Kelestarian kualiti perkhidmatan ekopelancongan: aplikasi model analisa ‘Gap’ bagi memahami kepuasan pelancong zoo Malaysia
Sektor ekopelancongan di Malaysia dilihat semakin hari semakin mendapat sambutan pelancong tempatan dan antarabangsa. Keprihatinan terhadap kelestarian alam sekitar telah membuatkan sektor ekopelancongan mendapat tempat dihati pelancong yang mahu melihat kestabilan ekosistem dan kelestarian sejagat...
| Main Authors: | , |
|---|---|
| Format: | Article |
| Language: | English |
| Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2017
|
| Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/11310/ http://journalarticle.ukm.my/11310/ http://journalarticle.ukm.my/11310/1/13523-60328-1-PB.pdf |
| id |
ukm-11310 |
|---|---|
| recordtype |
eprints |
| spelling |
ukm-113102018-01-24T13:46:52Z http://journalarticle.ukm.my/11310/ Kelestarian kualiti perkhidmatan ekopelancongan: aplikasi model analisa ‘Gap’ bagi memahami kepuasan pelancong zoo Malaysia Muhammad Faiz Saumi, Izzal Asnira Zolkepli, Sektor ekopelancongan di Malaysia dilihat semakin hari semakin mendapat sambutan pelancong tempatan dan antarabangsa. Keprihatinan terhadap kelestarian alam sekitar telah membuatkan sektor ekopelancongan mendapat tempat dihati pelancong yang mahu melihat kestabilan ekosistem dan kelestarian sejagat dicapai selaras dengan kemajuan sektor pelancongan tersebut. Bagi memastikan kejayaan digapai, pengusaha destinasi ekopelancongan perlu mengambil peranan dan turut bertanggungjawab terhadap keseluruhan kualiti perkhidmatan yang disediakan terutamanya dari segi pengurusan, penyelenggaraan, infrastruktur dan aktiviti pemasaran. Tanpa perlaksanaan dan pemantauan yang baik, pengunjung tidak akan dapat menikmati kepuasan secara holistik. Kelestarian dalam sektor pelancongan amnya dan ekopelancongan khasnya adalah penting untuk menjamin kehadiran pelancong secara berterusan. Oleh yang demikian, kajian ini dicorak untuk menganalisa kualiti perkhidmatan (SERVQUAL) destinasi ekopelancongan di Malaysia dengan melihat pada perbezaan yang wujud di antara jurang persepsi dan jangkaan pelancong dengan mengaplikasikan ‘Gap Analysis Model’. Kepuasan pelancong dikaji menggunakan item penilaian persepsi dan jangkaan berdasarkan 5 dimensi SERVQUAL. Dimensi yang diukur melalui skor item persepsi dan jangkaan telah menunjukkan bahawa pelancong mencapai tahap kepuasan dengan nilai jurang -0.731, yang memberi indikasi bahawa kepuasan terhadap kualiti perkhidmatan adalah pada tahap yang baik. Dapatan kajian melalui ‘Gap Analysis Model’ ini adalah penting untuk mengenal pasti jenis kualiti perkhidmatan yang berada pada tahap kritikal dan perlu diperbaiki oleh pengusaha destinasi ekopelancongan agar kelestarian sektor pelancongan terutamanya ekopelancongan dapat dilaksanakan secara tuntas. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2017 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/11310/1/13523-60328-1-PB.pdf Muhammad Faiz Saumi, and Izzal Asnira Zolkepli, (2017) Kelestarian kualiti perkhidmatan ekopelancongan: aplikasi model analisa ‘Gap’ bagi memahami kepuasan pelancong zoo Malaysia. Jurnal Pengurusan, 49 (2017). pp. 141-154. ISSN 0127-2713 http://ejournal.ukm.my/pengurusan/issue/view/975 |
| repository_type |
Digital Repository |
| institution_category |
Local University |
| institution |
Universiti Kebangasaan Malaysia |
| building |
UKM Institutional Repository |
