Analisis lakuan bahasa direktif guru pelatih dalam komunikasi di bilik darjah
Sewaktu proses pengajaran dan pembelajaran berlangsung, pelbagai lakuan bahasa digunakan oleh guru pelatih untuk menyampaikan isi pelajaran. Antara lakuan bahasa yang kerap digunakan dalam kalangan guru pelatih sewaktu mengajar ialah lakuan bahasa direktif. Lakuan bahasa direktif ialah ujaran yang d...
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2017
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/11427/ http://journalarticle.ukm.my/11427/ http://journalarticle.ukm.my/11427/1/21449-61597-2-PB.pdf |
id |
ukm-11427 |
---|---|
recordtype |
eprints |
spelling |
ukm-114272018-03-04T14:43:36Z http://journalarticle.ukm.my/11427/ Analisis lakuan bahasa direktif guru pelatih dalam komunikasi di bilik darjah Zanariah Ibrahim, Maslida Yusof, Karim Harun, Sewaktu proses pengajaran dan pembelajaran berlangsung, pelbagai lakuan bahasa digunakan oleh guru pelatih untuk menyampaikan isi pelajaran. Antara lakuan bahasa yang kerap digunakan dalam kalangan guru pelatih sewaktu mengajar ialah lakuan bahasa direktif. Lakuan bahasa direktif ialah ujaran yang digunakan membuat si pendengar melakukan sesuatu. Sehubungan itu, kajian ini meneliti bentuk lakuan bahasa direktif guru pelatih Institut Pendidikan Guru Malaysia (IPGM) dalam komunikasi di bilik darjah sewaktu mengajar matapelajaran Bahasa Melayu. Kajian secara kualitatif ini menggunakan teknik rakaman melibatkan tiga orang guru pelatih tahun akhir IPGM sebagai responden kajian. Ujaran lakuan bahasa direktif telah ditranskripsikan secara verbatim dan dianalisis menggunakan teori lakuan pertuturan dan komunikasi oleh Bach dan Harnish (1979). Kajian menunjukkan ujaran direktif responden terdiri daripada subkategori lakuan bahasa direktif permintaan, pertanyaan, keperluan, larangan, permisif dan nasihat. Kajian ini juga mendapati, dalam subkategori lakuan bahasa direktif, ujaran direktif berbentuk keperluan yang terdiri daripada ayat suruhan paling kerap diujarkan oleh guru pelatih. Hal ini kerana direktif keperluan dapat menyerlahkan kewibawaan dan ketegasan si penutur kepada pihak pendengar. Kesimpulannya, kajian menunjukkan bahawa guru pelatih IPGM mempunyai kecekapan pragmatik dalam komunikasi di bilik darjah terutama sewaktu memberikan arahan kepada murid. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2017-10 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/11427/1/21449-61597-2-PB.pdf Zanariah Ibrahim, and Maslida Yusof, and Karim Harun, (2017) Analisis lakuan bahasa direktif guru pelatih dalam komunikasi di bilik darjah. Jurnal Melayu, 16 (2). pp. 163-178. ISSN 1675-7513 http://ejournal.ukm.my/jmelayu/issue/view/1028 |
repository_type |
Digital Repository |
institution_category |
Local University |
institution |
Universiti Kebangasaan Malaysia |
building |
UKM Institutional Repository |
collection |
Online Access |
language |
English |
description |
Sewaktu proses pengajaran dan pembelajaran berlangsung, pelbagai lakuan bahasa digunakan oleh guru pelatih untuk menyampaikan isi pelajaran. Antara lakuan bahasa yang kerap digunakan dalam kalangan guru pelatih sewaktu mengajar ialah lakuan bahasa direktif. Lakuan bahasa direktif ialah ujaran yang digunakan membuat si pendengar melakukan sesuatu. Sehubungan itu, kajian ini meneliti bentuk lakuan bahasa direktif guru pelatih Institut Pendidikan Guru Malaysia (IPGM) dalam komunikasi di bilik darjah sewaktu mengajar matapelajaran Bahasa Melayu. Kajian secara kualitatif ini menggunakan teknik rakaman melibatkan tiga orang guru pelatih tahun akhir IPGM sebagai responden kajian. Ujaran lakuan bahasa direktif telah ditranskripsikan secara verbatim dan dianalisis menggunakan teori lakuan pertuturan dan komunikasi oleh Bach dan Harnish (1979). Kajian menunjukkan ujaran direktif responden terdiri daripada subkategori lakuan bahasa direktif permintaan, pertanyaan, keperluan, larangan, permisif dan nasihat. Kajian ini juga mendapati, dalam subkategori lakuan bahasa direktif, ujaran direktif berbentuk keperluan yang terdiri daripada ayat suruhan paling kerap diujarkan oleh guru pelatih. Hal ini kerana direktif keperluan dapat menyerlahkan kewibawaan dan ketegasan si penutur kepada pihak pendengar. Kesimpulannya, kajian menunjukkan bahawa guru pelatih IPGM mempunyai kecekapan pragmatik dalam komunikasi di bilik darjah terutama sewaktu memberikan arahan kepada murid. |
format |
Article |
author |
Zanariah Ibrahim, Maslida Yusof, Karim Harun, |
spellingShingle |
Zanariah Ibrahim, Maslida Yusof, Karim Harun, Analisis lakuan bahasa direktif guru pelatih dalam komunikasi di bilik darjah |
author_facet |
Zanariah Ibrahim, Maslida Yusof, Karim Harun, |
author_sort |
Zanariah Ibrahim, |
title |
Analisis lakuan bahasa direktif guru pelatih
dalam komunikasi di bilik darjah |
title_short |
Analisis lakuan bahasa direktif guru pelatih
dalam komunikasi di bilik darjah |
title_full |
Analisis lakuan bahasa direktif guru pelatih
dalam komunikasi di bilik darjah |
title_fullStr |
Analisis lakuan bahasa direktif guru pelatih
dalam komunikasi di bilik darjah |
title_full_unstemmed |
Analisis lakuan bahasa direktif guru pelatih
dalam komunikasi di bilik darjah |
title_sort |
analisis lakuan bahasa direktif guru pelatih
dalam komunikasi di bilik darjah |
publisher |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia |
publishDate |
2017 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/11427/ http://journalarticle.ukm.my/11427/ http://journalarticle.ukm.my/11427/1/21449-61597-2-PB.pdf |
first_indexed |
2023-09-18T20:00:20Z |
last_indexed |
2023-09-18T20:00:20Z |
_version_ |
1777406805512552448 |