Hubungan penguasaan Bahasa Inggeris dengan tahap keberkesanan kemahiran insaniah pelajar di Universiti Kebangsaan Malaysia

Tugas utama sesebuah universiti ataupun institut pengajian tinggi (IPT) bukan sahaja melahirkan graduan yang cemerlang dalam bidang akademik dan mempunyai kepakaran teknikal sahaja malah pihak universiti juga perlu memastikan bahawa graduan yang dilahirkan berkebolehan tinggi dan mempunyai pelbaga...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Mohd Hasimi Yaacob, Mohd Helmi Ali, Nurhidayani Abd Wahab
Format: Article
Language:English
Published: Pusat Pembangunan Mahasiswa dan Perhubungan Alumni, Universiti Kebangsaan Malaysia 2017
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/11763/
http://journalarticle.ukm.my/11763/
http://journalarticle.ukm.my/11763/1/Artikel-6_mohd-hasimi-yaacob_FEP_FINAL.pdf
id ukm-11763
recordtype eprints
spelling ukm-117632018-06-27T08:26:42Z http://journalarticle.ukm.my/11763/ Hubungan penguasaan Bahasa Inggeris dengan tahap keberkesanan kemahiran insaniah pelajar di Universiti Kebangsaan Malaysia Mohd Hasimi Yaacob, Mohd Helmi Ali, Nurhidayani Abd Wahab, Tugas utama sesebuah universiti ataupun institut pengajian tinggi (IPT) bukan sahaja melahirkan graduan yang cemerlang dalam bidang akademik dan mempunyai kepakaran teknikal sahaja malah pihak universiti juga perlu memastikan bahawa graduan yang dilahirkan berkebolehan tinggi dan mempunyai pelbagai kemahiran, contohnya kemahiran insaniah supaya dapat bersaing dalam dunia pekerjaan sebenar kelak. Sehubungan itu, kajian ini dilaksanakan bagi tujuan untuk mengkaji hubungan penguasaan bahasa Inggeris dengan tahap keberkesanan kemahiran insaniah pelajar di Universiti Kebangsaan Malaysia. Penguasaan bahasa Inggeris dilihat melalui kecenderungan pelajar memupuk minat membaca bahan bahasa Inggeris, berlatih bertutur dalam bahasa Inggeris dan berminat menyertai kempen bahasa Inggeris. Manakala, kemahiran insaniah yang dikaji adalah seperti kemahiran berkomunikasi, kemahiran menyelesaikan masalah, kemahiran bekerja dalam kumpulan, kemahiran kepimpinan dan kemahiran membuat keputusan. Kajian ini menggunakan kaedah kuantitatif melalui borang soal selidik bagi proses pengumpulan data. Hasil kajian daripada analisis Smart PLS mendapati penguasaan bahasa Inggeris berupaya bertindak sebagai pemboleh ubah peramal yang penting kepada kemahiran insaniah pelajar seperti kemahiran berkomunikasi, kemahiran menyelesaikan masalah, kemahiran bekerja dalam kumpulan, kemahiran kepimpinan dan kemahiran membuat keputusan. Secara keseluruhannya, bahasa Inggeris mempunyai impak yang signifikan terhadap pembentukan kemahiran insaniah dalam kalangan pelajar. Oleh itu, pihak universiti serta IPT perlu memandang serius akan perkara ini agar dapat menghasilkan graduan yang berketerampilan dalam semua aspek. Pusat Pembangunan Mahasiswa dan Perhubungan Alumni, Universiti Kebangsaan Malaysia 2017 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/11763/1/Artikel-6_mohd-hasimi-yaacob_FEP_FINAL.pdf Mohd Hasimi Yaacob, and Mohd Helmi Ali, and Nurhidayani Abd Wahab, (2017) Hubungan penguasaan Bahasa Inggeris dengan tahap keberkesanan kemahiran insaniah pelajar di Universiti Kebangsaan Malaysia. Jurnal Personalia Pelajar, 20 (1). pp. 67-77. ISSN 0128-2735 http://www.ukm.my/personalia/publication-category/jilid-20-bil-1/