| collection |
Online Access |
| language |
English |
| description |
Sektor ekopelancongan di Malaysia dilihat semakin hari semakin mendapat sambutan pelancong tempatan dan antarabangsa. Keprihatinan terhadap kelestarian alam sekitar telah membuatkan sektor ekopelancongan mendapat tempat dihati pelancong yang mahu melihat kestabilan ekosistem dan kelestarian sejagat dicapai selaras dengan kemajuan sektor pelancongan tersebut. Bagi memastikan kejayaan digapai, pengusaha destinasi ekopelancongan perlu mengambil peranan dan turut bertanggungjawab terhadap keseluruhan kualiti perkhidmatan yang disediakan terutamanya dari segi pengurusan, penyelenggaraan, infrastruktur dan aktiviti pemasaran. Tanpa perlaksanaan dan pemantauan yang baik, pengunjung tidak akan dapat menikmati kepuasan secara holistik. Kelestarian dalam sektor pelancongan amnya dan ekopelancongan khasnya adalah penting untuk menjamin kehadiran pelancong secara berterusan. Oleh yang demikian, kajian ini dicorak untuk menganalisa kualiti perkhidmatan (SERVQUAL) destinasi ekopelancongan di Malaysia dengan melihat pada perbezaan yang wujud di antara jurang persepsi dan jangkaan pelancong dengan mengaplikasikan ‘Gap Analysis Model’. Kepuasan pelancong dikaji menggunakan item penilaian persepsi dan jangkaan berdasarkan 5 dimensi SERVQUAL. Dimensi yang diukur melalui skor item persepsi dan jangkaan telah menunjukkan bahawa pelancong mencapai tahap kepuasan dengan nilai jurang -0.731, yang memberi indikasi bahawa kepuasan terhadap kualiti perkhidmatan adalah pada tahap yang baik. Dapatan kajian melalui ‘Gap Analysis Model’ ini adalah penting untuk mengenal pasti jenis kualiti perkhidmatan yang berada pada tahap kritikal dan perlu diperbaiki oleh pengusaha destinasi ekopelancongan agar kelestarian sektor pelancongan terutamanya ekopelancongan dapat dilaksanakan secara tuntas. |
| format |
Article |
| author |
Muhammad Faiz Saumi, Izzal Asnira Zolkepli, |
| spellingShingle |
Muhammad Faiz Saumi, Izzal Asnira Zolkepli, Kelestarian kualiti perkhidmatan ekopelancongan: aplikasi model analisa ‘Gap’ bagi memahami kepuasan pelancong zoo Malaysia |
| author_facet |
Muhammad Faiz Saumi, Izzal Asnira Zolkepli, |
| author_sort |
Muhammad Faiz Saumi, |
| title |
Kelestarian kualiti perkhidmatan ekopelancongan: aplikasi model analisa ‘Gap’ bagi memahami kepuasan pelancong zoo Malaysia |
| title_short |
Kelestarian kualiti perkhidmatan ekopelancongan: aplikasi model analisa ‘Gap’ bagi memahami kepuasan pelancong zoo Malaysia |
| title_full |
Kelestarian kualiti perkhidmatan ekopelancongan: aplikasi model analisa ‘Gap’ bagi memahami kepuasan pelancong zoo Malaysia |
| title_fullStr |
Kelestarian kualiti perkhidmatan ekopelancongan: aplikasi model analisa ‘Gap’ bagi memahami kepuasan pelancong zoo Malaysia |
| title_full_unstemmed |
Kelestarian kualiti perkhidmatan ekopelancongan: aplikasi model analisa ‘Gap’ bagi memahami kepuasan pelancong zoo Malaysia |
| title_sort |
kelestarian kualiti perkhidmatan ekopelancongan: aplikasi model analisa ‘gap’ bagi memahami kepuasan pelancong zoo malaysia |
| publisher |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia |
| publishDate |
2017 |
| url |
http://journalarticle.ukm.my/11310/ http://journalarticle.ukm.my/11310/ http://journalarticle.ukm.my/11310/1/13523-60328-1-PB.pdf |
| first_indexed |
2023-09-18T19:59:58Z |
| last_indexed |
2023-09-18T19:59:58Z |
| _version_ |
1777406782548738048 |