Kualiti perkhidmatan pengangkutan air awam di pedalaman Hulu Tembeling, Pahang

Pengangkutan air menjadi nadi kepada penduduk pedalaman untuk bergerak dari satu lokasi ke satu lokasi yang lain. Pengangkutan air turut digunakan untuk mengangkut barangan, hasil pertanian, haiwan ternakan, menangkap ikan dan sewaan untuk tujuan pelancongan. Perkhidmatan pengangkutan perahu Tembe...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Mazdi M, Nurul Ain RK, Rosmiza Mohd Zainol, Muhammad Hasbi AR, Jabil MJ
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2016
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/11750/
http://journalarticle.ukm.my/11750/
http://journalarticle.ukm.my/11750/1/16260-45566-1-PB.pdf
id ukm-11750
recordtype eprints
spelling ukm-117502018-06-09T22:55:43Z http://journalarticle.ukm.my/11750/ Kualiti perkhidmatan pengangkutan air awam di pedalaman Hulu Tembeling, Pahang Mazdi M, Nurul Ain RK, Rosmiza Mohd Zainol, Muhammad Hasbi AR, Jabil MJ, Pengangkutan air menjadi nadi kepada penduduk pedalaman untuk bergerak dari satu lokasi ke satu lokasi yang lain. Pengangkutan air turut digunakan untuk mengangkut barangan, hasil pertanian, haiwan ternakan, menangkap ikan dan sewaan untuk tujuan pelancongan. Perkhidmatan pengangkutan perahu Tembeling digunakan untuk menghubungkan enam buah kampung pedalaman iaitu Kg. Kuala Tahan, Kg. Pagi, Kg. Kuala Sat, Kg. Bantal, Kg. Mat Daling dan Kg. Gusai dengan bandar Jerantut. Perahu Tembeling merupakan pengangkutan yang paling dominan digunakan oleh penduduk di kawasan ini kerana kemudahan infrastruktur jalan raya yang masih belum siap dengan sempurna. Artikel ini akan membincangkan kualiti perkhidmatan pengangkutan awam air yang menjalankan operasi di Hulu Tembeling, Pahang. Kajian ini menggunakan metodologi pengedaran borang soal selidik dan temu bual kepada pengguna dan pengusaha perahu Tembeling. Hasil kajian menunjukkan tahap kualiti perkhidmatan pengangkutan perahu Tembeling masih pada tahap sederhana. Kualiti perkhidmatan pengangkutan perahu Tembeling yang sederhana tersebut ialah kualiti masa, kos, keadaan fizikal perahu dan kemudahan. Manakala kualiti perkhidmatan perahu Tembeling yang baik dicatatkan oleh keselamatan dan keselesaan. Kajian ini turut mengemukakan cadangan bagi meningkatkan kualiti perkhidmatan perahu Tembeling di Hulu Tembeling, Pahang. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2016 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/11750/1/16260-45566-1-PB.pdf Mazdi M, and Nurul Ain RK, and Rosmiza Mohd Zainol, and Muhammad Hasbi AR, and Jabil MJ, (2016) Kualiti perkhidmatan pengangkutan air awam di pedalaman Hulu Tembeling, Pahang. Geografia : Malaysian Journal of Society and Space, 12 (14). pp. 31-40. ISSN 2180-2491 http://ejournal.ukm.my/gmjss/issue/view/882
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
language English
description Pengangkutan air menjadi nadi kepada penduduk pedalaman untuk bergerak dari satu lokasi ke satu lokasi yang lain. Pengangkutan air turut digunakan untuk mengangkut barangan, hasil pertanian, haiwan ternakan, menangkap ikan dan sewaan untuk tujuan pelancongan. Perkhidmatan pengangkutan perahu Tembeling digunakan untuk menghubungkan enam buah kampung pedalaman iaitu Kg. Kuala Tahan, Kg. Pagi, Kg. Kuala Sat, Kg. Bantal, Kg. Mat Daling dan Kg. Gusai dengan bandar Jerantut. Perahu Tembeling merupakan pengangkutan yang paling dominan digunakan oleh penduduk di kawasan ini kerana kemudahan infrastruktur jalan raya yang masih belum siap dengan sempurna. Artikel ini akan membincangkan kualiti perkhidmatan pengangkutan awam air yang menjalankan operasi di Hulu Tembeling, Pahang. Kajian ini menggunakan metodologi pengedaran borang soal selidik dan temu bual kepada pengguna dan pengusaha perahu Tembeling. Hasil kajian menunjukkan tahap kualiti perkhidmatan pengangkutan perahu Tembeling masih pada tahap sederhana. Kualiti perkhidmatan pengangkutan perahu Tembeling yang sederhana tersebut ialah kualiti masa, kos, keadaan fizikal perahu dan kemudahan. Manakala kualiti perkhidmatan perahu Tembeling yang baik dicatatkan oleh keselamatan dan keselesaan. Kajian ini turut mengemukakan cadangan bagi meningkatkan kualiti perkhidmatan perahu Tembeling di Hulu Tembeling, Pahang.
format Article
author Mazdi M,
Nurul Ain RK,
Rosmiza Mohd Zainol,
Muhammad Hasbi AR,
Jabil MJ,
spellingShingle Mazdi M,
Nurul Ain RK,
Rosmiza Mohd Zainol,
Muhammad Hasbi AR,
Jabil MJ,
Kualiti perkhidmatan pengangkutan air awam di pedalaman Hulu Tembeling, Pahang
author_facet Mazdi M,
Nurul Ain RK,
Rosmiza Mohd Zainol,
Muhammad Hasbi AR,
Jabil MJ,
author_sort Mazdi M,
title Kualiti perkhidmatan pengangkutan air awam di pedalaman Hulu Tembeling, Pahang
title_short Kualiti perkhidmatan pengangkutan air awam di pedalaman Hulu Tembeling, Pahang
title_full Kualiti perkhidmatan pengangkutan air awam di pedalaman Hulu Tembeling, Pahang
title_fullStr Kualiti perkhidmatan pengangkutan air awam di pedalaman Hulu Tembeling, Pahang
title_full_unstemmed Kualiti perkhidmatan pengangkutan air awam di pedalaman Hulu Tembeling, Pahang
title_sort kualiti perkhidmatan pengangkutan air awam di pedalaman hulu tembeling, pahang
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2016
url http://journalarticle.ukm.my/11750/
http://journalarticle.ukm.my/11750/
http://journalarticle.ukm.my/11750/1/16260-45566-1-PB.pdf
first_indexed 2023-09-18T20:01:03Z
last_indexed 2023-09-18T20:01:03Z
_version_ 1777406851093102592