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
language English
description Tugas utama sesebuah universiti ataupun institut pengajian tinggi (IPT) bukan sahaja melahirkan graduan yang cemerlang dalam bidang akademik dan mempunyai kepakaran teknikal sahaja malah pihak universiti juga perlu memastikan bahawa graduan yang dilahirkan berkebolehan tinggi dan mempunyai pelbagai kemahiran, contohnya kemahiran insaniah supaya dapat bersaing dalam dunia pekerjaan sebenar kelak. Sehubungan itu, kajian ini dilaksanakan bagi tujuan untuk mengkaji hubungan penguasaan bahasa Inggeris dengan tahap keberkesanan kemahiran insaniah pelajar di Universiti Kebangsaan Malaysia. Penguasaan bahasa Inggeris dilihat melalui kecenderungan pelajar memupuk minat membaca bahan bahasa Inggeris, berlatih bertutur dalam bahasa Inggeris dan berminat menyertai kempen bahasa Inggeris. Manakala, kemahiran insaniah yang dikaji adalah seperti kemahiran berkomunikasi, kemahiran menyelesaikan masalah, kemahiran bekerja dalam kumpulan, kemahiran kepimpinan dan kemahiran membuat keputusan. Kajian ini menggunakan kaedah kuantitatif melalui borang soal selidik bagi proses pengumpulan data. Hasil kajian daripada analisis Smart PLS mendapati penguasaan bahasa Inggeris berupaya bertindak sebagai pemboleh ubah peramal yang penting kepada kemahiran insaniah pelajar seperti kemahiran berkomunikasi, kemahiran menyelesaikan masalah, kemahiran bekerja dalam kumpulan, kemahiran kepimpinan dan kemahiran membuat keputusan. Secara keseluruhannya, bahasa Inggeris mempunyai impak yang signifikan terhadap pembentukan kemahiran insaniah dalam kalangan pelajar. Oleh itu, pihak universiti serta IPT perlu memandang serius akan perkara ini agar dapat menghasilkan graduan yang berketerampilan dalam semua aspek.
format Article
author Mohd Hasimi Yaacob,
Mohd Helmi Ali,
Nurhidayani Abd Wahab,
spellingShingle Mohd Hasimi Yaacob,
Mohd Helmi Ali,
Nurhidayani Abd Wahab,
Hubungan penguasaan Bahasa Inggeris dengan tahap keberkesanan kemahiran insaniah pelajar di Universiti Kebangsaan Malaysia
author_facet Mohd Hasimi Yaacob,
Mohd Helmi Ali,
Nurhidayani Abd Wahab,
author_sort Mohd Hasimi Yaacob,
title Hubungan penguasaan Bahasa Inggeris dengan tahap keberkesanan kemahiran insaniah pelajar di Universiti Kebangsaan Malaysia
title_short Hubungan penguasaan Bahasa Inggeris dengan tahap keberkesanan kemahiran insaniah pelajar di Universiti Kebangsaan Malaysia
title_full Hubungan penguasaan Bahasa Inggeris dengan tahap keberkesanan kemahiran insaniah pelajar di Universiti Kebangsaan Malaysia
title_fullStr Hubungan penguasaan Bahasa Inggeris dengan tahap keberkesanan kemahiran insaniah pelajar di Universiti Kebangsaan Malaysia
title_full_unstemmed Hubungan penguasaan Bahasa Inggeris dengan tahap keberkesanan kemahiran insaniah pelajar di Universiti Kebangsaan Malaysia
title_sort hubungan penguasaan bahasa inggeris dengan tahap keberkesanan kemahiran insaniah pelajar di universiti kebangsaan malaysia
publisher Pusat Pembangunan Mahasiswa dan Perhubungan Alumni, Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2017
url http://journalarticle.ukm.my/11763/
http://journalarticle.ukm.my/11763/
http://journalarticle.ukm.my/11763/1/Artikel-6_mohd-hasimi-yaacob_FEP_FINAL.pdf
first_indexed 2023-09-18T20:01:05Z
last_indexed 2023-09-18T20:01:05Z
_version_ 1777406853044502528