Jenis-jenis penyerapan kemahiran bernilai tambah dalam pengajaran guru Bahasa Melayu berdasarkan tajuk pengajaran

Kajian ini bertujuan mengkaji jenis-jenis penyerapan kemahiran bernilai tambah (KBT) dalam kalangan guru Bahasa Melayu sekolah menengah berdasarkan tajuk pengajaran yang diajar. Kajian berbentuk kualitatif ini menggunakan empat orang guru Bahasa Melayu yang mengajar tingkatan 4 di tiga buah seko...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Arniza Mokhtar, Zamri Mahamod
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2018
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/11833/
http://journalarticle.ukm.my/11833/
http://journalarticle.ukm.my/11833/1/163-315-1-SM.pdf
id ukm-11833
recordtype eprints
spelling ukm-118332018-07-07T03:25:27Z http://journalarticle.ukm.my/11833/ Jenis-jenis penyerapan kemahiran bernilai tambah dalam pengajaran guru Bahasa Melayu berdasarkan tajuk pengajaran Arniza Mokhtar, Zamri Mahamod, Kajian ini bertujuan mengkaji jenis-jenis penyerapan kemahiran bernilai tambah (KBT) dalam kalangan guru Bahasa Melayu sekolah menengah berdasarkan tajuk pengajaran yang diajar. Kajian berbentuk kualitatif ini menggunakan empat orang guru Bahasa Melayu yang mengajar tingkatan 4 di tiga buah sekolah menengah kebangsaan sebagai peserta kajian. Data dikumpul melalui pemerhatian sebagai data utama dan disokong data temu bual. Data pemerhatian dan temu bual dianalisis secara triangulasi. Dapatan kajian menunjukkan bahawa dari segi tajuk, empat orang guru Bahasa Melayu ini banyak menyerapkan KBT dalam tajuk Karangan dan Rumusan, diikuti KOMSAS dan tatabahasa. Jenis KBT yang banyak digunakan dalam empat tajuk tersebut ialah kemahiran belajar cara belajar dan kemahiran berfikir. Sebaliknya KBT berkaitan kemahiran TMK dan kajian masa depan tidak digunakan langsung oleh guru-guru Bahasa Melayu tersebut. Implikasi kajian ialah guruguru Bahasa Melayu lebih mengutamakan kemahiran belajar untuk membantu pelajar menguasai Bahasa Melayu dengan baik. Kemahiran berfikir pula diberi penekanan dalam pengajaran dan pembelajaran untuk menepati kehendak soalan peperiksaan yang mengutamakan soalan berbentuk kemahiran berfikir aras tinggi. Justeru, guru-guru Bahasa Melayu disarankan menyerapkan mempelbagaikan KBT, terutamanya kemahiran TMK, kemahiran kecerdasan pelbagai, pembelajaran konstruktivisme, pembelajaran kontekstual dan kajian masa depan dalam pengajaran mereka. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2018-05 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/11833/1/163-315-1-SM.pdf Arniza Mokhtar, and Zamri Mahamod, (2018) Jenis-jenis penyerapan kemahiran bernilai tambah dalam pengajaran guru Bahasa Melayu berdasarkan tajuk pengajaran. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu ;Malay Language Education (MyLEJ), 8 (1). pp. 22-32. ISSN 2180-4842 http://spaj.ukm.my/jpbm/index.php/jpbm/issue/view/47
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
language English
description Kajian ini bertujuan mengkaji jenis-jenis penyerapan kemahiran bernilai tambah (KBT) dalam kalangan guru Bahasa Melayu sekolah menengah berdasarkan tajuk pengajaran yang diajar. Kajian berbentuk kualitatif ini menggunakan empat orang guru Bahasa Melayu yang mengajar tingkatan 4 di tiga buah sekolah menengah kebangsaan sebagai peserta kajian. Data dikumpul melalui pemerhatian sebagai data utama dan disokong data temu bual. Data pemerhatian dan temu bual dianalisis secara triangulasi. Dapatan kajian menunjukkan bahawa dari segi tajuk, empat orang guru Bahasa Melayu ini banyak menyerapkan KBT dalam tajuk Karangan dan Rumusan, diikuti KOMSAS dan tatabahasa. Jenis KBT yang banyak digunakan dalam empat tajuk tersebut ialah kemahiran belajar cara belajar dan kemahiran berfikir. Sebaliknya KBT berkaitan kemahiran TMK dan kajian masa depan tidak digunakan langsung oleh guru-guru Bahasa Melayu tersebut. Implikasi kajian ialah guruguru Bahasa Melayu lebih mengutamakan kemahiran belajar untuk membantu pelajar menguasai Bahasa Melayu dengan baik. Kemahiran berfikir pula diberi penekanan dalam pengajaran dan pembelajaran untuk menepati kehendak soalan peperiksaan yang mengutamakan soalan berbentuk kemahiran berfikir aras tinggi. Justeru, guru-guru Bahasa Melayu disarankan menyerapkan mempelbagaikan KBT, terutamanya kemahiran TMK, kemahiran kecerdasan pelbagai, pembelajaran konstruktivisme, pembelajaran kontekstual dan kajian masa depan dalam pengajaran mereka.
format Article
author Arniza Mokhtar,
Zamri Mahamod,
spellingShingle Arniza Mokhtar,
Zamri Mahamod,
Jenis-jenis penyerapan kemahiran bernilai tambah dalam pengajaran guru Bahasa Melayu berdasarkan tajuk pengajaran
author_facet Arniza Mokhtar,
Zamri Mahamod,
author_sort Arniza Mokhtar,
title Jenis-jenis penyerapan kemahiran bernilai tambah dalam pengajaran guru Bahasa Melayu berdasarkan tajuk pengajaran
title_short Jenis-jenis penyerapan kemahiran bernilai tambah dalam pengajaran guru Bahasa Melayu berdasarkan tajuk pengajaran
title_full Jenis-jenis penyerapan kemahiran bernilai tambah dalam pengajaran guru Bahasa Melayu berdasarkan tajuk pengajaran
title_fullStr Jenis-jenis penyerapan kemahiran bernilai tambah dalam pengajaran guru Bahasa Melayu berdasarkan tajuk pengajaran
title_full_unstemmed Jenis-jenis penyerapan kemahiran bernilai tambah dalam pengajaran guru Bahasa Melayu berdasarkan tajuk pengajaran
title_sort jenis-jenis penyerapan kemahiran bernilai tambah dalam pengajaran guru bahasa melayu berdasarkan tajuk pengajaran
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2018
url http://journalarticle.ukm.my/11833/
http://journalarticle.ukm.my/11833/
http://journalarticle.ukm.my/11833/1/163-315-1-SM.pdf
first_indexed 2023-09-18T20:01:15Z
last_indexed 2023-09-18T20:01:15Z
_version_ 1777406863067840512