Kelestarian kualiti perkhidmatan ekopelancongan: aplikasi model analisa ‘Gap’ bagi memahami kepuasan pelancong zoo Malaysia

Sektor ekopelancongan di Malaysia dilihat semakin hari semakin mendapat sambutan pelancong tempatan dan antarabangsa. Keprihatinan terhadap kelestarian alam sekitar telah membuatkan sektor ekopelancongan mendapat tempat dihati pelancong yang mahu melihat kestabilan ekosistem dan kelestarian sejagat...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Muhammad Faiz Saumi, Izzal Asnira Zolkepli
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2017
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/11310/
http://journalarticle.ukm.my/11310/
http://journalarticle.ukm.my/11310/1/13523-60328-1-PB.pdf
id ukm-11310
recordtype eprints
spelling ukm-113102018-01-24T13:46:52Z http://journalarticle.ukm.my/11310/ Kelestarian kualiti perkhidmatan ekopelancongan: aplikasi model analisa ‘Gap’ bagi memahami kepuasan pelancong zoo Malaysia Muhammad Faiz Saumi, Izzal Asnira Zolkepli, Sektor ekopelancongan di Malaysia dilihat semakin hari semakin mendapat sambutan pelancong tempatan dan antarabangsa. Keprihatinan terhadap kelestarian alam sekitar telah membuatkan sektor ekopelancongan mendapat tempat dihati pelancong yang mahu melihat kestabilan ekosistem dan kelestarian sejagat dicapai selaras dengan kemajuan sektor pelancongan tersebut. Bagi memastikan kejayaan digapai, pengusaha destinasi ekopelancongan perlu mengambil peranan dan turut bertanggungjawab terhadap keseluruhan kualiti perkhidmatan yang disediakan terutamanya dari segi pengurusan, penyelenggaraan, infrastruktur dan aktiviti pemasaran. Tanpa perlaksanaan dan pemantauan yang baik, pengunjung tidak akan dapat menikmati kepuasan secara holistik. Kelestarian dalam sektor pelancongan amnya dan ekopelancongan khasnya adalah penting untuk menjamin kehadiran pelancong secara berterusan. Oleh yang demikian, kajian ini dicorak untuk menganalisa kualiti perkhidmatan (SERVQUAL) destinasi ekopelancongan di Malaysia dengan melihat pada perbezaan yang wujud di antara jurang persepsi dan jangkaan pelancong dengan mengaplikasikan ‘Gap Analysis Model’. Kepuasan pelancong dikaji menggunakan item penilaian persepsi dan jangkaan berdasarkan 5 dimensi SERVQUAL. Dimensi yang diukur melalui skor item persepsi dan jangkaan telah menunjukkan bahawa pelancong mencapai tahap kepuasan dengan nilai jurang -0.731, yang memberi indikasi bahawa kepuasan terhadap kualiti perkhidmatan adalah pada tahap yang baik. Dapatan kajian melalui ‘Gap Analysis Model’ ini adalah penting untuk mengenal pasti jenis kualiti perkhidmatan yang berada pada tahap kritikal dan perlu diperbaiki oleh pengusaha destinasi ekopelancongan agar kelestarian sektor pelancongan terutamanya ekopelancongan dapat dilaksanakan secara tuntas. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2017 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/11310/1/13523-60328-1-PB.pdf Muhammad Faiz Saumi, and Izzal Asnira Zolkepli, (2017) Kelestarian kualiti perkhidmatan ekopelancongan: aplikasi model analisa ‘Gap’ bagi memahami kepuasan pelancong zoo Malaysia. Jurnal Pengurusan, 49 (2017). pp. 141-154. ISSN 0127-2713 http://ejournal.ukm.my/pengurusan/issue/view/975
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
language English
description Sektor ekopelancongan di Malaysia dilihat semakin hari semakin mendapat sambutan pelancong tempatan dan antarabangsa. Keprihatinan terhadap kelestarian alam sekitar telah membuatkan sektor ekopelancongan mendapat tempat dihati pelancong yang mahu melihat kestabilan ekosistem dan kelestarian sejagat dicapai selaras dengan kemajuan sektor pelancongan tersebut. Bagi memastikan kejayaan digapai, pengusaha destinasi ekopelancongan perlu mengambil peranan dan turut bertanggungjawab terhadap keseluruhan kualiti perkhidmatan yang disediakan terutamanya dari segi pengurusan, penyelenggaraan, infrastruktur dan aktiviti pemasaran. Tanpa perlaksanaan dan pemantauan yang baik, pengunjung tidak akan dapat menikmati kepuasan secara holistik. Kelestarian dalam sektor pelancongan amnya dan ekopelancongan khasnya adalah penting untuk menjamin kehadiran pelancong secara berterusan. Oleh yang demikian, kajian ini dicorak untuk menganalisa kualiti perkhidmatan (SERVQUAL) destinasi ekopelancongan di Malaysia dengan melihat pada perbezaan yang wujud di antara jurang persepsi dan jangkaan pelancong dengan mengaplikasikan ‘Gap Analysis Model’. Kepuasan pelancong dikaji menggunakan item penilaian persepsi dan jangkaan berdasarkan 5 dimensi SERVQUAL. Dimensi yang diukur melalui skor item persepsi dan jangkaan telah menunjukkan bahawa pelancong mencapai tahap kepuasan dengan nilai jurang -0.731, yang memberi indikasi bahawa kepuasan terhadap kualiti perkhidmatan adalah pada tahap yang baik. Dapatan kajian melalui ‘Gap Analysis Model’ ini adalah penting untuk mengenal pasti jenis kualiti perkhidmatan yang berada pada tahap kritikal dan perlu diperbaiki oleh pengusaha destinasi ekopelancongan agar kelestarian sektor pelancongan terutamanya ekopelancongan dapat dilaksanakan secara tuntas.
format Article
author Muhammad Faiz Saumi,
Izzal Asnira Zolkepli,
spellingShingle Muhammad Faiz Saumi,
Izzal Asnira Zolkepli,
Kelestarian kualiti perkhidmatan ekopelancongan: aplikasi model analisa ‘Gap’ bagi memahami kepuasan pelancong zoo Malaysia
author_facet Muhammad Faiz Saumi,
Izzal Asnira Zolkepli,
author_sort Muhammad Faiz Saumi,
title Kelestarian kualiti perkhidmatan ekopelancongan: aplikasi model analisa ‘Gap’ bagi memahami kepuasan pelancong zoo Malaysia
title_short Kelestarian kualiti perkhidmatan ekopelancongan: aplikasi model analisa ‘Gap’ bagi memahami kepuasan pelancong zoo Malaysia
title_full Kelestarian kualiti perkhidmatan ekopelancongan: aplikasi model analisa ‘Gap’ bagi memahami kepuasan pelancong zoo Malaysia
title_fullStr Kelestarian kualiti perkhidmatan ekopelancongan: aplikasi model analisa ‘Gap’ bagi memahami kepuasan pelancong zoo Malaysia
title_full_unstemmed Kelestarian kualiti perkhidmatan ekopelancongan: aplikasi model analisa ‘Gap’ bagi memahami kepuasan pelancong zoo Malaysia
title_sort kelestarian kualiti perkhidmatan ekopelancongan: aplikasi model analisa ‘gap’ bagi memahami kepuasan pelancong zoo malaysia
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2017
url http://journalarticle.ukm.my/11310/
http://journalarticle.ukm.my/11310/
http://journalarticle.ukm.my/11310/1/13523-60328-1-PB.pdf
first_indexed 2023-09-18T19:59:58Z
last_indexed 2023-09-18T19:59:58Z
_version_ 1777406782548738048