Kualiti perkhidmatan pengangkutan air awam di pedalaman Hulu Tembeling, Pahang
Pengangkutan air menjadi nadi kepada penduduk pedalaman untuk bergerak dari satu lokasi ke satu lokasi yang lain. Pengangkutan air turut digunakan untuk mengangkut barangan, hasil pertanian, haiwan ternakan, menangkap ikan dan sewaan untuk tujuan pelancongan. Perkhidmatan pengangkutan perahu Tembe...
Main Authors: | , , , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2016
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/11750/ http://journalarticle.ukm.my/11750/ http://journalarticle.ukm.my/11750/1/16260-45566-1-PB.pdf |
id |
ukm-11750 |
---|---|
recordtype |
eprints |
spelling |
ukm-117502018-06-09T22:55:43Z http://journalarticle.ukm.my/11750/ Kualiti perkhidmatan pengangkutan air awam di pedalaman Hulu Tembeling, Pahang Mazdi M, Nurul Ain RK, Rosmiza Mohd Zainol, Muhammad Hasbi AR, Jabil MJ, Pengangkutan air menjadi nadi kepada penduduk pedalaman untuk bergerak dari satu lokasi ke satu lokasi yang lain. Pengangkutan air turut digunakan untuk mengangkut barangan, hasil pertanian, haiwan ternakan, menangkap ikan dan sewaan untuk tujuan pelancongan. Perkhidmatan pengangkutan perahu Tembeling digunakan untuk menghubungkan enam buah kampung pedalaman iaitu Kg. Kuala Tahan, Kg. Pagi, Kg. Kuala Sat, Kg. Bantal, Kg. Mat Daling dan Kg. Gusai dengan bandar Jerantut. Perahu Tembeling merupakan pengangkutan yang paling dominan digunakan oleh penduduk di kawasan ini kerana kemudahan infrastruktur jalan raya yang masih belum siap dengan sempurna. Artikel ini akan membincangkan kualiti perkhidmatan pengangkutan awam air yang menjalankan operasi di Hulu Tembeling, Pahang. Kajian ini menggunakan metodologi pengedaran borang soal selidik dan temu bual kepada pengguna dan pengusaha perahu Tembeling. Hasil kajian menunjukkan tahap kualiti perkhidmatan pengangkutan perahu Tembeling masih pada tahap sederhana. Kualiti perkhidmatan pengangkutan perahu Tembeling yang sederhana tersebut ialah kualiti masa, kos, keadaan fizikal perahu dan kemudahan. Manakala kualiti perkhidmatan perahu Tembeling yang baik dicatatkan oleh keselamatan dan keselesaan. Kajian ini turut mengemukakan cadangan bagi meningkatkan kualiti perkhidmatan perahu Tembeling di Hulu Tembeling, Pahang. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2016 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/11750/1/16260-45566-1-PB.pdf Mazdi M, and Nurul Ain RK, and Rosmiza Mohd Zainol, and Muhammad Hasbi AR, and Jabil MJ, (2016) Kualiti perkhidmatan pengangkutan air awam di pedalaman Hulu Tembeling, Pahang. Geografia : Malaysian Journal of Society and Space, 12 (14). pp. 31-40. ISSN 2180-2491 http://ejournal.ukm.my/gmjss/issue/view/882 |
repository_type |
Digital Repository |
institution_category |
Local University |
institution |
Universiti Kebangasaan Malaysia |
building |
UKM Institutional Repository |
collection |
Online Access |
language |
English |
description |
Pengangkutan air menjadi nadi kepada penduduk pedalaman untuk bergerak dari satu lokasi ke satu lokasi yang
lain. Pengangkutan air turut digunakan untuk mengangkut barangan, hasil pertanian, haiwan ternakan, menangkap
ikan dan sewaan untuk tujuan pelancongan. Perkhidmatan pengangkutan perahu Tembeling digunakan untuk
menghubungkan enam buah kampung pedalaman iaitu Kg. Kuala Tahan, Kg. Pagi, Kg. Kuala Sat, Kg. Bantal,
Kg. Mat Daling dan Kg. Gusai dengan bandar Jerantut. Perahu Tembeling merupakan pengangkutan yang paling
dominan digunakan oleh penduduk di kawasan ini kerana kemudahan infrastruktur jalan raya yang masih belum
siap dengan sempurna. Artikel ini akan membincangkan kualiti perkhidmatan pengangkutan awam air yang
menjalankan operasi di Hulu Tembeling, Pahang. Kajian ini menggunakan metodologi pengedaran borang soal
selidik dan temu bual kepada pengguna dan pengusaha perahu Tembeling. Hasil kajian menunjukkan tahap kualiti
perkhidmatan pengangkutan perahu Tembeling masih pada tahap sederhana. Kualiti perkhidmatan pengangkutan
perahu Tembeling yang sederhana tersebut ialah kualiti masa, kos, keadaan fizikal perahu dan kemudahan.
Manakala kualiti perkhidmatan perahu Tembeling yang baik dicatatkan oleh keselamatan dan keselesaan. Kajian
ini turut mengemukakan cadangan bagi meningkatkan kualiti perkhidmatan perahu Tembeling di Hulu
Tembeling, Pahang. |
format |
Article |
author |
Mazdi M, Nurul Ain RK, Rosmiza Mohd Zainol, Muhammad Hasbi AR, Jabil MJ, |
spellingShingle |
Mazdi M, Nurul Ain RK, Rosmiza Mohd Zainol, Muhammad Hasbi AR, Jabil MJ, Kualiti perkhidmatan pengangkutan air awam di pedalaman Hulu Tembeling, Pahang |
author_facet |
Mazdi M, Nurul Ain RK, Rosmiza Mohd Zainol, Muhammad Hasbi AR, Jabil MJ, |
author_sort |
Mazdi M, |
title |
Kualiti perkhidmatan pengangkutan air awam di pedalaman Hulu Tembeling, Pahang |
title_short |
Kualiti perkhidmatan pengangkutan air awam di pedalaman Hulu Tembeling, Pahang |
title_full |
Kualiti perkhidmatan pengangkutan air awam di pedalaman Hulu Tembeling, Pahang |
title_fullStr |
Kualiti perkhidmatan pengangkutan air awam di pedalaman Hulu Tembeling, Pahang |
title_full_unstemmed |
Kualiti perkhidmatan pengangkutan air awam di pedalaman Hulu Tembeling, Pahang |
title_sort |
kualiti perkhidmatan pengangkutan air awam di pedalaman hulu tembeling, pahang |
publisher |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia |
publishDate |
2016 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/11750/ http://journalarticle.ukm.my/11750/ http://journalarticle.ukm.my/11750/1/16260-45566-1-PB.pdf |
first_indexed |
2023-09-18T20:01:03Z |
last_indexed |
2023-09-18T20:01:03Z |
_version_ |
1777406851093102592 |