih tinggi berbanding faktor keselamatan dan keselesaan. Penemuan ini membuktikan bas mini diperlukan penduduk di Sabah kerana kebolehsampaian yang tinggi. Namun faktor keselesaan dan keselamatan bas mini perlu diberi keutamaan oleh pihak berkuasa untuk penambahbaikan supaya menarik lebih ramai penduduk menggunakan perkhidmatan pengangkutan awam ini.
format Article
author Harifah Mohd Noor,
Mazdi Marzuki,
Jabil Mapjabil,
Oliver Valentine Eboy,
spellingShingle Harifah Mohd Noor,
Mazdi Marzuki,
Jabil Mapjabil,
Oliver Valentine Eboy,
Keberkesanan perkhidmatan bas mini di Kota Kinabalu Sabah
author_facet Harifah Mohd Noor,
Mazdi Marzuki,
Jabil Mapjabil,
Oliver Valentine Eboy,
author_sort Harifah Mohd Noor,
title Keberkesanan perkhidmatan bas mini di Kota Kinabalu Sabah
title_short Keberkesanan perkhidmatan bas mini di Kota Kinabalu Sabah
title_full Keberkesanan perkhidmatan bas mini di Kota Kinabalu Sabah
title_fullStr Keberkesanan perkhidmatan bas mini di Kota Kinabalu Sabah
title_full_unstemmed Keberkesanan perkhidmatan bas mini di Kota Kinabalu Sabah
title_sort keberkesanan perkhidmatan bas mini di kota kinabalu sabah
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2016
url http://journalarticle.ukm.my/11089/
http://journalarticle.ukm.my/11089/
http://journalarticle.ukm.my/11089/1/16210-45516-1-PB.pdf
first_indexed 2023-09-18T19:59:19Z
last_indexed 2023-09-18T19:59:19Z
_version_ 1777406741807366144