Motivasi belajar dan keterlibatan dalam pembelajaran kemahiran mengarang bahasa Melayu
Murid-murid yang mempunyai motivasi belajar dapat diperhatikan melalui keterlibatan mereka dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran. Kajian lepas menunjukkan bahawa murid rendah pencapaian kurang bermotivasi dan keterlibatan dalam pembelajaran. Namun, timbul persoalan adakah murid-murid ini kur...
Main Authors: | , , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2016
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/11445/ http://journalarticle.ukm.my/11445/ http://journalarticle.ukm.my/11445/1/14452-39842-1-SM.pdf |
id |
ukm-11445 |
---|---|
recordtype |
eprints |
spelling |
ukm-114452018-03-10T01:44:32Z http://journalarticle.ukm.my/11445/ Motivasi belajar dan keterlibatan dalam pembelajaran kemahiran mengarang bahasa Melayu Zuraini Jusoh, Fadzilah Abd Rahman, Norazlina Mohd Kiram, Samsilah Roslan, Murid-murid yang mempunyai motivasi belajar dapat diperhatikan melalui keterlibatan mereka dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran. Kajian lepas menunjukkan bahawa murid rendah pencapaian kurang bermotivasi dan keterlibatan dalam pembelajaran. Namun, timbul persoalan adakah murid-murid ini kurang bermotivasi dan keterlibatan dalam semua mata pelajaran atau mata pelajaran tertentu sahaja? Oleh itu, dengan memberi fokus kepada kemahiran mengarang dalam mata pelajaran Bahasa Melayu, kajian berbentuk tinjauan secara deskriptif menggunakan borang soal selidik telah dijalankan. Sebanyak 166 borang soal selidik menggunakan skala Likert empat mata telah diedarkan kepada tiga buah sekolah. Hasil dapatan menunjukkan bahawa murid-murid rendah pencapaian ini mempunyai motivasi belajar (min = 3.03, sp = 0.38) dan keterlibatan dalam pembelajaran (min = 3.09, sp = 0.39) kemahiran mengarang yang tinggi. Dapatan ini berbeza sekali dengan dapatan pengkaji sebelum ini. Sehubungan dengan itu, kajian lebih lanjut dicadangkan untuk mengetahui secara lebih mendalam apakah faktor yang membuatkan murid-murid ini bermotivasi dan mempunyai keterlibatan yang tinggi dalam kemahiran mengarang. Adakah disebabkan oleh pendekatan pengajaran yang digunakan oleh guru, pengaruh ibu bapa, kesedaran diri muridmurid itu sendiri ataupun faktor lain? Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2016 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/11445/1/14452-39842-1-SM.pdf Zuraini Jusoh, and Fadzilah Abd Rahman, and Norazlina Mohd Kiram, and Samsilah Roslan, (2016) Motivasi belajar dan keterlibatan dalam pembelajaran kemahiran mengarang bahasa Melayu. e-BANGI: Jurnal Sains Sosial dan Kemanusiaan, 11 (1). pp. 213-226. ISSN 1823-884X http://ejournal.ukm.my/ebangi/issue/view/809 |
repository_type |
Digital Repository |
institution_category |
Local University |
institution |
Universiti Kebangasaan Malaysia |
building |
UKM Institutional Repository |
collection |
Online Access |
language |
English |
description |
Murid-murid yang mempunyai motivasi belajar dapat diperhatikan melalui keterlibatan
mereka dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran. Kajian lepas menunjukkan bahawa
murid rendah pencapaian kurang bermotivasi dan keterlibatan dalam pembelajaran. Namun,
timbul persoalan adakah murid-murid ini kurang bermotivasi dan keterlibatan dalam semua
mata pelajaran atau mata pelajaran tertentu sahaja? Oleh itu, dengan memberi fokus kepada
kemahiran mengarang dalam mata pelajaran Bahasa Melayu, kajian berbentuk tinjauan secara
deskriptif menggunakan borang soal selidik telah dijalankan. Sebanyak 166 borang soal
selidik menggunakan skala Likert empat mata telah diedarkan kepada tiga buah sekolah.
Hasil dapatan menunjukkan bahawa murid-murid rendah pencapaian ini mempunyai motivasi
belajar (min = 3.03, sp = 0.38) dan keterlibatan dalam pembelajaran (min = 3.09, sp = 0.39)
kemahiran mengarang yang tinggi. Dapatan ini berbeza sekali dengan dapatan pengkaji
sebelum ini. Sehubungan dengan itu, kajian lebih lanjut dicadangkan untuk mengetahui
secara lebih mendalam apakah faktor yang membuatkan murid-murid ini bermotivasi dan
mempunyai keterlibatan yang tinggi dalam kemahiran mengarang. Adakah disebabkan oleh
pendekatan pengajaran yang digunakan oleh guru, pengaruh ibu bapa, kesedaran diri muridmurid
itu sendiri ataupun faktor lain? |
format |
Article |
author |
Zuraini Jusoh, Fadzilah Abd Rahman, Norazlina Mohd Kiram, Samsilah Roslan, |
spellingShingle |
Zuraini Jusoh, Fadzilah Abd Rahman, Norazlina Mohd Kiram, Samsilah Roslan, Motivasi belajar dan keterlibatan dalam pembelajaran kemahiran mengarang bahasa Melayu |
author_facet |
Zuraini Jusoh, Fadzilah Abd Rahman, Norazlina Mohd Kiram, Samsilah Roslan, |
author_sort |
Zuraini Jusoh, |
title |
Motivasi belajar dan keterlibatan dalam
pembelajaran kemahiran mengarang bahasa Melayu |
title_short |
Motivasi belajar dan keterlibatan dalam
pembelajaran kemahiran mengarang bahasa Melayu |
title_full |
Motivasi belajar dan keterlibatan dalam
pembelajaran kemahiran mengarang bahasa Melayu |
title_fullStr |
Motivasi belajar dan keterlibatan dalam
pembelajaran kemahiran mengarang bahasa Melayu |
title_full_unstemmed |
Motivasi belajar dan keterlibatan dalam
pembelajaran kemahiran mengarang bahasa Melayu |
title_sort |
motivasi belajar dan keterlibatan dalam
pembelajaran kemahiran mengarang bahasa melayu |
publisher |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia |
publishDate |
2016 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/11445/ http://journalarticle.ukm.my/11445/ http://journalarticle.ukm.my/11445/1/14452-39842-1-SM.pdf |
first_indexed |
2023-09-18T20:00:22Z |
last_indexed |
2023-09-18T20:00:22Z |
_version_ |
1777406808170692608 |