Motivasi belajar dan keterlibatan dalam pembelajaran kemahiran mengarang bahasa Melayu

Murid-murid yang mempunyai motivasi belajar dapat diperhatikan melalui keterlibatan mereka dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran. Kajian lepas menunjukkan bahawa murid rendah pencapaian kurang bermotivasi dan keterlibatan dalam pembelajaran. Namun, timbul persoalan adakah murid-murid ini kur...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Zuraini Jusoh, Fadzilah Abd Rahman, Norazlina Mohd Kiram, Samsilah Roslan
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2016
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/11445/
http://journalarticle.ukm.my/11445/
http://journalarticle.ukm.my/11445/1/14452-39842-1-SM.pdf
id ukm-11445
recordtype eprints
spelling ukm-114452018-03-10T01:44:32Z http://journalarticle.ukm.my/11445/ Motivasi belajar dan keterlibatan dalam pembelajaran kemahiran mengarang bahasa Melayu Zuraini Jusoh, Fadzilah Abd Rahman, Norazlina Mohd Kiram, Samsilah Roslan, Murid-murid yang mempunyai motivasi belajar dapat diperhatikan melalui keterlibatan mereka dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran. Kajian lepas menunjukkan bahawa murid rendah pencapaian kurang bermotivasi dan keterlibatan dalam pembelajaran. Namun, timbul persoalan adakah murid-murid ini kurang bermotivasi dan keterlibatan dalam semua mata pelajaran atau mata pelajaran tertentu sahaja? Oleh itu, dengan memberi fokus kepada kemahiran mengarang dalam mata pelajaran Bahasa Melayu, kajian berbentuk tinjauan secara deskriptif menggunakan borang soal selidik telah dijalankan. Sebanyak 166 borang soal selidik menggunakan skala Likert empat mata telah diedarkan kepada tiga buah sekolah. Hasil dapatan menunjukkan bahawa murid-murid rendah pencapaian ini mempunyai motivasi belajar (min = 3.03, sp = 0.38) dan keterlibatan dalam pembelajaran (min = 3.09, sp = 0.39) kemahiran mengarang yang tinggi. Dapatan ini berbeza sekali dengan dapatan pengkaji sebelum ini. Sehubungan dengan itu, kajian lebih lanjut dicadangkan untuk mengetahui secara lebih mendalam apakah faktor yang membuatkan murid-murid ini bermotivasi dan mempunyai keterlibatan yang tinggi dalam kemahiran mengarang. Adakah disebabkan oleh pendekatan pengajaran yang digunakan oleh guru, pengaruh ibu bapa, kesedaran diri muridmurid itu sendiri ataupun faktor lain? Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2016 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/11445/1/14452-39842-1-SM.pdf Zuraini Jusoh, and Fadzilah Abd Rahman, and Norazlina Mohd Kiram, and Samsilah Roslan, (2016) Motivasi belajar dan keterlibatan dalam pembelajaran kemahiran mengarang bahasa Melayu. e-BANGI: Jurnal Sains Sosial dan Kemanusiaan, 11 (1). pp. 213-226. ISSN 1823-884X http://ejournal.ukm.my/ebangi/issue/view/809
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
language English
description Murid-murid yang mempunyai motivasi belajar dapat diperhatikan melalui keterlibatan mereka dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran. Kajian lepas menunjukkan bahawa murid rendah pencapaian kurang bermotivasi dan keterlibatan dalam pembelajaran. Namun, timbul persoalan adakah murid-murid ini kurang bermotivasi dan keterlibatan dalam semua mata pelajaran atau mata pelajaran tertentu sahaja? Oleh itu, dengan memberi fokus kepada kemahiran mengarang dalam mata pelajaran Bahasa Melayu, kajian berbentuk tinjauan secara deskriptif menggunakan borang soal selidik telah dijalankan. Sebanyak 166 borang soal selidik menggunakan skala Likert empat mata telah diedarkan kepada tiga buah sekolah. Hasil dapatan menunjukkan bahawa murid-murid rendah pencapaian ini mempunyai motivasi belajar (min = 3.03, sp = 0.38) dan keterlibatan dalam pembelajaran (min = 3.09, sp = 0.39) kemahiran mengarang yang tinggi. Dapatan ini berbeza sekali dengan dapatan pengkaji sebelum ini. Sehubungan dengan itu, kajian lebih lanjut dicadangkan untuk mengetahui secara lebih mendalam apakah faktor yang membuatkan murid-murid ini bermotivasi dan mempunyai keterlibatan yang tinggi dalam kemahiran mengarang. Adakah disebabkan oleh pendekatan pengajaran yang digunakan oleh guru, pengaruh ibu bapa, kesedaran diri muridmurid itu sendiri ataupun faktor lain?
format Article
author Zuraini Jusoh,
Fadzilah Abd Rahman,
Norazlina Mohd Kiram,
Samsilah Roslan,
spellingShingle Zuraini Jusoh,
Fadzilah Abd Rahman,
Norazlina Mohd Kiram,
Samsilah Roslan,
Motivasi belajar dan keterlibatan dalam pembelajaran kemahiran mengarang bahasa Melayu
author_facet Zuraini Jusoh,
Fadzilah Abd Rahman,
Norazlina Mohd Kiram,
Samsilah Roslan,
author_sort Zuraini Jusoh,
title Motivasi belajar dan keterlibatan dalam pembelajaran kemahiran mengarang bahasa Melayu
title_short Motivasi belajar dan keterlibatan dalam pembelajaran kemahiran mengarang bahasa Melayu
title_full Motivasi belajar dan keterlibatan dalam pembelajaran kemahiran mengarang bahasa Melayu
title_fullStr Motivasi belajar dan keterlibatan dalam pembelajaran kemahiran mengarang bahasa Melayu
title_full_unstemmed Motivasi belajar dan keterlibatan dalam pembelajaran kemahiran mengarang bahasa Melayu
title_sort motivasi belajar dan keterlibatan dalam pembelajaran kemahiran mengarang bahasa melayu
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2016
url http://journalarticle.ukm.my/11445/
http://journalarticle.ukm.my/11445/
http://journalarticle.ukm.my/11445/1/14452-39842-1-SM.pdf
first_indexed 2023-09-18T20:00:22Z
last_indexed 2023-09-18T20:00:22Z
_version_ 1777406808170692608