Penyerapan elemen falsafah bahasa untuk penyatupaduan nasional di Sekolah Kluster Kecemerlangan (Kebitaraan Bahasa Melayu)

Kajian ini bertujuan untuk menentukan tahap pelaksanaan dan interpretasi terhadap penyerapan elemen falsafah bahasa untuk penyatupaduan nasional dalam kalangan guru Bahasa Melayudi Sekolah Kluster Kecemerlangan (Kebitaraan Bahasa Melayu). Data yang dikumpul oleh kaji selidik yang melibatkan 310...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Mohd Khaidir Abdul Wahab, Mohd Rashid Md. Idris, Abdul Kadir Ariffin
Format: Article
Language:English
Published: Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia 2017
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/11352/
http://journalarticle.ukm.my/11352/
http://journalarticle.ukm.my/11352/1/147-286-1-SM.pdf
id ukm-11352
recordtype eprints
spelling ukm-113522018-02-09T09:28:57Z http://journalarticle.ukm.my/11352/ Penyerapan elemen falsafah bahasa untuk penyatupaduan nasional di Sekolah Kluster Kecemerlangan (Kebitaraan Bahasa Melayu) Mohd Khaidir Abdul Wahab, Mohd Rashid Md. Idris, Abdul Kadir Ariffin, Kajian ini bertujuan untuk menentukan tahap pelaksanaan dan interpretasi terhadap penyerapan elemen falsafah bahasa untuk penyatupaduan nasional dalam kalangan guru Bahasa Melayudi Sekolah Kluster Kecemerlangan (Kebitaraan Bahasa Melayu). Data yang dikumpul oleh kaji selidik yang melibatkan 310 guru dari 41 buah Sekolah Kluster Kecemerlangan (Kebitaraan Bahasa Melayu). Daripada jumlah tersebut, tujuh buah SKK (Kebitaraan Bahasa Melayu) di negeri Perak, sembilan buah SKK (Kebitaraan Bahasa Melayu) di negeri Selangor, 16 buah SKK (Kebitaraan Bahasa Melayu) di negeri Pahang dan sembilan buah SKK (Kebitaraan Bahasa Melayu) di Negeri Sembilan. Data dianalisis menggunakan statistik deskriptif untuk menentukan tahap pelaksanaan dan interpretasi penyerapan elemen falsafah bahasa untuk penyatupaduan nasional.Keputusan menunjukkan bahawa guru Bahasa Melayu di Sekolah Kluster Kecemerlangan (Kebitaraan Bahasa Melayu) melaksanakan penyerapan elemen falsafah bahasa dalam pembelajaran dan pemudah cara (PdPc) Bahasa Melayu di peringkat tinggi (min skor 3.80 hingga 5.00).Kajian ini memberi sumbangan yang besar dengan memperluaskan skop dan peranan falsafah bahasa daripada bidang yang hanya berfokus kepada pendidikan bahasa kepada usaha penyatupaduan nasional. Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia 2017-11 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/11352/1/147-286-1-SM.pdf Mohd Khaidir Abdul Wahab, and Mohd Rashid Md. Idris, and Abdul Kadir Ariffin, (2017) Penyerapan elemen falsafah bahasa untuk penyatupaduan nasional di Sekolah Kluster Kecemerlangan (Kebitaraan Bahasa Melayu). Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu ;Malay Language Education (MyLEJ), 7 (2). pp. 13-29. ISSN 2180-4842 http://spaj.ukm.my/jpbm/index.php/jpbm/issue/view/45
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
language English
description Kajian ini bertujuan untuk menentukan tahap pelaksanaan dan interpretasi terhadap penyerapan elemen falsafah bahasa untuk penyatupaduan nasional dalam kalangan guru Bahasa Melayudi Sekolah Kluster Kecemerlangan (Kebitaraan Bahasa Melayu). Data yang dikumpul oleh kaji selidik yang melibatkan 310 guru dari 41 buah Sekolah Kluster Kecemerlangan (Kebitaraan Bahasa Melayu). Daripada jumlah tersebut, tujuh buah SKK (Kebitaraan Bahasa Melayu) di negeri Perak, sembilan buah SKK (Kebitaraan Bahasa Melayu) di negeri Selangor, 16 buah SKK (Kebitaraan Bahasa Melayu) di negeri Pahang dan sembilan buah SKK (Kebitaraan Bahasa Melayu) di Negeri Sembilan. Data dianalisis menggunakan statistik deskriptif untuk menentukan tahap pelaksanaan dan interpretasi penyerapan elemen falsafah bahasa untuk penyatupaduan nasional.Keputusan menunjukkan bahawa guru Bahasa Melayu di Sekolah Kluster Kecemerlangan (Kebitaraan Bahasa Melayu) melaksanakan penyerapan elemen falsafah bahasa dalam pembelajaran dan pemudah cara (PdPc) Bahasa Melayu di peringkat tinggi (min skor 3.80 hingga 5.00).Kajian ini memberi sumbangan yang besar dengan memperluaskan skop dan peranan falsafah bahasa daripada bidang yang hanya berfokus kepada pendidikan bahasa kepada usaha penyatupaduan nasional.
format Article
author Mohd Khaidir Abdul Wahab,
Mohd Rashid Md. Idris,
Abdul Kadir Ariffin,
spellingShingle Mohd Khaidir Abdul Wahab,
Mohd Rashid Md. Idris,
Abdul Kadir Ariffin,
Penyerapan elemen falsafah bahasa untuk penyatupaduan nasional di Sekolah Kluster Kecemerlangan (Kebitaraan Bahasa Melayu)
author_facet Mohd Khaidir Abdul Wahab,
Mohd Rashid Md. Idris,
Abdul Kadir Ariffin,
author_sort Mohd Khaidir Abdul Wahab,
title Penyerapan elemen falsafah bahasa untuk penyatupaduan nasional di Sekolah Kluster Kecemerlangan (Kebitaraan Bahasa Melayu)
title_short Penyerapan elemen falsafah bahasa untuk penyatupaduan nasional di Sekolah Kluster Kecemerlangan (Kebitaraan Bahasa Melayu)
title_full Penyerapan elemen falsafah bahasa untuk penyatupaduan nasional di Sekolah Kluster Kecemerlangan (Kebitaraan Bahasa Melayu)
title_fullStr Penyerapan elemen falsafah bahasa untuk penyatupaduan nasional di Sekolah Kluster Kecemerlangan (Kebitaraan Bahasa Melayu)
title_full_unstemmed Penyerapan elemen falsafah bahasa untuk penyatupaduan nasional di Sekolah Kluster Kecemerlangan (Kebitaraan Bahasa Melayu)
title_sort penyerapan elemen falsafah bahasa untuk penyatupaduan nasional di sekolah kluster kecemerlangan (kebitaraan bahasa melayu)
publisher Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2017
url http://journalarticle.ukm.my/11352/
http://journalarticle.ukm.my/11352/
http://journalarticle.ukm.my/11352/1/147-286-1-SM.pdf
first_indexed 2023-09-18T20:00:04Z
last_indexed 2023-09-18T20:00:04Z
_version_ 1777406788736385024