Penggunaan kaedah pembelajaran koperatif Jigsaw II terhadap pencapaian pembelajaran teks puisi tradisional dalam kalangan pelajar kolej vokasional
Isu yang sentiasa dibangkitkan dalam pembelajaran Kesusasteraan Melayu adalah mengenai masalah untuk memahami teks sastera yang dikaji di samping persekitaran pembelajaran yang membosankan. Selain itu, terdapat juga guru-guru yang masih kurang pengetahuan mengenai tahap pelaksanaan teknik Jigsaw...
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia
2017
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/11354/ http://journalarticle.ukm.my/11354/ http://journalarticle.ukm.my/11354/1/149-290-1-SM.pdf |
id |
ukm-11354 |
---|---|
recordtype |
eprints |
spelling |
ukm-113542018-02-09T09:30:46Z http://journalarticle.ukm.my/11354/ Penggunaan kaedah pembelajaran koperatif Jigsaw II terhadap pencapaian pembelajaran teks puisi tradisional dalam kalangan pelajar kolej vokasional Nur Syaza Farha Diyazid, Shamsudin Othman, Azhar Md. Sabil, Isu yang sentiasa dibangkitkan dalam pembelajaran Kesusasteraan Melayu adalah mengenai masalah untuk memahami teks sastera yang dikaji di samping persekitaran pembelajaran yang membosankan. Selain itu, terdapat juga guru-guru yang masih kurang pengetahuan mengenai tahap pelaksanaan teknik Jigsaw II menyebabkan teknik ini masih jarang digunakan dalam pembelajaran. Masih terdapat guru-guru yang mengamalkan kaedah pembelajaran bersifat tradisional menyebabkan para pelajar berasa bosan dan sukar untuk menguasai mesej yang cuba disampaikan melalui teks sastera. Secara khusus, pengkaji ingin mengkaji sejauh mana berkesannya kaedah pembelajaran koperatif Jigsaw II dalam meningkatkan prestasi kefahaman pelajar terhadap kemahiran membaca teks sastera melalui 5 tahap pelaksanaan Jigsaw II yang telah digariskan oleh Slavin (1995). Kajian yang berbentuk kuasi eksperimen ini melibatkan 60 orang responden, iaitu 30 orang dalam kumpulan kawalan dan 30 orang dalam kumpulan eksperimen. Soal selidik dan set kuiz sebelum dan selepas pelaksanaan teknik Jigsaw II diberikan. Hasil kajian menunjukkan teknik Jigsaw II berkesan dalam meningkatkan pencapaian pembelajaran dalam teks puisi tradisional kumpulan eksperimen berbanding kumpulan kawalan. Teknik Jigsaw II juga memupuk suasana pembelajaran yang aktif dan tanggungjawab untuk menuntut ilmu pengetahuan yang tinggi dalam kalangan responden. Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia 2017-11 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/11354/1/149-290-1-SM.pdf Nur Syaza Farha Diyazid, and Shamsudin Othman, and Azhar Md. Sabil, (2017) Penggunaan kaedah pembelajaran koperatif Jigsaw II terhadap pencapaian pembelajaran teks puisi tradisional dalam kalangan pelajar kolej vokasional. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu ;Malay Language Education (MyLEJ), 7 (2). pp. 41-50. ISSN 2180-4842 http://spaj.ukm.my/jpbm/index.php/jpbm/issue/view/45 |
repository_type |
Digital Repository |
institution_category |
Local University |
institution |
Universiti Kebangasaan Malaysia |
building |
UKM Institutional Repository |
collection |
Online Access |
language |
English |
description |
Isu yang sentiasa dibangkitkan dalam pembelajaran Kesusasteraan Melayu
adalah mengenai masalah untuk memahami teks sastera yang dikaji di samping
persekitaran pembelajaran yang membosankan. Selain itu, terdapat juga guru-guru
yang masih kurang pengetahuan mengenai tahap pelaksanaan teknik Jigsaw II
menyebabkan teknik ini masih jarang digunakan dalam pembelajaran. Masih terdapat
guru-guru yang mengamalkan kaedah pembelajaran bersifat tradisional menyebabkan
para pelajar berasa bosan dan sukar untuk menguasai mesej yang cuba disampaikan
melalui teks sastera. Secara khusus, pengkaji ingin mengkaji sejauh mana
berkesannya kaedah pembelajaran koperatif Jigsaw II dalam meningkatkan prestasi
kefahaman pelajar terhadap kemahiran membaca teks sastera melalui 5 tahap
pelaksanaan Jigsaw II yang telah digariskan oleh Slavin (1995). Kajian yang
berbentuk kuasi eksperimen ini melibatkan 60 orang responden, iaitu 30 orang dalam
kumpulan kawalan dan 30 orang dalam kumpulan eksperimen. Soal selidik dan set
kuiz sebelum dan selepas pelaksanaan teknik Jigsaw II diberikan. Hasil kajian
menunjukkan teknik Jigsaw II berkesan dalam meningkatkan pencapaian
pembelajaran dalam teks puisi tradisional kumpulan eksperimen berbanding
kumpulan kawalan. Teknik Jigsaw II juga memupuk suasana pembelajaran yang aktif
dan tanggungjawab untuk menuntut ilmu pengetahuan yang tinggi dalam kalangan
responden. |
format |
Article |
author |
Nur Syaza Farha Diyazid, Shamsudin Othman, Azhar Md. Sabil, |
spellingShingle |
Nur Syaza Farha Diyazid, Shamsudin Othman, Azhar Md. Sabil, Penggunaan kaedah pembelajaran koperatif Jigsaw II terhadap pencapaian pembelajaran teks puisi tradisional dalam kalangan pelajar kolej vokasional |
author_facet |
Nur Syaza Farha Diyazid, Shamsudin Othman, Azhar Md. Sabil, |
author_sort |
Nur Syaza Farha Diyazid, |
title |
Penggunaan kaedah pembelajaran koperatif Jigsaw II terhadap
pencapaian pembelajaran teks puisi tradisional dalam
kalangan pelajar kolej vokasional |
title_short |
Penggunaan kaedah pembelajaran koperatif Jigsaw II terhadap
pencapaian pembelajaran teks puisi tradisional dalam
kalangan pelajar kolej vokasional |
title_full |
Penggunaan kaedah pembelajaran koperatif Jigsaw II terhadap
pencapaian pembelajaran teks puisi tradisional dalam
kalangan pelajar kolej vokasional |
title_fullStr |
Penggunaan kaedah pembelajaran koperatif Jigsaw II terhadap
pencapaian pembelajaran teks puisi tradisional dalam
kalangan pelajar kolej vokasional |
title_full_unstemmed |
Penggunaan kaedah pembelajaran koperatif Jigsaw II terhadap
pencapaian pembelajaran teks puisi tradisional dalam
kalangan pelajar kolej vokasional |
title_sort |
penggunaan kaedah pembelajaran koperatif jigsaw ii terhadap
pencapaian pembelajaran teks puisi tradisional dalam
kalangan pelajar kolej vokasional |
publisher |
Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia |
publishDate |
2017 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/11354/ http://journalarticle.ukm.my/11354/ http://journalarticle.ukm.my/11354/1/149-290-1-SM.pdf |
first_indexed |
2023-09-18T20:00:04Z |
last_indexed |
2023-09-18T20:00:04Z |
_version_ |
1777406789043617792 |